Full LED koplampen Style bussiness

hurmpie

Actief lid
Na een dikke maand in m'n nieuwe O3 FL Style bussiness gestuurd te hebben nu voor eerst ermee in het donker gereden. Hoppa gelijk de hele nacht door naar Frankrijk.

LEVENSGEVAARLIJK!!!

De led lampen staan afgesteld voor de bebouwde kom en gaan niet automatisch omhoog bij hogere snelheid.
Ik kom vanuit een O3 preFL met xenon en AFS. Daar kan de afstelling van de LED lampen aan herleiden.
De Style beschikt hier niet over AFS, maar heeft wel de techniek aan boord denk ik. Zodra je de lampen op groot licht zet zie je naast het groot licht de andere lampen zich automatisch langzaam omhoog stellen,wat een beter zicht geeft. Als je het groot licht eraf doet gaan de lampen naast de gril gelijk uit en zie je de normale lampen langzaam naar de oude stand gaan. Conclusie voor mij dat de techniek aan boord is.

Zodra ik terug ben ga ik ermee gelijk naar de dealer voor een andere afstelling want dit is echt LEVENSGEVAARLIJK!
Zelfs de matrix borden worden niet goed verlicht op de snelweg en rij je in je eigen schaduw zodra je een auto hebt ingehaald.

Meest bizarre. Is dat de ambition wel over AFS beschikt.

Volgens mij is het een kwestie van enkel de functie aanzetten.

Iemand dezelfde ervaring???

Onderstaand een foto... je ziet geen hand voor de ogen waar de weg heen gaat.
 

Bijlagen

  • IMG_5987.JPG
    IMG_5987.JPG
    1,6 MB · Weergaven: 488

innocenti

Forumguru
Staat de schakelaar op AUTO?

Als t heel beroert is kan je de lampen met een kruiskopschroevendraaier hoger stellen. De hoogteverstelling zit achter de koplamp. Meestal een witte stelschroef met kruiskop en imbus.

Zie dat je Eibach veren hebt. Dan heb je de oorzaak ook gevonden. Na verlaging moeten de koplampen opnieuw worden afgesteld. Was bij de mijne exact hetzelfde.
 

innocenti

Forumguru
De auto zakt "vierkant" met Eibach, voor en achter evenveel, dus opnieuw afstellen is zelden of nooit nodig. Anders zou je groot licht ook veel te kort schijnen.
Ze kunnen af fabriek wel wat te laag staan.
Is dat theorie of eigen ervaring? Mijn eigen ervaring lees je hierboven. En als je t Eibach topic leest komt t bij veel Octavia's voor na verlaging.
 

s-line

Forumguru
Als de auto na verlaging gewoon "recht" ligt is het vaak niet nodig(is mijn ervaring) wel als de auto "nosedown" staat want dan schijnen ze inderdaad meer naar de weg toe zeg maar. Dus dan zou je ze wat omhoog moeten draaien, ff laten nakijken op een koplamp afstel apparaat.
 

Canon-Eye

Forumguru
De auto zakt "vierkant" met Eibach, voor en achter evenveel, dus opnieuw afstellen is zelden of nooit nodig.
Dat is niet helemaal waar. De dimbundel is altijd enigszins naar beneden gericht, dus als het punt van uitstraling dichter bij het wegdek wordt gebracht bij gelijkblijvende stralingshoek, dan zal de reikwijdte onvermijdelijk (iets) kleiner worden.

Kan wiskundig ook niet anders:
Zet maar eens een rechthoekige tekendriehoek uit je oude schooltas op tafel met de lange rechthoekzijde onder en denk je in dat de korte rechthoekzijde kleiner wordt. De hypothenusa blijft onder dezelfde hoek van 30 graden - en je ziet meteen het effect voor je ogen ontstaan...

Of dit bij verlaging al dan niet storend uitpakt, hangt vooral af van de basisinstelling van de lampen vóór de verlaging. Stonden ze al aan de lage kant, dan kan het net teveel worden; stonden ze net niet té hoog dan kan het meevallen.
 

Spinal

Forumguru
Ik heb een O2FL (xenon + AFS) met Eibach veren en ik merk er niks van. Wat ik op de foto zie is echt wel een heel groot verschil met hoe een lamp zou moeten schijnen op het wegdek. Lijkt me sterk dat dit aan de verlaging ligt. Ik denk dat ze verkeerd staan afgesteld en/of er een optie niet is ingesteld. De AFS zou de dimlichten dan toch automatisch wat hoger zetten?
 

Canon-Eye

Forumguru
Al die electronica is mooi als het ook goed werkt - het is alleen wel jammer dat je het niet (meer) tevens handmatig kunt beïnvloeden.
Daarom ben ik eigenlijk best blij met het ouderwetse instelwieltje naast de lichtknop (op zich een ongelukkige plek trouwens), zodat ik in voorkomend geval - als de caravan net is afgekoppeld of juist erachter is gehangen - resp. voor mezelf dan wel voor de tegenliggers het zicht naar believen kan verbeteren.
 

Marcooctavia

Forumguru
Staat de schakelaar op AUTO?

Als t heel beroert is kan je de lampen met een kruiskopschroevendraaier hoger stellen. De hoogteverstelling zit achter de koplamp. Meestal een witte stelschroef met kruiskop en imbus.

Zie dat je Eibach veren hebt. Dan heb je de oorzaak ook gevonden. Na verlaging moeten de koplampen opnieuw worden afgesteld. Was bij de mijne exact hetzelfde.

kort maar krachtig.
Klopt.

Marco.
 

dirkie996

Forumguru
Bij mij op de RS staat de lichtbundel goed afgesteld. Misschien toch iets te maken met dat verlagen, of zou het exemplarisch zijn?
Gelukkig zijn de wegen vlakker in NL, want met al dat verlagen, zou het nogal schrapen op onze Belgische wegen.
Bij stadsverkeer schijnen ze breed en dichter. Op autoweg schijnen ze dan verder.
 
Laatst bewerkt:

innocenti

Forumguru
@innocenti en in mindere mate @Canon-Eye Jullie citeren me allebei, maar welk deel van "dus opnieuw afstellen is zelden of nooit nodig." begrijpen jullie niet? :D;):DEn dit: "Ze kunnen af fabriek wel wat te laag staan." staat er ook al.......
Als de lichtbron goed afgesteld is, en die zakt 3 cm, dan kom je dus (schatting) 50 cm (zal het een meter zijn:arghh:) tekort in je dimlichtbundel??
Ik kan prima lezen. Ik kwam zeker 20m tekort. Daarmee klopt je theorie en berekening niet. Vermoedelijk reageert de achtersensor veel sterker op de verlaging dan de vooras waardoor de auto door de verlaging de lampen extreem naar beneden richt. Dit heb ik gecheckt met een plankje van 30mm onder de voorwielen en toen stonden de lampen bijna goed. Dat verschil heb ik handmatig met de stelschroef gecompenseerd en nu is t prima.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Peter-036 ik relativeerde zelf ook al ("Dat is niet helemaal waar", en zie ook de laatste zin van die post), maar mijn zin voor feitelijkheden kwam een beetje in opstand tegen de in jouw woorden toch naar mijn smaak iets te sterke suggestie dat het bij vierkant verlagen niks uitmaakt. Kanniewaarzijn, zoals aangetoond.
Los daarvan: die halve of hele meter verschil kan uiteindelijk verrekt belangrijk zijn - vooral als je 'm tekort komt bij het remmen... :pardon:
 
Laatst bewerkt:

hurmpie

Actief lid
Wat mij opvalt en misschien ook op de foto te zien is is dat de lamp breed uitstralen, zoals ook de xenon met AFS doet onder de 50. Volgens mij hebben ze de techniek van AFS er al in zitten... kan dit niet aangezet worden?

Wat is er anders dan de units van de ambition led lampen waar deze wel op zit?
 
Dit viel mij ook al op afgelopen weekend toen ik voor het eerst in het donker reed. Lichtbeeld is mooi breed maar naar mijn gevoel niet echt ver naar voren schijnend. Zal eens ff contact opnemen met de dealer voor een lampen check..
 

Joh@n

Forumguru
Ik heb zelf eerlijkgezegd nog erg weinig "donkere" km's gemaakt, maar herken het probleem niet direct. Omhoog draaien is sowieso altijd een optie natuurlijk. Mijn V40 stond destijds ook vrij laag vond ik, die heb ik toen een paar slagen gegeven en had toen een stuk beter licht. Nooit seinende mensen gehad, dus de afstelling was niet hinderlijk. Binnenkort maar eens kijken.
 
Net even langs de dealer gereden om de afstelling te laten controleren.
Volgens de monteur stonden ze inderdaad iets aan de lage kant en de lampen zijn nu juist afgesteld.

Zal het meemaken bij een volgende keer als ik weer door donker weer rij..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Wat mij opvalt is dat bij lagere snelheden de koplampen 'breed' gaan stralen, dus binnen de bebouwde kom onder de 60 gaan er extra breedte lampjes aan in de full-led koplampen.
Met grootlicht aan vind ik eigenlijk dat er heel veel licht zichtbaar is naar boven, bij rijden in de polder verblinden de verkeersborden bijna door mijn eigen licht...
 

Antera

Donateur
Kijk even je lampen na op de hoogte instelling. Kan ook zijn dat door zware belading op de achteras de auto bemerkt dat deze kont "hangt" wat dus zou betekenen dat de lampen te hoog schijnen. Daardoor regelt hij ze extra bij. Rijd een met een lege auto of is het dan ook? Dan zou ik ze even laten stellen

Omtrent het stellen na verlaging. Een 5% heeft standaard de lampen te laag staan waardoor na verlaging dit verschijnsel kan optreden
 

Canon-Eye

Forumguru
Met grootlicht aan vind ik eigenlijk dat er heel veel licht zichtbaar is naar boven, bij rijden in de polder verblinden de verkeersborden bijna door mijn eigen licht...
Met groot licht aan is dat vrij normaal, hoor. Dan schijnt de volle bundel immers recht vooruit en de verkeersborden zijn meestal retroreflecterend uitgevoerd, dus dat krijg je recht in je gezicht terug - en wel des te hinderlijker naarmate je dichterbij komt. Daardoor zie je moeilijker wat er zich achter zo'n bord bevindt. Gewoon effe dimmen, niet voor een tegenligger maar voor jezelf...
Maar ja, snapt zo'n grootlichtassistent dat dan ook? ;)
 
Laatst bewerkt:
Net even langs de dealer gereden om de afstelling te laten controleren.
Volgens de monteur stonden ze inderdaad iets aan de lage kant en de lampen zijn nu juist afgesteld.

Zal het meemaken bij een volgende keer als ik weer door donker weer rij..

Gisteravond in het donker gereden en perfect lichtbeeld voor de auto, zelf de verkeersborden springen eruit qua reflectie.
 
Met groot licht aan is dat vrij normaal, hoor. Dan schijnt de volle bundel immers recht vooruit en de verkeersborden zijn meestal retroreflecterend uitgevoerd, dus dat krijg je recht in je gezicht terug - en wel des te hinderlijker naarmate je dichterbij komt. Daardoor zie je moeilijker wat er zich achter zo'n bord bevindt. Gewoon effe dimmen, niet voor een tegenligger maar voor jezelf...
Maar ja, snapt zo'n grootlichtassistent dat dan ook? ;)

Ik vind het ook geen probleem, ben er erg blij mee!
 
Bovenaan Onderaan