FSI, FSI turbo en TFSI

SkodaMan

Actief lid
Volgens onderstaand schema (prijslijst van de VW Jetta) is er o.a. het volgende beschikbaar op motorgebied:

1.4 TSI 140 pk (alleen handbak)
1.4 TSI 170 pk (handbak en DSG)
2.0 FSI 150 pk (handbak en 6-traps automaat)
2.0 FSI Turbo 200 pk (handbak en 6-traps automaat)
2.0 TFSI 200 pk (handbak en 6 traps automaat)

Gelukkig is het 1.4 blok al geschikt voor DSG. Het 2.0 blok zal wel volgen maar ik heb de volgende vraag:

Weet iemand het verschil tussen de 2.0 FSI Turbo met 200 pk en de 2.0 TFSI met 200 pk?
 

Bijlagen

  • FSI.jpg
    FSI.jpg
    73,8 KB · Weergaven: 30

Hetzer

Forumguru
Volgens mij is er geen verschil tussen de de 2.0 TFSI en de 2.0 FSI Turbo, gewoon de zelfde motor maar anders aangduid!!????

bij audi gebruiken ze ook vaak de benaming 2.0T FSI ...

maar het blijft in alle gevallen een 147kw 2liter VW motor met turbo dus, inderdaad wel verwarrend??!????
 

Bijlagen

  • 14779-4.jpg
    14779-4.jpg
    33,2 KB · Weergaven: 24

SkodaMan

Actief lid
Er zijn 2 versies turbo motoren:

Een FSI motor met een uitlaatturbine, ookwel de "gewone" Turbo genoemd (zoals de oude 1.8 Turbo) en een FSI motor met een uitlaatturbine én een inlaatcompressor. De 1.4 versie met uitlaatturbine en inlaatcompressor wordt TSI genoemd.

Zie eerste alinea 'Mit dem 2.0 FSI Turbo im Golf GTI präsentierte Volkswagen seinen ersten Benzindirekteinspritzer mit Abgasturbolader.' op de Duitse VW website. Het lijkt erop dat de FSI Turbo één charger heeft en de TSI twee. Die tweede charger (inlaatcompressor) compenseert voor het turbo-gat bij lage toeren en levert hierdoor een hoog koppel onderin.

Dat kan dus ook het verschil zijn tussen de 2.0 FSI Turbo met 200 pk en de 2.0 TFSI met 200 pk. De laatse heeft een geweldig koppel bij lage toeren als mijn vermoeden juist is dat de 2.0 TFSI twee chargers heeft.
 
Er zijn 2 versies turbo motoren:

Een FSI motor met een uitlaatturbine, ookwel de "gewone" Turbo genoemd (zoals de oude 1.8 Turbo) en een FSI motor met een uitlaatturbine én een inlaatcompressor. De 1.4 versie met uitlaatturbine en inlaatcompressor wordt TSI genoemd.

Zie eerste alinea 'Mit dem 2.0 FSI Turbo im Golf GTI präsentierte Volkswagen seinen ersten Benzindirekteinspritzer mit Abgasturbolader.' op de Duitse VW website. Het lijkt erop dat de FSI Turbo één charger heeft en de TSI twee. Die tweede charger (inlaatcompressor) compenseert voor het turbo-gat bij lage toeren en levert hierdoor een hoog koppel onderin.

Dat kan dus ook het verschil zijn tussen de 2.0 FSI Turbo met 200 pk en de 2.0 TFSI met 200 pk. De laatse heeft een geweldig koppel bij lage toeren als mijn vermoeden juist is dat de 2.0 TFSI twee chargers heeft.


2.0 TFSI is indentiek dezelfde moter een 2.0 liter FSI met een turbo met een maximale laaddruk van 0,9 bar (S3 heeft een laaddruk van 1,2 bar en nog wat andere aanpassingen en bijgevolg 265 pk).

De 1.4 van 170pk heeft een compressor die aangedreven wordt door de moter en een turbo die aangedreven wordt door de uitlaatgassen.
 

LenK

Forumguru
Onderlinge prijsverschillen zijn hetzelfde in de tabel, dus gewoon een slip of the pen dat er 2.0 FSI turbo en 2.0 TFSI staat. Dit is gewoon hetzelfde.

Die twincharger zit alleen op de 1.4 TSI'en

Om het verhaal in de toekomst nog waziger te maken komt VW met een 1.4 TSI 122pk zonder twincharger (autoblog.nl 27-04-2007).
 
Onderlinge prijsverschillen zijn hetzelfde in de tabel, dus gewoon een slip of the pen dat er 2.0 FSI turbo en 2.0 TFSI staat. Dit is gewoon hetzelfde.

Die twincharger zit alleen op de 1.4 TSI'en

Om het verhaal in de toekomst nog waziger te maken komt VW met een 1.4 TSI 122pk zonder twincharger (autoblog.nl 27-04-2007).

die 1.4 van 122 pk is eigenlijk dezelfde als diegene van 170pk maar dan zonder compressor.

VW komt trouwens ook met een nieuwe DSG met 7 ipv 6 versnellingen beschikbaar van de polo tot de passat.
 

Dutch4x4

Senior Member
Je eerste twee alinea's zijn juist, SkodaMan, maar je trekt er helaas de verkeerde conclusie uit.

FSI is de afkorting voor directe inspuiting, T uiteraard voor turbo. Dus 2.0 TFSI, 2.0T FSI of 2.0 FSI Turbo zijn allemaal verschillende benamingen voor dezelfde motor: een direct ingespoten tweeliter met één turbo.

Wat dat betreft is de prijslijst inderdaad verwarrend, maar het zou kunnen doordat die Business-edities er later aan zijn toegevoegd, met een gebrek aan eindredactie.

TSI (Turbo Supercharger Injection) is de motor met turbo én compressor en is er alleen als 1.4. Een tweeliter als TSI is onzinnig, aangezien de trend juist is naar kleinere cilinderinhouden. De TFSI heeft trouwens van zichzelf al een minimaal turbogat, hetgeen de RS-rijders hier zullen bevestigen.
 
Je eerste twee alinea's zijn juist, SkodaMan, maar je trekt er helaas de verkeerde conclusie uit.

FSI is de afkorting voor directe inspuiting, T uiteraard voor turbo. Dus 2.0 TFSI, 2.0T FSI of 2.0 FSI Turbo zijn allemaal verschillende benamingen voor dezelfde motor: een direct ingespoten tweeliter met één turbo.

Wat dat betreft is de prijslijst inderdaad verwarrend, maar het zou kunnen doordat die Business-edities er later aan zijn toegevoegd, met een gebrek aan eindredactie.

TSI (Turbo Supercharger Injection) is de motor met turbo én compressor en is er alleen als 1.4. Een tweeliter als TSI is onzinnig, aangezien de trend juist is naar kleinere cilinderinhouden. De TFSI heeft trouwens van zichzelf al een minimaal turbogat, hetgeen de RS-rijders hier zullen bevestigen.


moet wel een besst zijn, die 2 liter van de S3 met dan nog een compressor erop, moet je rond/boven de 300pk zitten :).

Ideaal voor de volgende mk VI R32 maar dan wordt het een R20 :D
 

eholierh

Nieuw lid
Techniek

bij technische gegevens van de moter praat men over het aantal PK's en TSI,wat houdt TSI precies in.
 
Bovenaan Onderaan