Fout kode po106

Cordoba

Forumguru
MAF = mass air flowmeter

Dus luchtmassameter ;)

@Cordoba : juist? :)
Juist: MAF=LMM, bij de ene motor wordt vaak over de LMM gesproken (LuchtMassaMeter) bij andere blokken vrijwel steeds over de MAF (Mass Air Flow sensor), maar is in principe hetzelfde. Vaak is het wel zo, als de sensor duidelijk buiten het blok zit (vaak in de buurt van het gasklephuis) spreekt men vaak over LMM, als de sensor in het inlaatspruitstuk zit, heeft men het vaak over 'MAF'. Ik weet niet of het 'verschil' is ontstaan door andere benaming in bijvoorbeeld ETKA, of door andere generatie motoren (in inlaatspruitstuk is het ook vaak een turboblok), maar het verschil in gebruik van benaming is mij wel opgevallen.
 

raaf

Nieuw lid
om het compleet te maken het is een Skoda fabia combi (6y5)
1.4 16v 75pk 199000 kl benzine op gas
 

Cordoba

Forumguru
OK, Raaf dan is in elk geval duidelijk dat het geen MPI-blok is, en dat het blok vergelijkbaar is met dat in mijn Fabia (er zijn verschillende motorcodes met 75pk benzine 1.4 16V, maar die verschillen vooral in de details).

Ik weet niet hoe lang de bougies erin zitten, maar haal er eens één uit, en bekijk hoe ie er aan toe is: mogelijk dat een set verse bougies je probleem al oplost.
 

raaf

Nieuw lid
ga ik doen hij gaat eerst voor een paar dagen naar de spuiter voor en achter nieuwe bumpers en dan ga ik de bougies vervangen dank zo ver
 

Ronnie

Forumguru
Ik zal me er eens inmengen.....
Je hebt dus een BBY motor, kwa bouw hetzelfde als de mijne. Als je nu nog even doorgeeft welk merk LPG installatie je hebt dan zijn we al een stuk verder.
Als bougie heb ik de Bosch platinum-Irridium er al zo'n 30.000 km inzitten. Zijn wel duur maar ook zeer goed.
De NGK- BKUR6ET/10 is met zijn 3 massa electrodes ook zeer geschikt voor LPG, en een stuk goedkoper.
Bij het rijden op LPG is het kleinste foutje in de afstelling op benzine driedubbel voelbaar!!
Zorg er ten allen tijde voor dat het gasklephuis brand- en dan ook brandschoon is.
Als je een AG SGI LPG installatie hebt (vermoed ik) zorg dan dat je onderdrukslang van het inlaatspruitstuk (als je voor de motor staat aan de linkerkant van het inlaatspruitstuk) naar de verdamper en de MAP sensor onderin de gascomputer absoluut dicht is. (kortom: vernieuwen)
Als je de foutcode wist en je gaat een tijdje op benzine rijden (plm 100Km) komt de fout er dan opnieuw in?
Probeer deze zaken maar eens eerst, dan kijken we wel weer verder.
Het blijft moeilijk om vanachter de PC een diagnose te stellen......
 

Cordoba

Forumguru
@Ronnie: het zal een BBZ motor zijn: BBY heeft 75pk/54 kW, en raaf heeft de 100 pk versie, verder zal er niet zoveel verschil zijn.
 

raaf

Nieuw lid
ik kan even niets doen de auto is bij de spuiter er is schade aan de bumper door een achter uit rijder veroorzaakt en die is er toen vandoor ge gaan maar ik had het kenteken dus door de politie opgespoord
 

raaf

Nieuw lid
oke ik ben er weer mijn probleem is opgelost nieuwe bougies en dan gelijk wel goede ook de gas klep schoon gemaakt filter vervangen ook de interieurfilter vervangen wat kwanm daar een troep uit de motor loopt weer goed een ieder bedankt groet raaf
 

snarf12345

Nieuw lid
ik heb helaas het zelfde probleem mogen ervaren. EPC en Motormanagment lampje branden
Maar de laatste opmerking , (ook al eerder geplaatst) Vervang je bougies werkten bij mij perfect.
Eerst even gecontroleerd dmv schoonmaken en electrode afstand gecontroleerd en terug geplaatst, Gingen spontaan de foutmeldingen na een aantal km uit.
Zeker de moeite waard van het proberen!
 
Bovenaan Onderaan