Fout kode po106

raaf

Nieuw lid
hallo ik ben nieuw hier ik heb een fabia 1 combie 199000 km gelopen supper auto allen steeds een foutcode p0106, de maf sensor is al vervangen en de remschakelaar ook ,de storing komt steeds terug en kan niet zeggen wat er dan gebeurt, het gebeurt meestal op korte stukken groet lambert
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Dag Lambert, ik zie dat dit je eerste post is. Normaal is het hier op het forum gebruikelijk dat mijn zich eerst voorstelt door een topic te maken in het meet- en greet gedeelte van het forum. Link: http://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet.33/

Ook denk ik dat het aangewezen is om misschien de zinsbouw van je vraag wat aan te passen en misschien hier en daar wat leestekens toe te voegen, dat zal wel het een en het ander verduidelijken want momenteel kan ik er niet zo veel van maken.. ;)

Je kan je eigen post bewerken door linksonder in je eerste post op "bewerken" te klikken. Alvast bedankt :thumbsup:
 

DimiTator

Actief lid
Dag Lambert, ik zie dat dit je eerste post is. Normaal is het hier op het forum gebruikelijk dat mijn zich eerst voorstelt door een topic te maken in het meet- en greet gedeelte van het forum. Link: http://www.skodaforum.nl/forum/forums/meet-greet

Sorry Joske (en andere inrichters). Ik weet wel dat dat hier gebruikelijk is, maar ik zie daar echt het nut niet van in.
De forumsoftware laat toe heel wat info in te vullen in je profiel, meer dan andere fora. Daar zullen de mensen toch al alles invullen wat ze kwijt willen. Wie daarin geintereseerd is zal daar sowieso gaan lezen.
en zeg nu zelf: wat is de meerwaarde van zo een 'voorsteltopic'? Veel verder dan the usual 'smalltalk' geraakt dat niet: 'welkom' en 'fijn je te leren kennen'.... Wat heb je daar nu aan?
Mij zou het als nieuw lid eerder afschrikken dan aantrekken. Ik heb het nooit gedaan en heb ook nooit de indruk gehad dat we daardoor minder aan mekaar kunnen bijbrengen.
 

turboturbo

Forumguru
laat maar ik kan niet beter

Ik zie de noodzaak van eerst voorstellen ook niet zo in.

Maar @raaf zou in een voorstel topic wel de mogelijkheid kunnen gebruiken om uit te leggen dat hij een beperking heeft met schrijven (wellicht dyslexie?) en of we daar rekening mee kunnen houden.

No offense!
 

DimiTator

Actief lid
Als ik zijn posting lees, zie ik dat ook. Daarvoor is dat voorstem-topic niet nodig. Dat zijn nu eenmaal de heel normale dingen die je op een forum tegenkomt.
 

CDK

Forumguru
Toch is dat voorstellen hier gebruikelijk én gewenst!
Ik snap niet dat daar nu opeens door 2 mensen aan getornd moet gaan worden.., juist daardoor is het hier zo'n hechte groep en zijn de mensen hier behulpzamer en vriendelijker als op andere fora! Dat is óók de reden dat ex Skoda rijders hier blijven hangen!! En zelfs een reden om Skoda te blijven rijden. :)

Chapeau @Joske +1 :thumbsup:
 

DimiTator

Actief lid
Mij motiveert dat echt niet meer op mensen al dan niet met raad bij te staan.
als het dan toch zo gewenst is: dan kan je als inrichters ook zelf een topic starten om iemand welkom te heten. Via een PM of mail werkt dat nog beter een geeft een warmer welkomstgevoel dan dat wijzende vingertje van "eerst voorstellen"
 

DimiTator

Actief lid
Ik bedoel het zeker niet als kritiek op Joske (een landgenoot van mij).
Het is hier inderdaad off-topic, maar ik kan daar moeilijk een topic over opstarten. Waarschijnlijk kunnen de mods dit afsplitsen of, beter nog, eer zelf een boom of poll over opstarten.
 

dirkkroneman

Forumguru
Eigenlijk wil ik me er niet ook mee gaan bemoeien, maar ik vind het ook belangrijk dat het gebeurt. Nieuwe leden hebben het vaak niet door, daarom vind ik het goed dat er andere leden zijn die aangeven dat het gewenst is. Als iemand nieuw is en gewoon zijn "profiel informatie" invult ziet 99% vd gebruikers dit niet hoor ;). Het gaat hier niet zozeer om of je mensen wel of niet wil helpen, maar dat het gewoon netjes is!
Je komt hier op een "hecht" forum en dan vinden wij het wel zo fijn als we weten wie hier ook rondstruinen. We behouden graag deze sfeer hier op het forum!

Edit: zie het als een nieuwe collega die naar je toe komt, zonder zich voor te stellen en het e.e.a. komt vragen. Hij stelt zich verder nooit voor, dan krijg je toch ook een (raar) beeld van iemand?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

raaf

Nieuw lid
sorry dat ik me niet voor gesteld heb, ik ben 67 jaar Nederlander en taxi bestuurder, doe zelf veel aan mijn auto repareren zoek via internet hoe de dingen op te lossen, ik dacht dat dit een Skoda forum is maar nu zie ik dat het een taal forum is ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag ik heb ook lang betwijfelt
om de vraag te stellen en zal dit ook niet gouw meer doen groet lambert
 

EdK

Forumguru
hallo ik ben nieuw hier ik heb een fabia 1 combie 199000 km gelopen supper auto allen steeds een foutcode p0106, de maf sensor is al vervangen en de remschakelaar ook ,de storing komt steeds terug en kan niet zeggen wat er dan gebeurt, het gebeurt meestal op korte stukken groet lambert


Ja heren en dit was de vraag van Lambert en verder zeiken over wel of niet voorstellen doen we dan maar in een topic wat er voor is aangemaakt of maak het maar aan...
 

ertromp

Forumguru
Op de site van Gerrit Speek kun je altijd veel info weghalen over foutcodes en hopelijk brengt dit je weer wat verder tot een oplossing

foutcode: 16490 P0106 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00519)
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nlSensor druk inlaatspruitstuk (G71) of Sensor Barometerdruk (F96) onaannemelijk signaal
duSaugrohrdruck (G71) oder Luftdruck (F96) unplausibeles Signal
enManifold Absolute Pressure (MAP) (G71) or Barometric Pressure (BARO) (F96) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes

Mogelijke verschijnselen:
  • Storingslampje (MIL) brandt
  • Onjuiste stationair loop
  • Motor loopt ruw
  • Zwarte rook uit de uitlaat
  • Hoog brandstof verbruik
Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en aansluitingen van naar sensor druk inlaatspruitstuk (G71) / sensor barometerdruk (F96) defect
  • (F96) vervuild, defect
  • (G71) vervuild, defect
  • Lek in inlaat of uitlaat
Mogelijke oplossingen:
  • Kontroleer bedrading en aansluitingen van naar sensor druk inlaatspruitstuk (G71) / sensor barometerdruk (F96)
  • Check op lek in inlaat of uitlaat
  • Check (meetwaardeblokken / vervang (G71)
    • check meetwaardeblokken: bij auto op contact en motor uit moet de BARO sensor dezelfde waarde aangeven als de MAP sensor (= de actuele luchtdruk)
  • Check (meetwaardeblokken / vervang (F96)
    • check meetwaardeblokken: bij auto op contact en motor uit moet de BARO sensor dezelfde waarde aangeven als de MAP sensor (= de actuele luchtdruk)
  • Vervang de ECU, maar check eerst de software versie; ECU vervangen is de allerlaatste oplossing
Extra info:
  • De MAP sensor reageert op veranderingen in de laaddruk. De ECU voorziet de MAP sensor van een 5 Volt referentie stroom. Binnenin de MAP sensor zit een weerstand die dat voltage doet veranderen naarmate de laaddruk verandert en dat veranderende voltage wordt naar de ECU terug gestuurd. Dat signaal is essentiëel voor de ECU om de brandstof toevoer te kunnen bepalen. Foutcode P0107 wordt gedetecteerd als de ECU een voltage ziet dat lager is dan 0.25 Volt
  • Op sommige kleinere auto's is een paar maal geconstateerd dat een slecht geconstrueerde ECU deze fout kan veroorzaken. Er zijn ook problemen bekend met 'Timing Chain Tensioners' die deze fout kunnen veroorzaken. Kijk eerst in de juiste TSB (Technical Service Bulletin) / TPL's (Technical Problem Solution) voor meer informatie
  • De ECU gebruikt de MAP sensor om de laaddruk te monitoren. Let op: bij sommige motoren is de BARO sensor geïntegreerd in de MAF sensor (Mass Air Flow), sommige motoren hebben een gecombineerde MAF / BARO sensor en ook een MAP sensor, waarbij die MAP sensor als backup aanwezig is voor het geval de MAF sensor defect is. De ECU voorziet de MAP sensor van een 5 Volt referentie signaal. Meestal voorziet de ECU de MAP sensor ook van een massa signaal. Als de laaddruk verandert dan brengt de MAP sensor de ECU hiervan op de hoogte. Stationair is het voltage ca. 1 - 1.5 Volt en bij 'plankgas' ca. 4.5 Volt. Als de gasklep, de wagensnelheid en/of de EGR flow verandert dan kijkt de ECU naar de laaddruk. Als de ECU geen verandering ziet in gasklep, wagensnelheid en EGR flow bij een snelle toename van de MAP waarde, dan wordt foutcode P0106 gedetecteerd
  • Sensor Barometrische Druk (F96)
  • Luchtdruksensor in het inlaatspruitstuk / MAP sensor (G71)
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
@raaf

ik had inderdaad de info van jouw profiel wel degelijk gelezen en daarom had ik (dacht ik toch) mijn woorden grondig gewikt en gewogen in mijn eerste post hierboven. En ik dacht dat ik er u toch op een beleefde manier op gewezen had wat hier gangbaar was op het forum. Alsook was het als "hulp" bedoeld om je vraag zodanig aan te passen zodat je sneller geholpen zou zijn.. Het was zeker niet mijn bedoeling om je te schofferen of terecht te wijzen op taalfouten of iets dergelijks. Als dat toch zo over gekomen zou zijn: mijn excuses :bloemen:

En ik hoop (écht waar) dat dit jou nu niet tegenhoudt om nog iets te vragen op dit forum! Want dat was werkelijk niet mijn bedoeling!
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie dat er buiten de discussie om, ook een aantal essentiele gegevens ontbreken: bijvoorbeeld welk motortype (of beter nog de motorcode) en welk bouwjaar de auto is, en kan het ook niet op de profielpagina terugvinden, en heb bijvoorbeeld geen idee of het om een diesel of een benzinemotor gaat. (bij een benzineversie wil het plaatsen van nieuwe bougies een dergelijke storing nog wel eens verhelpen, bij een diesel is het plaatsen van nieuwe bougies een bijzondere klus).
 

raaf

Nieuw lid
oké we praten er niet meer over ik heb een benzine op gas het is een 1400 motor wat kan ik conkreet doen egr klep schoon maken ?
 

Cordoba

Forumguru
Als de EGR en/of het gasklephuis vuil is, kan schoonmaken sowieso nooit kwaad, het is alleen de vraag of het je probleem oplost. Zeker als je dergelijke klussen zelf kunt doen, zou ik het doen om in elk geval uit te sluiten dat daar de oorzaak ligt (roet/vuil/smurrie op je MAF kan de werking daarvan aardig verstoren).

Voor de duidelijkheid: welk bouwjaar en welk vermogen heeft je Fabia? (1.4 16V is er zowel met 75 als met 100 pk, en 1.4 MPI is een 8-klepper met 68 pk, en een totaal ander blok).
 

Canon-Eye

Forumguru
Bedenk wel, dat "beleefd" en "afstandelijk" soms dicht bij elkaar blijken te liggen. Dat is ook niet per definitie een aanmoediging, juist omdat het een vrij hecht forum is, wat ook makkelijk een verkeerde indruk kan wekken, nl. die van een zekere geslotenheid waar je niet makkelijk tussenkomt. Aan de reactie hierboven kun je zien dat dit ook wat "bedreigend" over kan komen.
Ik heb ooit eens een heel mooie en zeer vriendelijke tekst gezien van moderator Maarten (tijd niets van gelezen trouwens?) die als voorbeeld zou kunnen dienen van hoe zo'n uitnodiging tot voorstellen ook kan zonder min of meer als terechtwijzing over te komen...

En wie geen zin heeft om veel prijs te geven, hoeft dat ook in het meet'ngreet niet te doen natuurlijk - ik zie daar ook heel korte stukjes met weinig info. Prima wat mij betreft - en formeel voldoende... :jaja:
 
Bovenaan Onderaan