Fietsendrager krijgt geen stroom

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een nieuwe fietsendrager gekocht met een 13-polige stekker.
Mijn auto beschikt ook over een 13-polige aansluiting, maar wanneer ik de fietsendrager op aansluit, dan krijgt de fietsendrager geen stroom.
En wanneer ik de fietsendrager op de auto van de buurman aansluit, dan krijgt de fietsendrager wel stroom!
Hiermee heb ik dus uitgesloten dat de nieuwe fietsendrager het wel doet.

Mijn vragen waarbij ik jullie hulp nodig heb:
1. Heb ik geen converter of iig een tussenstukje nodig tussen mijn auto en de fietsendrager? de stekker van de fietsendrager past nl perfect in de aansluiting van mijn auto! Dus ikzelf denk ik dit speelt geen rol?!
2. Moet ik het gaan zoeken in de zekering van de aansluiting of wat zou het kunnen zijn, waardoor de fietsendrager geen stroom krijgt?
Circa een half jaar geleden heb ik nog een aanhangwagen aangesloten op mijn auto en die kreeg wel stroom!
3. Indien reparatie nodig is aan de aansluiting van de trekhaak op mijn auto, aan welke kosten moet ik dan gaan denken en/of welke onderdelen dienen vervangen te worden?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Canon-Eye

Forumguru
Converter? In beginsel niet, want 13 op 13-polig zou juist zonder verloopstuk moeten werken.
Er bestaan wel twee verschillende soorten 13 polige stekkers, namelijk de Jaeger stekker en de Multicon West stekker.
Misschien zit daar het probleem? Al denk ik niet dat de Jaeger stekker überhaupt zou passen in een Multicon stopcontact, of andersom.

Afgezien daarvan: betekent "krijgt geen stroom" dat er helemaal niets werkt, of werken een of meer afzonderlijke componenten wel (achterlicht, remlicht, mistachterlicht, achteruitrijlicht)?
Ik zou er om te beginnen eens een multimeter bijpakken en gewoon in het stopcontact pin voor pin gaan meten of daar iets leeft dat overeenkomt met wat de auto aan lichten laat zien. 13p-Jaeger.jpg

Laatst bewerkt:
Dankjewel voor jouw reactie!
Nee, de fietsendrager krijgt 0 stroom. Alle lichten van de fietsendrager gaan niet aan.
En wanneer ik het aansluit op de auto van de buurman, dan gaat doet de fietsendrager het direct.
Vwb welke aansluiting de fietsendrager heeft en mijn auto, zal ik vanavond even kijken en foto's ervan nemen om ze goed te vergelijken.

1983jeroen

Forumguru
Welke fietsendrager heb je gekocht?
Ik heb dit jaar ook een nieuwe gekocht, maar wel bewust 1 met gewone lampjes, al vond ik een andere met Led verlichting mooier.
Led wil nog weleens problemen geven al zou het niet zo mogen zijn dat helemaal niets het meer doet.

Heeft de buurman geen fietsendrager die je even op jouw auto kunt aansluiten?

Ik woon in de Betuwe. Mocht dat voor jou in de buurt zijn mag je ook mijn fietsendrager wel even testen op jouw auto

Canon-Eye

Forumguru
Dan wordt het toch meten, vrees ik - en de kabelboom eens nalopen om zeker te weten dat er niet ergens een stekkerverbinding is losgegaan...

Edit: als je toch gaat meten, kijk dan allereerst of in het stopcontact pin 3 goed met massa (van de auto) is verbonden (weerstand moet nul zijn). Als dat niet zo is, dan zullen de verbruikers aan pinnen 1-2-4-5-6-7-8 het niet doen. En dát is nou net je hele verlichting... (alsmede de constante stroomdraad, maar daar zal je fietsendrager niks van merken).

Laatst bewerkt:
Hieronder heb ik foto's genomen van de aansluiting van de fietsendrager en van de auto.
En het past perfect in elkaar. Ik heb de fietsendrager gekocht met een 13-polige stekker en ik tel er 7 pins.
Zou dit nog een issue kunnen zijn?

Bijlagen

• 20240820_180005.jpg
    20240820_180005.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 7
  • 20240820_180007.jpg
    20240820_180007.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 7
  • 20240821_101557.jpg
    20240821_101557.jpg
    858,1 KB · Weergaven: 6
  • 20240821_101559.jpg
    20240821_101559.jpg
    855,1 KB · Weergaven: 7

Canon-Eye

Forumguru
Massaverbinding in het stopcontact al gecheckt (pin 3)? En meet dan voor de zekerheid ook pin 3 van de stekker.
Ik heb toch het vermoeden dat daar iets is stukgegaan.
Overigens, dat die aanhangwagen het een half jaar geleden wel deed, houdt niet per definitie in dat het nu ook nog werkt. Je zou misschien bij een boedelbakkenverhuurder kunnen vragen of je dat even mag controleren?

Canon-Eye

Forumguru
Nee, de fietsendrager heeft de rest van de pinnen niet nodig. Die 7 zijn genoeg voor de rijverlichting.
Niet helemaal, als je ervan uitgaat dat een mistachterlicht tegenwoordig ook verplicht is. Ik weet overigens niet waarop dat dan wordt aangesloten - vermoedelijk pin 12 (reserve)? Mijn Thule fietsdrager heeft een volledige 13-pins stekker én een werkend mistachterlicht.

Chrisjemol

Forumguru
Werkt iets anders uberhaupt wel op de auto?
Maw: zit de doos op de auto wel goed aangesloten?
Heeft een aanhanger/caravan etc wél stroom?

Bovenaan Onderaan