Autowegen zitten gewoon als zodanig in de navigatiedatabase - mits die een beetje actueel is natuurlijk. En dat geldt ook voor bebouwde kommen en heel veel andere statische situaties met lokale snelheidsbeperkingen bij kruisingen, 60- en 30-km zones etc., alsmede het verschillende regime overdag en 's nachts op de snelwegen. Mijn losse TomTom (simpele versie zonder simkaart of BT-verbinding) geeft dat allemaal behoorlijk foutloos weer en rekent ook daadwerkelijk met de juiste snelheden naar gelang de tijd van de dag. Maar ik krijg hiervoor dan ook 4x per jaar een update. Recentere systemen krijgen zelfs wekelijks een update via wifi, maar ik heb geen zin om daar weer een paar honderd Euro voor uit te trekken.
Echter, de software in de VAG inbouwnavigatie (MIB2 in mijn Leon) loopt in de regel jaren achter - óók in de meest recente versie 1810 die ik er vorige week opgezet heb - en dat is nog maar probleem 1. Voorbeeld: hij kent wel 100km wegen, maar op een weg die al een jaar of 3 is opgewaardeerd naar 100 blijft hij nu nog steeds 80 aangeven.
Probleem 2 is dat de verkeersbordherkenning niet overweg kan met meervoudige snelheidsaanduidingen, noch met onderborden. Zo wordt 90 met bordje "Bij nat wegdek"
altijd weergegeven als 90. En bij de nu veel voorkomende combinatie 120/100 met tijdsaanduidingen voor overdag/'s nachts wordt vrijwel steeds een overlay-bord 130 getoond, en dat is onder alle omstandigheden fout. Je wilt toch niet dat je cruisecontrol dit gaat overnemen, dus bv. je overdag naar de 130 jaagt en dan bij stralend weer in de ankers gaat vanwege "90 bij nat wegdek"...
Er is dus nog heel wat ruimte voor verbetering van de VAG-systemen..
Dat die blauwe borden niet herkend worden lijkt mij overigens goed. Dat is slechts een advies. Gelukkig laten ze dat niet ook zien.
Die blauwe borden met een afgebeelde auto (aanduiding Autoweg) zijn beslist geen "advies". Ze geven aan dat er geen langzaam verkeer mag komen en dat de maximumsnelheid er standaard 100 km/u is, totdat er iets anders wordt aangegeven. Ook dit zijn statische situaties die (in elk geval bij TomTom, naar mijn ervaring) gewoon in de database zitten.
Adviessnelheden (niet afdwingbaar dus) vind je op de vierkante blauwe borden met een wit getal erop, vaak bij gevaarlijk geachte bochten e.d.