Update: beide lambda's vervangen.
Het is me deze week gelukt om de beide lambda sensoren te vervangen
Nadat ik een paar weken geleden al eens een wanhopige vluchtige poging had gedaan met een 22m steeksleutel, zonder resultaat, nu eerst maar eens het juiste gereedschap besteld:
Dan aangevangen met de voorste (regelsonde) lambda te vervangen. Dit lukte vrij gemakkelijk omdat ik die een eerdere poging met de 22mm steeksleutel al los had gekregen, en je kunt er vrij gemakkelijk bij zonder de uitlaat te hoeven laten zakken.
Eerste stap is uiteraard de bedrading uit de geleiders klikken en de stekkers los maken (volg de kabels dan kom je bij een soort plastic behuizing onderaan de auto die je met 8mm dop los schroeft (2 boutjes). Daarin verstopt zitten de stekkers)
Oud vs. nieuw:
De nieuwe sonde op z'n plek (foto is genomen na vervanging van
beide sondes, dus vandaar dat het hittewerende jasje er alweer op z'n plek zit)
Dan de tweede (de diagnose sonde) Die is helaas niet te demonteren zonder de uitlaat te laten zakken. Daarvoor moet de flens gedemonteerd worden die de beide uitlaat delen met elkaar verbind. In mijn geval ging dat demonteren nog vrij gemakkelijk, omdat er niet lang geleden al een splinternieuwe flens op de uitlaat is gezet bij een APK. De garage heeft dus al een keer de strijd om die roestige bouten los te krijgen al een keer voor mij gestreden:
Nu was het even puzzelen welk gereedschap het meest van pas kwam. Eerst de boel veelvuldig ingespoten met kruipolie natuurlijk. Opwarmen met de gasbrander was ook niet meer nodig, want ik had vlak voor deze klus de motor een uur laten draaien ivm een engine flush. De boel was dus al flink warm gestookt.
De lambda sleutel had geen zin zag ik al gauw, die zou ik alleen maar stuk trekken. Die is denk ik alleen geschikt voor montage, en niet voor
demontage. Dus de lambdasonde dopsleutel 3/8" maar geprobeerd:
https://www.gereedschapland.nl/product/3952/dopsleutel-3-8-,-lambda-sonde-22-mm?categoryid=404
Deze opstelling met en kniestukje werkte niet:
De volgende opstelling lukte wel: ratel 1/2" direct, 1/2" naar 3/8" verloop en daarmee direct op de lamdasonde sleutel:
Met een paar voorzichtige rukjes kwam die dan los.
Oud vs. nieuw:
Hier een foto van na de montage met kers-vers keramisch vet erop (let op dat je de sonde-tip zelf niet aanraakt of insmeert, maar alleen het schroefdraad!)
Het hittewerende jasje ook weer op z'n plek geknoopt:
- vervolg in volgende post -