Fraude met motoronderdelen bij auto-importeur Pon

Kempes

Forumguru
Bij auto-importeur Pon is jarenlang gefraudeerd met motoronderdelen van de Amerikaanse graafmachinebouwer Caterpillar. Personeel van de vestiging in Almere verdiende miljoenen met stiekeme handel in onderdelen, die liep via tussenpersonen. Dat meldt het Financieele Dagblad maandag, na inzage van een geheim dossier over de zaak. Het totale bedrag van de fraude zou op 75 miljoen euro uitkomen.

Volkswagen-importeur Pon geldt als een van de meest prominente dealers voor Caterpillar-motoren wereldwijd, en heeft het exclusieve verkooprecht in Nederland. Personeelsleden zouden via tussenpersonen de onderdelen in het buitenland verkopen, waar ze meer opbrengen. Dit is tegen de regels van Caterpillar, dat per regio specifieke dealers aanwijst.

Personeelsleden van Pon zouden met onder meer een tussenhandelaar uit Barendrecht hebben samengewerkt, en tegen de afspraken met Caterpillar in onderdelen hebben verkocht in onder meer Spanje en Italië. Het doorverkopen van goederen binnen de Europese markt is niet verboden. Toch kan Pon voor de rechter worden gedaagd als er contractbreuk is gepleegd met Caterpillar.

Manager in een blauwe Ferrari
Hoe lucratief de handel was, bleek volgens het FD toen een parttime accountmanager in een blauwe Ferrari kwam voorrijden. Ook zouden er grote bedragen contant zijn opgenomen en doorgestort op anonieme rekeningen. Er werden verder keukens, reisjes en trips naar de Dakar-rally als zakelijke geschenken weggegeven.

De zaak kwam aan het rollen toen het bedrijf uit Barendrecht in een juridisch conflict kwam met Pon, dat er naar eigen zeggen toen pas achter kwam dat de handel niet deugde. Volgens het FD zou de manager van de Ferrari juist verklaard hebben dat de directie wel degelijk afwist van de handelspraktijken.

Het is niet voor het eerst dat Pon in opspraak komt. Het bedrijf schikte in oktober voor 12 miljoen euro met het OM in een corruptiezaak, waarin ambtenaren werden omgekocht die gingen over de aanbesteding van dienstauto’s.

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/05/fraude-met-motoronderdelen-bij-autobedrijf-pon-a1535027

FabiaLicious

Actief lid
Verbaast mij niks dit van Pon te horen, ik heb ooit een Polo BlueMotion Highline besteld maar op de type stikker in de kofferbak stond gewoon de omschrijving Trendline... de opties had Pon er zelf bij gesjoemeld:mad:

Wat mij wel verbaast is de regel:grote bedragen contant zijn opgenomen en doorgestort op anonieme rekeningen.
Is het Uberhaupt nog mogelijk een anonieme rekening te hebben/openen? of grote sommen contant opnemen te nemen
zonder dat je met de billen bloot moet, of nog erger:shutup:

B.Stuurder

Forumguru
Volgens mij doe ik iets helemaal verkeerd, ik heb een blauwe O3 besteld, een blauwe Ferrari zat er echt niet in bij mij.

Wouter1

Forumguru
Waarom rijdt een manager van een VAG importeur in een blauwe Ferrari?
Geen vertrouwen in VAG producten van Porsche, Lamborghini, of Audi???:thumbsdown::arghh:

Cordoba

Forumguru
Apart, ik weet wel dat er voor Caterpillar onderdelen soms mensen op een vliegtuig worden gezet om die onderdelen elders in Europa op te pikken.

Overigens apart dat het nieuws het over graafmachines heeft. Ik ken o.a. bulldozers en bandenshovels van Caterpillar en dan natuurlijk de 'losse' motoren, maar een Caterpillar graafmachine heb ik nog nooit gezien.

Edit:
caterpillar-d6d-e01745-002.jpg
1991-caterpillar-950f-wheel-loaders_4.jpg

maar google laat toch ook graafmachines zien:
caterpillar-heavy-equipment.jpg

Goofy@5E

Forumguru
Vraagje...is Pon voor jullie wat Dieteren voor ons hier in België is, en is dit een familie bedrijf of een multinational

Skoda-MAN

Forumguru
Je zal als bedrijf maar van die "medewerkers" hebben:banghead::mad:

Maar ja, bij de banken en andere financiële instellingen, belasting plichtige op de Malediven, gemeenteraadsleden in Limburg, Haarlem en nog wat steden, douane ambtenaren, politie figuren, regeringsleiders in heeeeuuuullll veul landen enz.
De wereld is verrot tot op het bot.

Bovenaan Onderaan