Fietsendrager Thule 'wiebelt' nogal...

MarcoO2

Forumguru
Ik reed net achter een outlander met een travel@co fietsdrager erop. Daarop stonden twee elektrische fietsen. En die bewogen heel wat meer dan een paar cm. Ben er maar zo gauw mogelijk achter vandaan gegaan, wat overigens uberhaupt al mijn reactie is op auto's met fietsendragers. Just in case...
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye fietstassen zitten haaks op de stromingsrichting dus dat verschilt nog al wat, zeker als dat tassen zijn van maximumformaat zijn. Daarnaast zitten ze dan net wel/net niet in het zichtveld van je buitenspiegels. Tenslotte steken de wielen ook in de breedte iets buiten de auto, dus het verschil in het verbruik dat je noemt, lijkt me geen goed vergelijk. Ik vermoed dat je langzamer of beheerster rijdt met de fietsendrager er op, niet vreemd, maar dat verklaart wel het kleine verschil in verbruik.

En fietsen op het dak, kost inderdaad veel meer brandstof, zowel door de verstoring van de stroomlijn, als door vergroting van het frontaal oppervlak van auto+lading.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Cordoba De fietstas steekt niet buiten de auto en zit feitelijk geheel in de luwte; van de wielen is slechts een klein segment zichtbaar in de spiegels. Maar de ene fiets is natuurlijk de andere niet - zo zijn er bv. Gazelle e-bikes die de accu tussen de zadelbuis en het achterwiel hebben en daardoor veel langer zijn (dus veel verder uitsteken) dan onze redelijk compacte fietsen. Dat was trouwens na een proefrit een van de redenen om daar niet voor te kiezen, naast de slechte wendbaarheid door de lange wielbasis: op de smalle wegen rond ons dorp zou ik bij elke tegenligger veel te ver de berm/bagger in moeten om de fiets heel te houden...
 
Bovenaan Onderaan