Gaaf!

Ralph

Lid
Ik kwam vandaag op een groot lang en breed verlaten (volledig besneeuwd) stuk weg langs de Brielse Maas.

Daar heb ik ff wat test gedaan met de winterbanden en alle veiligheidssystemen en kwam tot de volgende gave conclusie:

Wat je ook doet: heftig sturen, heftig remmen, handrem gebruiken, hij blijft ALTIJD volledig corrigeren op ALLE WIELEN! Je hoeft alleen te sturen waar je heen wilt, de software doet de rest.

Heb zelfs op een stuk 110:shocked: gereden en stuur omgegooid, gewoon sturen waar je heen wilt en je voelt de auto gecorrigeerd worden via zowel de voor als de achter wielen.

Wat een geweldige wagen!! en wat een geweldige grip met die conti TS-830. :rockon:

Hebben alle Octavia's deze veiligheidssystemen aan boord of is dit puur voorbehouden aan de RS?:crazy:
 

Gieliovd

Forumguru
Hmmm, dat klinkt dan inderdaad als een wagen met een goed werkend ESP pakket!

Dus ja, alle O's met ESP aan boord hebben dit mooie effect.

Goed bezig trouwens, lekkere praktijktest :) Alleen met 110 vind ik dan een beetje risky haha.

Klinkt echt wel top trouwens als het zó goed werkt!
 

___JC___

Forumguru
Nou ik heb ook winterbanden en alle stumperhulpjes, maar als ik aan mn handrem trek dat duurt het ff voordat ESP wakker wordt hoor. En volgas wegrijden lukt je ook niet ondanks de ASR. ABS doet het wel erg goed moet ik zeggen.
 

Ralph

Lid
Hier een overzicht van de veiligheidssystemen die op de nieuwe octavia zitten volgens skoda:

De nieuwe Octavia is standaard uitgerust met moderne elektronische systemen. Deze verhogen de veiligheid en het rijcomfort. ABS met een remassistent behoort tot de standaarduitrusting, evenals EBV (elektronische remkrachtverdeling), MSR (regelsysteem voor het motorkoppel) en ASR (antislipsysteem). Op uw verzoek kan de Octavia uitgerust worden met ESP (Electronisch Stabiliteits Programma), dat slipgevaar reduceert en zo de rijstabiliteit verbetert. Onderdeel van ESP is DSR (Driver Steering Recommendation), dat er voor zorgt dat de stuurbekrachtiging bij hard remmen u begeleidt bij het controleren van de auto. Een andere veiligheidsvoorziening is het bandenspanningcontrolesysteem TPM, dat de bandenspanning van ieder wiel in de gaten houdt.
 

___JC___

Forumguru
Dat had de oude ook allemaal al volgens mij. ASR, ABS, ESP, TPM allemaal aanwezig. MSR en DSR weet ik niet zeker.
 

Captain Hook

Forumguru
Dat had de oude ook allemaal al volgens mij. ASR, ABS, ESP, TPM allemaal aanwezig. MSR en DSR weet ik niet zeker.
Op mijn O2 (uit 2005) mis ik alleen DSR nog. Dat bestond toen nog niet op O2's.

Maar idd, met dit weer merk je toch echt wat elektronische helpertjes allemaal kunnen.
Gisteren over de Knardijk gereden van Lelystad naar de Oostvaardersplassen (voor de mensen die deze weg kennen weten waar ik het over heb). Daar wordt niet gestrooid en er was ook nog niet geschoven.
Als je dan gas geeft en ESP is uitgeschakeld dan voel je dat de auto begint te dweilen. Maar zolang ESP aan is, eigenlijk geen centje pijn. Er knippert een leuk lampje in je display, maar het rijdt goed gecontroleerd.
Uiteraard moet je wel beseffen dat er fysieke grenzen zijn aan de tractie van je winterbanden op de sneeuw. En als die grens overschreden wordt, zou het zo maar kunnen gebeuren dat je van de dijk afglijdt...
Zag een paar 'petjes' experimenteren met een oude Honda, nou die moesten diverse keren uitstappen en de auto vanuit de sneeuwberm weer de weg opduwen. Ook in een flauwe bocht, waar de dijk enigszins helt, zag ik de petjes auto langzaam naar de lage kant glijden, terwijl mijn O2 keurig het spoor blijft volgen.
 

Constant

Erelid
Ik heb geen leeg terrein gevonden (ook niet actief gezocht) en voorzichtig de bochten op de openbare weg genomen. Geen knipperende dashboard lampjes. Ik had graag ook even geoefend, dan weet ik hoe mijn auto reageert in uitwijksituaties.

Ik heb volgens mij dezelfde voorzieningen behalve de bandenspanningsmelder.
 

Ralph

Lid
De veiligheidssystemen kunnen natuurlijk wel van alles uithalen, maar zonder de essentiele grip van de "winter"banden ben je nog nergens.
 

Octavarium

Actief lid
Ik heb op mijn O2 expres geen winterbandenregeling genomen omdat ik nog steeds niet overtuigd ben van de toegevoegde waarde daarvan in dit land (rij nu 11 jaar zonder en zonder problemen). Ik heb ook geen ESP op de O2FL genomen, want hoewel nuttig vond ik dat toch een beetje aan de prijs. Maar ik heb met mijn O2 ook nog geen moment vast gezeten de afgelopen dagen met die sneeuw en ijzel, terwijl ik toch behoorlijk heb lopen stunten ermee (wel beheerst).
Door het hoge koppel bij lage toeren van de 1.8TSI is het met deze omstandigheden zonder ASR geen doen denk ik. Ik heb bij regenval al vaak dat ik gewoon stil blijf staan bij het stevig optrekken (misschien dat winterbanden daar wel bij helpen + de kortere remweg natuurlijk, maar ik ben nog steeds niet overtuigd).. De ASR greep bij mij op het ijs steeds netjes in en als hij begon te glippen bij het gassen en in een bocht kon ik hem makkelijk met een beetje tegenstuur weer in het spoor krijgen... Ik moet zeggen dat de auto ondanks een klein beetje onderstuur heel goed in balans is als je ermee wegglijdt in een bocht. De BMW is een stukkie moeilijker met achterwielaandrijving, maar daar kun je dan weer lekker mee driften op dat ijs :super:

Al moet ik zeggen dat ik met de samurai toch het hardst kon op dat ijs, maar dan heb je het over een verhoogde 4x4 in lage gearing met grote sneeuw+modderbanden, dus da's niet helemaal eerlijk.
Maar idd leuk om je auto's eens op goed de proef te stellen met dit weer :winkie:
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb het ook getest :D.

Met alleen ASR ben je nergens als het erop aankomt.
Dat valt mij nog heel erg mee. Ook zonder ESP (maar met ASR) kom je vrijwel overal prima van je plek.

En dat met een koppel van 350 Nm op de voorwielen... chapeau! Valt me allemaal nog niks tegen van die goeie ouwe Octavia! :D
 

Abo

Lid
Ik had laatst met die gladheid de ASR en ESP van mijn Fabia combi heel even uitgeprobeerd. Flink het gas erop en? Er gaat een controlelampje in het dashboard branden en de auto trekt niet slippend naar links of rechts, maar blijft gewoon rechtuit rijden. Mooi systeem. Ik beschouw ABS, ASR, en ESP echter wel als hulpmiddelen die helpen in noodsituaties, ik ga er dus niet specifiek op rijden.
 
Bovenaan Onderaan