turboturbo
Forumguru
Paar weken geleden zag ik dat het MIL tijdens het rijden aan sprong. Dit was tijdens de 3e achtereenvolgende koude start van het 3e korte ritje die dag. Het regende die hele dag, dus in eerste instantie dacht ik dat het vocht een tijdelijke veroorzaker was van deze storing (vocht in stekker oid).
Uitlezen gaf foutcode P0130.
Ik heb de foutcode proberen te resetten een zonnige dag later, door de accu los te koppelen en de + en - kabels een paar minuutjes contact te laten maken met elkaar (uiteraard helemaal losgekoppeld van de accu!!)
Het MIL bleef nu uit, maar er was een (nieuwe) foutcode uit te lezen: P1176.
Een paar dagen geleden was daar opeens het MIL weer te zien (ook geen vochtig weer oid) en ook tijdens langere ritten van meer dan 1 uur.
Uit de beschrijvingen van Gerrit Speek lees ik dat deze codes te maken hebben met de lambda sensor(en) Mijn logica was dat deze foutcodes met elkaar te maken kunnen hebben. Immers als Lambda 1 z'n werk niet goed meer kan doen (P0130), dan moet lambda 2 teveel bijregelen, maar loopt dan al gauw tegen een limiet aan (P1176 betekent 'limit attained / limiet bereikt'. Klopt die theorie?
Af en toe is de MIL aan tijdens het rijden, soms blijft ie ook uit. En aangezien de levensduur van een lambda sonde ongeveer 180dKM zou zijn wil ik hem wel gaan vervangen (ik zit al ruim over de 2 ton) Daarbij kan te lang doorrijden met kapotte lambda funest zijn voor je katalysator als ik het goed begrepen heb?
Na het inlezen op dit onderwerp merk ik dat ik nog niet alles begrijp. Wat is hier nu precies aan de hand? Welke lambda sonde is er stuk? En welke moet ik nu als eerste gaan vervangen, of direct allebei? En waar zitten die dingen eigenlijk bij mijn auto? Ik kan me herinneren dat ik er één heb zien zitten bij de uitlaat onder de auto (daar kan je dus goed bij), maar is dat dan de 2e? In de motorruimte kan ik niets ontdekken (ik dacht dat de 1e lambda sonde bij het uitlaatspruitstuk zou moeten zitten, maar ik zie hem niet)
Edit: ik heb 2 x een filmpje met 'live' meting proberen te maken van de meetwaardes van de sensoren. Kan iemand met me mee kijken of daar iets geks aan opvalt?
lambda meting stilstaand / stationair:
Lambda meting rijdend:
Links Gerrit Speek:
P0130: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16514.html
P1176: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17584.html
Uitlezen gaf foutcode P0130.
Ik heb de foutcode proberen te resetten een zonnige dag later, door de accu los te koppelen en de + en - kabels een paar minuutjes contact te laten maken met elkaar (uiteraard helemaal losgekoppeld van de accu!!)
Het MIL bleef nu uit, maar er was een (nieuwe) foutcode uit te lezen: P1176.
Een paar dagen geleden was daar opeens het MIL weer te zien (ook geen vochtig weer oid) en ook tijdens langere ritten van meer dan 1 uur.
Uit de beschrijvingen van Gerrit Speek lees ik dat deze codes te maken hebben met de lambda sensor(en) Mijn logica was dat deze foutcodes met elkaar te maken kunnen hebben. Immers als Lambda 1 z'n werk niet goed meer kan doen (P0130), dan moet lambda 2 teveel bijregelen, maar loopt dan al gauw tegen een limiet aan (P1176 betekent 'limit attained / limiet bereikt'. Klopt die theorie?
Af en toe is de MIL aan tijdens het rijden, soms blijft ie ook uit. En aangezien de levensduur van een lambda sonde ongeveer 180dKM zou zijn wil ik hem wel gaan vervangen (ik zit al ruim over de 2 ton) Daarbij kan te lang doorrijden met kapotte lambda funest zijn voor je katalysator als ik het goed begrepen heb?
Na het inlezen op dit onderwerp merk ik dat ik nog niet alles begrijp. Wat is hier nu precies aan de hand? Welke lambda sonde is er stuk? En welke moet ik nu als eerste gaan vervangen, of direct allebei? En waar zitten die dingen eigenlijk bij mijn auto? Ik kan me herinneren dat ik er één heb zien zitten bij de uitlaat onder de auto (daar kan je dus goed bij), maar is dat dan de 2e? In de motorruimte kan ik niets ontdekken (ik dacht dat de 1e lambda sonde bij het uitlaatspruitstuk zou moeten zitten, maar ik zie hem niet)
Edit: ik heb 2 x een filmpje met 'live' meting proberen te maken van de meetwaardes van de sensoren. Kan iemand met me mee kijken of daar iets geks aan opvalt?
lambda meting stilstaand / stationair:
Lambda meting rijdend:
Links Gerrit Speek:
P0130: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16514.html
P1176: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17584.html
Laatst bewerkt: