Foutmelding : "wagen alleen in positie P verlaten"

Beekforel

Actief lid
OK balen. Zal in de gaten houden of het vaker komt. Was eerste keer voor ons in iets van 2500 km.

Ik dacht dat ik te hard over de drempel sjeesje... :rolleyes:

1983jeroen

Forumguru
Ik had laatst deze melding al een keer en net weer.
De eerste keer ging die vrij snel weg, maar net bleef die na een paar keer de pook bewegen maar terugkomen. In het display staat wel P, maar blijkbaar registreert hij het elders niet.

De auto kan dan ook niet op slot.

Toch maar even verdiepen in het vervangen van die sensor dan dit weekend

1983jeroen

Forumguru
Zie in dit filmpje dat het een externe schakelaar is. Ziet er uit als een simpel klusje. Maar bestellen voor de zekerheid dan

1983jeroen

Forumguru
Het onderdeelnummer staat hier al ergens vermeld.
Inbouwen was een half uurtje werk.
Beetje gepriegel omdat je 1 schroefje los moet maken waar je al slecht bij kunt en nog slechter bij kunt bij het terug monteren.

Tot nu toe geen meldingen meer gehad

htuned

Senior Member
Mooi! En dank voor je reactie. het leek of het onderdeel alleen voor scala en superbe was. Maar als het bij jou past ga ik het ook aanschaffen. Had jij een zwart of wit binnenwerk?

Geniuz

Lid
Mijn ervaring deze week.
Skoda Scala (2020).
Bij aankomst thuis ook de melding “Wagen alleen in positie P verlaten. Een werkplaats opzoeken alstublieft.”
Ondanks dat de pook 100% in P stond. Op de infotainment ook een oranje gekleurd stuurhuis/dashboard in het wagenoverzicht.
Kort vooruit/achteruit manoeuvreren haalde niks uit. Auto ging ook niet meer op slot. Dus toen maar het kapje bij de deurgreep eraf gehaald en old school op slot gedraaid.

N.a.v. de comments van @maup72 hier, in de avond even een extra ommetje gereden. Bij wegrijden verdwijnt het oranje waarschuwingsicoontje vrijwel direct. Bij terugkomst meteen de pook in P gezet et voilá, geen storing meer. Auto sluit weer normaal af #opluchting
Dus voor de toekomst: eerst de pook in P zetten en daarna pas klootviolen met je telefoonkoppeling.

Sorry voor het vervuilen van dit Octavia board met Scala-issues, maar de anekdote leek me relevant.

1983jeroen

Forumguru
Wanneer je hem in P zet zou niet uit moeten maken.
Eerst kreeg ik de melding sporadisch, later bijna dagelijks. Ga er maar vanuit dat het vroeg of laat bij jou ook vaker gaat komen helaas

Geniuz

Lid
Bij de Scala is dit dus niet een defect, meer een overijverig veiligheidsmechanisme.
Bij "contact uit" met de pook in R, N of D/S krijg je altijd de waarschuwing. Die is verder onschuldig. Maar als je vervolgens te lang wacht om 'm in P te zetten, zit je genaaid, want dan valt die sensor uit en krijg je de boel niet op slot.

1983jeroen

Forumguru
Dat is bij de Octavia ook. Maar het probleem hier is dat hij die melding dus ook geeft als je de pook wel in P hebt staan

Bovenaan Onderaan