Functioneren van LH/CH verlichting

31 dec heb ik mijn nieuwe O3 Ambition Businessline met o.a. plus pack ontvangen. Ik vraag me echter af hoe de Leaving Home / Coming Home verlichting zou moeten werken.

Van andere merken weet ik dat vaak de dimlichten en achterlichting gaan branden voor x sec. Dat gebeurt bij mij niet. Kwam er wel achter dat de lampjes onder de spiegel gaan branden (boarding lights?).
Echter functioneren die niet zoals ik zou verwachten, wanneer ik mijn auto ontgrendel verwacht ik dat ze aan gaan. Dat doen ze pas nadat de ik passagiers deur geopend/gesloten heb of de deur van de bestuurder opentrek.
Bij CH gaan de boarding lights enkel aan wanneer ik de bestuurders deur open doe. En meteen weer uit als ik de auto vergrendel. De boarding lights gaan trouwens ook gewoon overdag branden, zie je niks van, maar dacht dat dit soort functionaliteit vaak op aan een lichtsensor gekoppeld is?

In het menu staat de functie voor beide nu op 15 sec ingeschakeld (standaard op 10 sec), maar ik merk geen verschil.

Iemand een idee hoe het zou moeten werken? Of is dit normaal, kan natuurlijk ook.

motomarz

Senior Member
Het zou moeten werken zoals je zelf aangeeft:
Bij ontgrendelen als je aan komt lopen moeten ze (LH) gaan branden,
na uitstappen en vergrendelen moet de CH blijven branden, 15 sec in jouw geval.

De boarding lights staan volgens mij los van de CH en LH.

Hmm ok en die boarding lights, wat was daar dan bedoeling van? Ze lijken me het handigst als ze branden om het moment dat je je auto benaderd. Zodat je die irritante plas water naast je deur op ziet zeg maar ;)

hemi24

Forumguru
Heb je je lichtschakelaar standaard in de AUTO stand staan, dat kan wel eens helpen...

Schakelaar staat (stond) standaard op de daglicht stand. Net even getest op AUTO stand en dan werkt de CH functie in ieder geval. LV triggerde nu niet, maar dat kwam wellicht doordat ik de auto ook niet gestart heb..

Wel apart dat het daaraan gekoppeld is, maar dat is niet anders.

'Simply clever' is het bij de O2, daar hoef je de lichtschakelaar niet persé op 'AUTO' te zetten om je CH/LH normaal te laten functioneren.;)

dirkkroneman

Forumguru
Dat weet ik (ik heb namelijk zelf een O2 ;)). Maar lijkt me juist wel makkelijk als je het op enig moment niet aan wil hebben staan dat je gewoon de verlichtingsknop omdraait.

Octa Collection

Forumguru
Wellevendheidsregels zijn er ook nog... :jaja:
En die geven aan dat nieuwe leden niet op zo'n neerbuigende toon op hun "verplichtingen" gewezen behoren te worden.

Er zijn voldoende voorbeelden op het forum waaruit je kunt leren hoe dit vriendelijk en uitnodigend kan, in plaats van bot en sarcastisch.
Dat is dan jouw interpretatie, ik heb dat niet zo bedoeld.

Wat mij opvalt is dat er regelmatig nieuwe leden bijkomen (hoe meer zielen..) zonder zich voor te stellen, daar reageerde ik op, het staat toch ook in de forumregels? Wordt zeer op prijs gesteld, had ik er ook bij gezet trouwens en dat quote je niet mee.

Canon-Eye

Forumguru
:ot:Mij valt nou juist op dat er meer en meer vrij verwijtend c.q. korzelig wordt gewezen op die forumregels. Natuurlijk zijn die er, maar even natuurlijk spreekt het - voor mij althans - vanzelf dat iemand met een Skodaprobleem, die tot dan toe met dit hele forum nog onbekend was en tot zijn vreugde ontdekt dat hier wellicht oplossingen gevraagd kunnen worden, niet onmiddellijk alle details van die regels voor ogen heeft omdat hij of zij vooral op het probleem is geconcentreerd.

Dus:
  • enig begrip daarvoor is altijd op zijn plaats, en
  • een beetje vriendelijkheid in de verwijzing kost niets en laat mensen zich welkom voelen, in plaats van 'op hun nummer gezet' omdat ze zo stom waren om zich niet allereerst voor te stellen. Ik geef toe, dat staat er niet letterlijk - maar ook als het niet zo bedoeld is, kan het heel makkelijk zo worden ervaren.
C'est le ton qui fait la musique... :pardon:

Renzo4000

Forumguru
Wellicht een verkeerde discussie in dit topic, maar het verplicht voorstellen in het daarvoor bedoelde topic is misschien ook iets te zwaar ingezet. Het mag mi een iets informeler karakter hebben... voorstellen mag maar hoeft niet. Ik vraag me daadwerkelijk af hoeveel mensen dit lezen.

dirkkroneman

Forumguru
Tsja het had misschien iets vriendelijker gekund, iedereen mag vinden wat hij/zij wil. Maar het zijn nu eenmaal de forumregels. Volgens mij hebben we hier een heel gezellig en gemoedelijk forum en dat willen we graag zo houden lijkt me. Prima regels dus die er nu zijn lijkt me. Elke keer weer die discussie over het voorstellen, het staat gewoon in de forumregels. Klaar. En voor nu weer genoeg off-topic hier.

Bovenaan Onderaan