Footwell verlichting werkt niet

Eltjo

Forumguru
@superfred Is jouw probleem opgelost en wat was er aan de hand?

Vandaag naar de niet meer werkende footwell lampjes achterin gekeken. Ze deden het beide niet meer, voor wel.
Met vergelijken met een werkende lamphouder, waar ik een ook maar direct een LED lampje in heb gezet, dat er diode in de lamphouder zit die bij nameten defect is. Dat schijnt vaker voor te komen volgens het forum zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/l...er-vervangen-hoe-gaat-dit-er-uit.41860/page-2 en
De gloeilampjes zijn gewoon heel.

@haassie @Tees @tist Jullie hebben die 1N4007 dioden vervangen.
Het gekke is, is dat de diodes verschillend in beide defecte lamphouders zitten, terwijl je zou verwachten bij gelijkspanning dat de diodes altijd op dezelfde manier in doorlaat zouden zitten. Nou weet ik dat lampjes met pwm worden aangestuurd, maar dan begrijp ik het dus nog niet.

Wie weet hoe dat zit?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik heb idd die diode wel eens vervangen, en in mijn geval werkte die inderdaad maar in 1 richting, zoals je zou verwachten. Waren de verschillende lamphouders die je vergeleken hebt van hetzelfde type en met dezelfde (soort) stekker?
 

Eltjo

Forumguru
Ja, dat is nou het rare. Bij links en rechts achter zitten de dioden zelfs verschillend. De stekker kan er maar op 1 manier op en je verwacht (niet gemeten) toch ook wel dat de plus altijd op dezelfde pin zit - anders zou het tijdens productie ook maar een gok geweest zijn hoe die gemonteerd moet worden.

Tenzij het een vreemd wissel signaal en de polariteit dus niet uitmaakt...

Ook raar is dat die dioden stuk gaan. Een 1N4007 is 1A en 1000V !
En gloeilampje minder dan 0,5A.
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
@eltjo2 ik heb inderdaad rechtsvoor de diode moeten vervangen omdat het lampje het niet deed. Eerst haperen en toen helemaal niet meer. Werkt weer prima nu. Ik neem aan dat het inderdaad allemaal gelijkstroom is, en ja je zou verwachten dat beide kanten identiek zijn, maar dat is een aanname omdat ik er slecht 1 heb gezien. Hebben ze wel ooit gewerkt op de manier waarop ze nu aangesloten waren, dat zou betekenen dat het goed zit, maar dat er iets stuk is (diodes). Wanneer het nooit heeft gewerkt zou ik gaan twijfelen anders zou ik het gewoon 1:1 terugzetten.
 

Tees

Donateur
Je kan anders even doornemen wat + is en wat massa. Dan weet je meteen hoe de diode geplaatst moet worden.
Ik denk trouwens dat ie niet kapot gaat door overspanning oid, maar gewoon omdat elektrische componenten allemaal een keer kapot gaan.
 

Eltjo

Forumguru
Dat is voor zo'n diode toch wel een uitzondering. De diodes die ik de afgelopen jaren vervangen heb zijn toch merendeel slachtoffer geworden doordat het achterliggende circuit defect/slecht was en veel meer stroom trok.

Zou kunnen dat 1 lampje achter nooit gewerkt heeft, maar dat nu beide dioden defect zijn.

Meten ga ik zeker even, temeer omdat de diode gesoldeerd moet worden tussen 2 punten die nu in het kunststof glaasje zitten. De oude zit geklemd en niet gesoldeerd, dus misschien aan de oude pootjes solderen.
 

Tees

Donateur
Als de oude geklemd zat, waarom dan de nieuwe niet ook klemmen? Bij de diode die ik vervangen heb (kofferbak verlichting) zat ie ook geklemd, was niet heel lastig de oude eruit te halen met een punttangetje en de nieuwe er weer in te klemmen.
Ik denk trouwens dat die 1A het probleem zal zijn. Een 5W lampje is 0.4A (kofferbak is W5W), maar kan best pieken boven de 1A als er wat misgaat met t lampje. Denk niet dat de 1000V reverse voltage snel overschreden wordt, dat moet dan wel statische electriciteit zijn, dan is dat best makkelijk te halen.
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb even gemeten, de plus zit bij 3 stuks op dezelfde plaats dus houd ik daar rekening mee met de richting van de diode.
Ik zal idd proberen om de nieuwe diode te klemmen in het vorkje, ben benieuwd of dat lukt, maar doe dat wel vaker in een connectorcontactje of zo, zonder het tooltje daartoe te hebben.

Het duffe is dat beide lampjes er gewoon goed uit zien en gewoon Ohms doormeten.
Thuis heb ik al meermaals gehad dat zo’n 230VAC spot inbouwlamp met TL starter aansluiting de 16A veiligheid er uit liet springen bij het aanschakelen. Zelfs lag een keer met een klap het glas van het lampje daarna op de grond. De lampjes waren daarna (heel erg) stuk.
 
Laatst bewerkt:

jesse_s93

Forumguru
Mocht het met de diode niet lukken, zou je ook zoiets kunnen proberen:

Deze sluit je aan bij de voetruimteverlichting voorin en verbind je dan door. Zo heb ik in de Scala en de Ibiza ook voetruimteverlichting achter (zat er niet standaard in). Er zijn verschillende connectoren, dus let wel op dat je de juiste neemt.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Nieuwe 1N4007 diode erin geklemd, ging idd prima - de pootjes zijn zacht genoeg. Oude lampjes deden het prima, maar er zitten nu simpele leds in.
Ik weet het niet met die polariteit, ik zou zweren dat er een afweek. Tenzij het de versie was die nu bij mijn voeten brand, zijn de andere 3 die eruit heb allemaal hetzelfde. Begin meer te twijfelen aan mijn gezichtsvermogen... kan ook bijna niet anders. Dat zou anders KNAP zijn (Kathode Negatief Anode Positief).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ik heb een Superb II uit 2010 en nu doet mijn voetverlichting aan bijrijders zijde het niet. Hoe kan ik deze vervangen? Moet die hele plaat onder het dashboardkastje eraf of kan ik het lampje er voorzichtig uit wippen met een schroevendraaier? Onder het motto, better safe than sorry

Alvast bedankt voor jullie reacties...
 

Eltjo

Forumguru
Wippen met schroevendraaier in een uitsparing aan de korte kant van het armatuurtje. Dit is de overliggende kant waar ook het stekkertje ingestoken wordt. Je moet even kijken aan welke kant meer plek voor het stekkertje en draadje is.
Gaat rechts onder dashboard erg lastig en zwaar. Lipje gaat snel kapot.

Zie mijn vorige bericht, probeer dus eerst of een nieuw lampje brandt voordat je het armatuurtje weer terug klikt, want het kan zijn dat het dus de diode is en niet het lampje.
De lampjes branden n.l. meestal niet voluit en kunnen er dus eeuwig over doen om kapot te gaan. 2 diodes in armaturen waren bij mij onderbroken, maar de lampjes waren heel.

Simpele test kan je doen door diode met een draadje te overbruggen. Als het lampje dan brandt, dan is de diode defect.
 
Laatst bewerkt:
Hopen dus dat een nieuw lampje gaat branden, zodat ik mijn vingers niet hoef te branden aan de verdere technische uitleg...

Anders maar even een hobbyist raadplegen.
Dank voor de uitgebreide reactie iig!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na veel gepriegel het armatuurtje eruit gekregen. Lampje en diode in orde. Wat blijkt, op één van de contactpunten zit oxidatie. Nadat ik dit er vanaf heb proberen te halen, het stekkertje en het contactpunt met contactspray ingespoten. Het lampje brandt als ik beide in elkaar beweeg, maar niet als de stekker er helemaal op vastgeklikt wordt. Waarschijnlijk zit daar ook nog enige oxidatie.
Gaat de goede kant op...
 

Eltjo

Forumguru
Dan is nu de vraag hoever en waarom dit geoxideerd is.
Ik weet het niet hoor, maar heb je een panoramadak? Voor de het geval de oxidatie onbehoorlijk behoorlijk is.
Als het een beetje is, even schoonkrabben en met smerende contactspray inspuiten.
 
Ik heb een schuif-kanteldak inderdaad. Maar in mijn licht beige interieur (inclusief hemel) zijn nergens sporen van vocht of lekkages te bekennen.
Heb de binnenkant van het stekkertje ook geprobeerd schoon te krabben zonder verder resultaat. Contactspray was zoals gezegd al gedaan.

Dacht even een lampje vervangen...
 

hemi24

Forumguru
Ook geen natte matten?
Lekkage van panoramadak manifesteert zich meestal in de voetenruimte.
 
Bovenaan Onderaan