Foutcode 00818?

Monteurtje

Forumguru
Om die sensor te vervangen hoeft het dashboard er in principe niet uit. Maar dat zeg ik na een aantal vervangen te hebben. En het steeds sneller kon. De snelste had ik in een half uur - 3 kwartier vervangen.

insomnia

Actief lid
dan misschien eens meegeven hoe je het wel gedaan hebt? :jaja: ;)
iagree.gif

:D

Monteurtje

Forumguru
Hoe moet je dat uitleggen. Zal een poging doen.
Kap onder stuur verwijderen, buis voor uitstroom opening voetenruimte weghalen. Boven gaspedaal zit een regelapparaat. Eruit halen. Er zit een steun, metaal, volgens mij met een pen waar de kap onder het stuur overheen geschoven zit. Die steun gedeeltelijk loshalen en beetje wegbuigen. Dan je rug verpoeren door op je rug onder het dashboard te gaan liggen, met je hoofd bij gaspedaal. Als je dan omhoog kijkt zie je als goed is stekker van de sensor. Op een of andere manier je arm ergens langs manoeuvreren. En stekker loshalen. Zijkanten indrukken. Dan sensor slag draaien en eruit trekken. Eventueel met punttang. Of punttang met gebogen bek. Maar die heeft niet elke doe het zelver thuis.
Sensor en stekker is voornamelijk op gevoel want je kan weinig zien.
Kan zijn dat er nog iets aan de kant moet, maar dat weet ik zo niet meer.

Cordoba

Forumguru
Als ik de beschrijving van Monteurtje zo lees, moet je óf de reparatie al een keer eerder gedaan hebben (om zonder zicht toch de klus te klaren), óf je moet al een hoop gesleuteld hebben in die omgeving, zodat je blindelings weet hoe het eruit ziet. Als ik de beschrijving van @Monteurtje lees, kun je misschien ook de bestuurdersstoel eruit halen, om zo een betere ligpositie te vinden. Zeker bij een auto zonder stoelairbags, stoelverwarming of andere elektrische aansluitingen voor de stoel, is dat snel gepiept, en zonder kans op bijv. airbagstoringen.

turboturbo

Forumguru
Precies. Vergelijk het met het interieurfilter vervangen. De éérste keer lukt dat überhaupt niet zonder geprinte handleiding naast je, en doe je er 15 min over, de 2e keer kan het al zonder handleiding en daarna doe het al bijna zonder te kijken en op gevoel en in 5 minuten. Takes experience om het volgens @Monteurtjes manier te doen.

insomnia

Actief lid
Nou...

nog even een reactie om dit af te sluiten.

ik bgin met bedanken van @Monteurtje voor de duidelijke beschrijving en toelichting en @Joske voor het opzoeken en publiceren van handleiding.

Vorig week het onderdeel betaald, besteld en opgehaald (ja in die volgorde :mad: wat de dealer heeft blijkbaar vaak genoeg zijn neus gestoten en de importeur wil het niet terugnemen van dealer (denk ik)

Gisteren begonnen met slopen.. ik gebruik de stappen van Monteurtje met her en der kleine aanvullingen
  • zijkant zekeringen kast verwijderen (zit ook een schroef voor de kap onder het stuur)
  • Kap onder stuur verwijderen, (let op alle stekkers van verlichting en ODB2 eerst loskoppelen)
  • buis voor uitstroom opening voetenruimte weghalen.
  • Boven gaspedaal zit een regelapparaat. in behuizing. Eruit halen.
  • de behuizing wegdraaien
  • dan kun je de stekker al zien zitten. bij mij was het een stekkertje met twee groene draden.
  • Stekkertje loshalen. Zijkanten indrukken.
  • Dan sensor eruit trekken. Met beetje beleid lukt dit wel met de hand.
  • Nieuwe sensor plaatsen en alles weer terugbouwen.
en dan startn en .. Brrrrrrrrr een dansje in de kou doen..
:cheer::yeah::cheer::yeah::cheer::yeah::cheer::yeah::cheer:

Bovenaan Onderaan