Fluitend geluid bij O2

Skodist

Nieuw lid
Beste
Geen paniek. Mijn vorige auto was ook een VAG auto, een Audi A3. Tevens met 1.9 TDI (pompverstuiver-turbodiesel) van 105pk. Heb met die Audi destijds ook aantal malen bij de VW/AUDI garage gestaan i.v.m "fluitend" geluid(je) dat me SOMS bij 't opschakelen naar een hogere versnelling opviel. Ze vonden niets dat technisch mis kon zijn en hebben zelf in de databanken gekeken van gekende klachten en typische meldingen van die aard. Dit fluitend geluid zou met "drukverschillen in de turbo te maken hebben". Dit zijn NORMALE, fysische geluiden voor dit type motor met die bouw.
(TROUWENS ALS HET U GERUST KAN STELLEN : ik carpool soms met een Renault mee en hier valt me precies gelijkaardig geluidje op. Met radio op normaal volume valt het al ni meer op. Geen zorgen in maken zou ik denken.
Als er echt iets aan de hand is of defect zou raken, dan voel en merk je het wel.
 

VEEJAY

Forumguru
Zolang het niet bij stationair gasgeven of erger nog bij stationair lopen duidelijk hoorbaar is dan is er niet veel aan de hand denk ik.
 

retep607

Nieuw lid
Hallo,

Bij mij begint het geluid dus wel vanaf het moment dat ik gas ga gegeven, dus vanuit stationair. Na elke overschakeling van de DSG begint het geluid opnieuw totdat de 3e vesnelling, dan heeft de auto ook inmiddels een redelijke snelheid +/- 50 Km/uur.

groet6, Peter
 

Monteurtje

Forumguru
Ik geef de mogelijke oorzaken aan. Ik heb ook niet gezegd dat het kwaad kan. Alleen als je het geluid weg wil hebben, je de turbo eventueel moet vervangen. Maar geluiden zijn moeilijk te beoordelen als je ze niet zelf hoort. Ik zou je adviseren om het bij de garage te laten horen. Zij kunnen dan wel zeggen wat het geluid is en of het kwaad kan of niet.
 

Octavia32

Forumguru
Heb ook een fluitend geluid in mijn O2 vanaf 1800rpm dit is wel de turbo heb toen ik hem kocht ook zo'n geluid gehoord en heb toen de turbo vervangen voor een nieuwe, echter naar ca 3wkn kwam het geluid weer terug schijnt zowiezo normaal te zijn bij BKD motoren heb er al regelmatig naar laten kijken en heb er ook een OBD stekker op gehad om alles te controleren en alles was goed en geen turbo schade.Moet er maar mee leren leven denk ik.Heb met het vervangen van de turbo ook de EGR af laten blinden ivm voorkomen van vervuiling van de turbo en het inlaat spruitstuk.
 

retep607

Nieuw lid
Hallo,

Vanmorgen met koude motor getest in de N stand. het fluiten komt inderdaad uit de turbo, begint bij +/- 1700 toeren. Als ik het gas loslaad vanaf 200 toeren zakt de fluitttoon langzaam weg. Bij een warme motor hoor ik in de N stand de fluittoon vanaf +/- 2000 toeren.

Het is dus inderdaad de Turbo, maar of het erg is weet ik niet. Hij is van 01-2006 met 90.000 Kilometer op de teller ?
 

hemi24

Forumguru
Levensduur van een turbo hangt meer af van het gebruik dan van de leeftijd/kilometerstand.

Wil je de levensduur verkorten dan moet je zo nu en dan even goed blazen op de Autobahn en vervolgens op de parkeerplaats direct de contactsleutel omdraaien..! ;)
 

VEEJAY

Forumguru
Gezien je een 1.9TDi (weinig turboproblemen over gehoord) hebt en het geluid rond de 2000 toeren zit, zou ik me niet al te druk maken.

Ter illustratie ik had een 2.0tdi en daar ging de turbo na een tijdje stationair draaien al licht meezingen. Bij stationair gasgeven kwam het fluitje al bij 1200 toeren hoorbaar op.
 

___JC___

Forumguru
Je moet zo een fluitje wel in de gaten houden. Als het harder wordt of bij lagere toerentallen dan heb je toch echt kans dat de turbo schade heeft opgelopen. Ik heb 4 jaar met een gechipte 2.0TDI gereden en helaas twee keer mn turbo (preventief) moeten vervangen. Draait ie echt in de soep dan zitten de stukjes turbo door je hele blok heen...
 

VEEJAY

Forumguru
Was bij een vriendje van mij gebeurt op de autobahn (2.0TDI). Hele motor kapot. Was door Fasttech gechipt. De leasemij had er een compleet nieuwe motor in laten zetten.
 

retep607

Nieuw lid
Mogelijke oorzaak fluiten gevonden

Hallo allemaal,

Vandaag heeft de garage naar de mogelijke oorzaak gezocht. Zij denken dat er een gaatje zit in een pijpje dat in het uitlaadsysteem is opgenomen, omgeving EGR ? Helemaal duidelijk is het niet. Voordat ze gaan sleutelen gaan ze eerst de onderdelen bestellen. Hopelijk is hun diagnose correct. Ik hou jullie van hiervan op de hoogte
 
Bovenaan Onderaan