Fout in aandrijfsysteem melding

Beste mensen!

afgelopen september heb ik een Octavia 4 Combi 1.0TSI (handgeschakeld) gekocht uit 2022. Wat ruimte en rijcomfort betreft een hele fijne auto... Totdat....
Ik last begon te krijgen van de storing 'Fout in aandrijfsysteem, zoek werkplaats op'.

De eerste keer kwam deze melding nadat de auto bij het achteruit reden had ingegrepen omdat er een bestelbusje bij de buren stopte op moment dat ik langzaam achteruit reed. Nadat de melding kwam begon ook meteen de motor onregelmatig te lopen (alsof er een cilinder uitgeschakeld was). Na de motor uit en aan zetten draaide de motor weer goed alleen bleef wel het oranje motorlampje branden.

Een maandje later kwam de melding opnieuw toen ik op de snelweg reed en aan het inhalen was. Echt heel irritant als je dan ineens motorvermogen verliest. Wederom even ergens stoppen. Motor uit en motor weer aan en rijden maar weer.

Weer even later kwam de fout weer terug. Steeds sneller achter elkaar totdat het echt elke rit meerdere keren op ging treden en de auto daarmee praktisch onbruikbaar werd. Ondertussen had ik een odbc meter gekocht en de boel eens uitgelezen. Er stonden een paar meldingen in dat er een storing in een cilinder was en dat de brandstof toevoer afgebroken was. Dat verklaarde wel het rare motor gedrag maar niet waardoor het getriggerd werd.

Het lijkt altijd te gebeuren wanneer ik op een weg zit met meerdere rijstroken in dezelfde richting. Op het laatst was het bij elke keer invoegen op de snelweg raak maar als je gewoon op een weg reed met 1 rijstrook per richting was was er geen probleem.

Later hebben ze bij de garage iets gereset waardoor ik weer eventjes normaal kon rijden maar na 2000km is de fout toch weer terug gekomen.
Heeft er iemand hier ooit van dit soort onverklaarbaar gedrag gehoord?

Heb de garage weer gebeld en die gaan nu bespreken wat ze kunnen doen.

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die deze problemen vaker voorbij hebben zien komen.

Alvast bedankt voor het meedenken! Mocht de garage een oplossing vinden dan post ik die uiteraard ook zodat andere mensen er misschien iets aan hebben.

Tees

Donateur
Het helpt enorm als je de foutcodes zelf ook hebt en hier even post. Dat zijn over het algemeen 5 cijfers of P gevolgd door 4 cijfers. Afhankelijk van je model OBD lezer kunnen er 2 cijfers extra zijn.

Ik vind de foutmelding vreemd voor een handgeschakelde wagen!

Is jouw wagen al een MHEV met 48V systeem?
Nee, een gewone benzine motor met een gewone handbak zonder electrische poespas (dus ook geen e-tec). Het zou toch niet zo zijn dat ze de verkeerde motorsoftware erop hebben gezet? Zou dat te controleren zijn?

Laatst bewerkt:
Het helpt enorm als je de foutcodes zelf ook hebt en hier even post. Dat zijn over het algemeen 5 cijfers of P gevolgd door 4 cijfers. Afhankelijk van je model OBD lezer kunnen er 2 cijfers extra zijn.
Ik heb het even opgezocht. Het zijn de volgende codes: P0300, P0302, P0363.

Deze codes gaan over fouten in de cilinders. De auto heeft echter al een hele dag bij de garage gestaan waarbij ze alle cilinders gecontroleerd hebben. Ze konden niets vinden. En ik heb het idee dat er ook inderdaad niets mis mee is. Alleen is er iets in de software (ik denk de hulpsystemen) wat die melding triggert. En dan denkt de motor dat hij een storing heeft en gaat cilinders uitschakelen.

Het is echt heel wazig

Tees

Donateur
Deze foutmeldingen zijn heel duidelijk en kloppen volledig met de symptomen die je noemt. Cylinder 2 is serieus aan het overslaan (misfiren), blijkbaar dusdanig dat de ECU het nodig vindt om de brandstoftoevoer (naar die cylinder) te stoppen. Alleen P0300 is voor mij raadselachtig, want dat is de misfire foutcode voor een onbekende cylinder. Dat heb ik nog niet eerder gezien.

Ik geloof niet dat er niets aan de hand zou zijn met cylinder 2, dan zou je niet zulke drivability problemen hebben. Wát er mis is, is de grote vraag. Gegeven dat het een probleem gelokaliseerd is, kan je generieke problemen redelijk uitsluiten. Dus iets specifiek voor deze cylinder. Bougie, bobine, injector of de bekabeling daarnaartoe zou een van de logische oorzaken zijn.

Wat voor garage heb je de auto nu staan, en waarom denken die dat het probleem níét in de verbranding zou liggen? Wat hebben ze gecontroleerd?

Het probleem is dat het probleem een tijdje wegbleef nadat ze bij de garage iets hadden gereset. Toen deed de auto het ineens 2000 km lang weer prima. Als die cilinder echt kapot zou zijn dan zou iets resetten in de software niet uit moeten maken toch? En de fout komt ook vooral naar boven wanneer het 'druk' is om de auto heen. Zoals bij Invoegen. Ik zal kijken of ik het filmpje kan uploaden waarin de fout optreedt.

Ii heb de auto gekocht bij een dealer en tot nu toe zijn ze heel schappelijk geweest met vervangend vervoer etc.

hemi24

Forumguru
Neem aan dat een setje nieuwe bougies al geprobeerd is?

Tweede stap zou zijn om de (pen)bobines te wisselen en kijken of het probleem daarmee verplaatst naar een andere cilinder.

Ik geloof niet dat de drukte om je auto heen misfires zal opwekken, tenzij jezelf zenuwachtig wordt en hierdoor het gaspedaal op een afwijkende de manier gaat bedienen.

Er zijn geen andere componenten (sensoren) die foutmeldingen laten zien?
Denk hierbij aan koppeling- en rempedaalschakelaars, abs-sensoren, toerentalsensoren op krukas of versnellingsbak, etc?

• Leuk
Waarderingen: Tees
Er zijn geen meldingen van andere sensoren.

Wat wel opvallend was is dat er steeds minder tijd tussen de foutmeldingen ging zitten. Eerste keer was begin oktober bij het achteruit rijden op de oprit en er een bestelbus parkeerde bij de buurman. Motor uit en weer aan en ik kon weer verder. Tweede keer was met kerst, bij een inhaal actie op de A2. Daarna half januari toen ik in een dorpje over een brug iemand anders vrij krap passeerde en diezelfde middag weer toen ik na een stop weer in ging voegen op de A4.

Maar in die tussentijd deed de auto het gewoon.

En dus na een reset van iets heeft de auto het weer ruim 2000 km zonder problemen gedaan en nu is de eerste melding weer geweest (waarna ik na de motor stoppen en starten weer door kon).

Dat is dus de reden dat ik de hulp systemen/software verdenk. Want als het iets mechanisch is dan kan het na een bepaalde reset toch niet in 1x voor 2000 km weer over zijn?

hemi24

Forumguru
Als ik zoek op de foutcodes:

Ik neig naar twee dingen:

- Overmatige inwendige vervuiling
- Storing van een sensor of slecht contact, waarbij deze 3 de moeite waard zijn om te controleren:
  • Nokkenaspositiesensor (G40) defect
  • Sensor Wagensnelheid (G28) los / defect
  • ECU slechte contacten

Kleine zijstap: je hebt verder geen storingen waarbij de cruisecontrol niet werkt of veiligheidssystemen tijdelijk niet beschikbaar zijn?

Tees

Donateur
Het lijkt erop dat je een motor als iets mechanisch beschouwt. Hedendaagse motoren zijn minstens zo veel electronica als mechanica. Vrijwel alles wordt electronisch geregeld, van ontsteking, moment en hoeveelheid van inspuiting, luchttoevoer, etc. Dus een probleem kan zich zeker alleen in bepaalde omstandigheden voordoen, omdat de meetwaarden alleen dan buiten het ingesteld bereik komen. Dat het steeds vaker voorkomt is wel een teken aan de wand dat er echt iets aan de hand is.

Ik zie geen enkele reden om een rijhulpmiddel/software te verdenken.

N.B. je hoeft het direct voorgaande bericht niet te quoten, iedereen gaat er vanuit dat je daarop reageert. En dat levert de mod zoveel werk op ;)

Bovenaan Onderaan