Foutmeldingen na koppelen aanhanger

Antera

Donateur
Remlicht heeft een losse draad naar de bcm en de rest gaat allemaal over de canbus en word via de stuurdoos aangestuurd naar de verlichting van de aanhanger.

Canbus werkt dus dat is goed.


Lijkt dan misschien op een fout gemonteerde trekhaakdoor (massa) of iets
 

hemi24

Forumguru
Als de storingen zich bij meerdere aanhangers voordoen, zou ik de dealer toch vragen om de codering eens kritisch na te lopen…
 

EdK

Forumguru
Dus ..........
Als je hem naar de dealer weer brengt dan fietsenrek eraan hangen zodat ze daarmee kunnen testen.
Werkt hij daar als je hem komt ophalen dan mag je er van uitgaan dat hij het dan ook goed doet bij aanhanger en sleurhut.... :koffie:
 

kleine heino

Senior Member
Remlicht heeft een losse draad naar de bcm en de rest gaat allemaal over de canbus en word via de stuurdoos aangestuurd naar de verlichting van de aanhanger.

Canbus werkt dus dat is goed.


Lijkt dan misschien op een fout gemonteerde trekhaakdoor (massa) of iets
Ga je er dan vanuit dat het sowieso niet aan de auto ligt maar aan de later gemonteerde regelapparatuur, trekhaak, of bekabeling? Ik dacht dat het misschien ook aan de auto kan liggen, er heeft immers nooit eerder een trekhaak onder gezeten.
 

kleine heino

Senior Member
Update: Per toeval kwam ik erachter dat als ik de 13-polige stekker aansluit terwijl het contact van de auto aanstaat er geen storingen komen. Ik kan dan zelfs gaan rijden met de ACC aan. Als ik dan de auto uitzet en het contact opnieuw aanzet komen de storingen weer terug.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Als ik het goed begrepen heb, gaat er bij aanzetten van het contact een puls(je) naar alle lampen (canbus) ter controle van werking of eventuele kortsluiting. wanneer daar een object niet een 'antwoord' geeft dat binnen de parameters valt, wordt dat object 'afgesloten/niet aangesloten'.
Het geeft je (nog?) geen oplossing, maar wellicht een richting om verder te zoeken.
 

kleine heino

Senior Member
Dus als het contact al aan staat bij het aansluiten van de stekker wordt er geen controle uitgevoerd en hoeft er ook geen antwoord te komen, daardoor dus geen foutmeldingen en werkt alles naar behoren? Als ik opnieuw opstart wordt er weer een controle uitgevoerd en dus weer foutmeldingen.

Is het dan toeval dat alles wat ik aangesloten heb geen antwoord geeft? Of is er iets in de programmering niet goed?
 

hemi24

Forumguru
Ben ik wel benieuwd wat er op het scherm komt als je de achteruit inschakelt nadat je hebt aangesloten met de wagen op contact…

Of wat er gebeurt als je het mistachterlicht inschakelt.
 

Smeeuwis

Donateur
Er was toch ooit de tip om de stekker aan te sluiten met ingeschakeld contact cq. draaiende motor? Dat zal vanwege die puls op de canbus zijn. Ik vind het toch wel raar dat dat zou moeten. Mijn trekhaak is er door de dealer op gezet voor aflevering en werkt feilloos. Ik bedoel dan de 13 polige aansluiting natuurlijk, voor de wijsneuzen :cool: ...

Bij de Enyaq koppel je de stekker verplicht aan bij uitgeschakeld contact omdat de auto uit gaat als de bestuurder uitstapt (ja, dat kan weggecodeerd worden maar is bij mij niet gebeurd). Ik heb tot op heden één melding gehad en dat was een kapot lampje achterop de Zambezi tenttrailer. Die klopte ook nog ;) .
 

kleine heino

Senior Member
Vanmiddag @Antera gesproken. Koppelen met contact ingeschakeld is per definitie niet zo handig. Gezien de storingen en omdat het regelapparaat al vervangen is, de auto opnieuw "ingeleerd" is, zal het hoogstwaarschijnlijk liggen aan de kabelset tussen het regelapparaat en de 13-polige aansluiting bij de trekhaak. Ik zal deze tip meegeven aan de garage volgende week.

Naar mijn mening zal de garage gewoon onderdelen die geplaatst zijn voor het monteren van de trekhaak 1 voor 1 moeten vervangen totdat de storing opgelost is, te beginnen bij de bekabeling.

Overigens was bekabeling controleren ook het advies van PON Nederland toen ze het eerder niet konden vinden in de garage.
 
Bovenaan Onderaan