Foutieve gegevens navigatie software, slechte herkenning verkeersborden

Okkie73

Senior Member
Ik rij sinds een week in mijn nieuwe Octavia 4. Het valt me op dat de weergegeven snelheden van de navigatie 90% van de keren niet klopt (versie 21.9). De snelheid wordt óf te langzaam óf te snel aangegeven. Alleen in de bebouwde kom klopt het meestal. Wie heeft dit ook geconstateerd? Dealer geeft toe dat navigatie software (TomTom) meer klachten oplevert.

Daarnaast herkent de software allen borden met de snelheid in cijfers... Een blauw bord met witte auto (autoweg) wordt niet herkend en dus de snelheid niet overgenomen. Camera herkenning is dus ook naadje... Meer mensen die dit herkennen?
 

hemi24

Forumguru
Wie of wat heeft bij jou de indruk gewekt dat die blauwe borden herkend zouden worden dan?!?
 
Laatst bewerkt:

Okkie73

Senior Member
Omdat tegenwoordig borden met 100 er op niet / nauwelijks meer gebruikt worden op autowegen.. Allen die kleine rot aanduidingen bovenop de hectometerpaaltjes en die worden zeker niet herkend. Normaal zou de navigatie software al de juiste info moeten bevatten.. Maar tomtom maakt er (al dan niet samen met de camera) een puinhoop van.
 

hemi24

Forumguru
Is maar een selectief aantal borden die het systeem herkent: max. snelheid, inhaalverbod en einde alle verboden.
 

Okkie73

Senior Member
Da's heel jammer... Want het werkt dus niet goed en je kan het ook niet uitschakelen.
Blijft de navi software over die het dus ook vaak mis heeft met de adviessnelheid... Zou mijns inziens niet mogen bij tomtom
 
Ik rijd nu 4 weken in mijn Octavia 4 en heb recent de Skoda navigatie eens uitgebreid uitgeprobeerd. Het valt op dat hij een aantal borden leest en vervolgens die snelheid aangeeft totdat er een ander herkenbaar bord voorbij komt. Rij ik langs een bord met 30km, dan houdt ie dat soms nog een hele tijd vol! Verder is het systeem niet consistent in tijdigheid en hoeveelheid informatie bij complexere verkeerssituaties. Ik ben daarom zelf weer overgegaan op TomTomGo via android auto die ik 10x beter vind. Daar wordt de snelheid wel correct aangegeven en zijn de aanwijzingen ook tijdig en volledig. Andere Skoda rijders die ik spreek, gebruiken ook andere systemen ( zoals TTgo of Waze) ipv het standaard systeem.
 

Okkie73

Senior Member
@Rallye... Mijn dealer gaf aan dat de software van tomtom is.....

@Jos&MG... Dat hoor en lees ik inmiddels ook... Toch triest dat de navi van splinternieuwe auto's zó slecht is dat mensen naar alternatieven overstapt... Hier zou Skoda zich diep voor moeten schamen!
 

Herre

Senior Member
Dat van TonTom is op zeker onzin. VW group is (deels) eigenaar van Here.

Dat die blauwe borden niet herkend worden lijkt mij overigens goed. Dat is slechts een advies. Gelukkig laten ze dat niet ook zien.

moet eerlijk zeggen dat met de laatste navigate update de snelheid op de snelweg in mijn Kodiaq (iets ouder systeem redelijk werkt, zelfs met onderborden en tijdsaanduiding) (viel me toevallig vd week op dat om 1900 het 120 bord can plek wisselde met het 100 bord (san als eerste))
 

CharlesTucker

Forumguru
Dealer geeft toe dat navigatie software (TomTom) meer klachten oplevert.
Het lijkt erop dat je dealer het verkeerde bedrijf de schuld geeft van de klachten. Ik dacht eigenlijk niet dat Skoda software en kaarten van TomTom gebruikt.

Het kaartmateriaal komt van Here (voorheen Nokia) waarvan VAG mede-eigenaar is, samen met BMW en Mercedes). Software geen idee, dat zullen ze wel deels zelf maken omdat het nogal geintegreerd is met de rest van het infotainment systeem.

Live Traffic, als je daarop geabonneerd bent, komt dan weer wel van TomTom (en is prima, wat mij betreft)

Op zich wel jammer dat Skoda ook niet voor kaartmateriaal overstapt naar TomTom, die hebben hun zaakjes aanmerkelijk beter voor elkaar dan Here.
 

Herre

Senior Member
@CharlesTucker dat van die kaarten van Here valt heel erg mee. Installeer de gratis app maar eens op je telefoon en je ziet dat die kaarten heel goed up to date zijn.

Helaas heb je gelijk dat de versie in de auto vaak erg achterlopen
 

Okkie73

Senior Member
Ik gebruik zelf Here en Waze op mijn mobiel, en dat werkt beide idd perfect. Toch erg vreemd én jammer dat het de VW groep blijkbaar niet lukt om de navi software in auto's normaal te laten werken (iets wat toch al vele jaren lang op mobiele devices perfect werkt) het aangeven en hanteren van de juiste snelheid is juist essentieel voor navigatie software en mijns inziens al lang geleden getackeld door de verschillende aanbieders.
 

Canon-Eye

Forumguru
Autowegen zitten gewoon als zodanig in de navigatiedatabase - mits die een beetje actueel is natuurlijk. En dat geldt ook voor bebouwde kommen en heel veel andere statische situaties met lokale snelheidsbeperkingen bij kruisingen, 60- en 30-km zones etc., alsmede het verschillende regime overdag en 's nachts op de snelwegen. Mijn losse TomTom (simpele versie zonder simkaart of BT-verbinding) geeft dat allemaal behoorlijk foutloos weer en rekent ook daadwerkelijk met de juiste snelheden naar gelang de tijd van de dag. Maar ik krijg hiervoor dan ook 4x per jaar een update. Recentere systemen krijgen zelfs wekelijks een update via wifi, maar ik heb geen zin om daar weer een paar honderd Euro voor uit te trekken.

Echter, de software in de VAG inbouwnavigatie (MIB2 in mijn Leon) loopt in de regel jaren achter - óók in de meest recente versie 1810 die ik er vorige week opgezet heb - en dat is nog maar probleem 1. Voorbeeld: hij kent wel 100km wegen, maar op een weg die al een jaar of 3 is opgewaardeerd naar 100 blijft hij nu nog steeds 80 aangeven.
Probleem 2 is dat de verkeersbordherkenning niet overweg kan met meervoudige snelheidsaanduidingen, noch met onderborden. Zo wordt 90 met bordje "Bij nat wegdek" altijd weergegeven als 90. En bij de nu veel voorkomende combinatie 120/100 met tijdsaanduidingen voor overdag/'s nachts wordt vrijwel steeds een overlay-bord 130 getoond, en dat is onder alle omstandigheden fout. Je wilt toch niet dat je cruisecontrol dit gaat overnemen, dus bv. je overdag naar de 130 jaagt en dan bij stralend weer in de ankers gaat vanwege "90 bij nat wegdek"...

Er is dus nog heel wat ruimte voor verbetering van de VAG-systemen..

Dat die blauwe borden niet herkend worden lijkt mij overigens goed. Dat is slechts een advies. Gelukkig laten ze dat niet ook zien.
Die blauwe borden met een afgebeelde auto (aanduiding Autoweg) zijn beslist geen "advies". Ze geven aan dat er geen langzaam verkeer mag komen en dat de maximumsnelheid er standaard 100 km/u is, totdat er iets anders wordt aangegeven. Ook dit zijn statische situaties die (in elk geval bij TomTom, naar mijn ervaring) gewoon in de database zitten.

Adviessnelheden (niet afdwingbaar dus) vind je op de vierkante blauwe borden met een wit getal erop, vaak bij gevaarlijk geachte bochten e.d.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Da's nogal logisch. Minder logisch is m.i. dat de allernieuwste update van de MIB2-navigatie aantoonbaar 3 jaar of meer achterloopt bij wat TT levert. Dat zou beter kunnen, nee - beter moeten.
En als de dealer er bij de nulbeurt standaard op let dat de op dat moment meest recente versie is of wordt geïnstalleerd, dan zou dat onder alle omstandigheden een vooruitgang zijn.
 

JeSko

Forumguru
Omdat het ook verkeersborden zijn? Anders hadden ze het "witte borden met rode rand met hierin de toegestane snelheids herkenning" moeten noemen......

Schitterend dit, en helemaal gelijk. Maarja, VAG dealers en een woord, het zal enkel tot op de letter moeten als het in hun voordeel uitpakt, als klant pakken ze je toch wel.
 

Okkie73

Senior Member
@Canon-Eye je slaat de spijker op zijn kop! En het is te belachelijk voor woorden. De navigatie krijgt regelmatig een update, maar dat is blijkbaar niet Het kaartmateriaal. Op mijn woon-werk route is echt 90% van de snelheidsaanduidingen niet correct. Daardoor kun je dus de optie 'verkeersborden gebruiken tijdens acc' niet gebruiken omdat de auto op de meest vreemde momenten versnelt of juist vertraagt.
Daarnaast klopt er van de verwachtte aankomsttijd ook niet veel.
Ook is me opgevallen dat de camera regelmatig de snelheid overneemt van borden die voor naastgelegen ventwegen gelden... Ook niet handig... Én niet uit te schakelen (verkeersbord herkenning)
 

Herre

Senior Member
Die blauwe borden met een afgebeelde auto (aanduiding Autoweg) zijn beslist geen "advies". Ze geven aan dat er geen langzaam verkeer mag komen en dat de maximumsnelheid er standaard 100 km/u is, totdat er iets anders wordt aangegeven. Ook dit zijn statische situaties die (in elk geval bij TomTom, naar mijn ervaring) gewoon in de database zitten.

Sorry, overheen gelezen. Overigens wordt dit voor zover mijn ervaring gaat gewoon goed aangegeven ( de snelheid dan als die wijzigt bij starten van autoweg.
 
Bovenaan Onderaan