Garantie occasion

Goedemorgen.
Ik ben nieuw hier op het forum, dus excuses als ik misschien nog iets fout doe.

Mijn vraag gaat eigenlijk over de garantie op een occasion en hoor graag jullie mening.

Maart 2023 hebben wij een skoda octavia 1.4tsi mk3 uit 2013 gekocht met 137.000km op de teller.
We kregen van de verkoper 4 maanden bovag garantie.
Geen problemen met de auto gehad, tot laatst.
Op 20-8-2023 gaf de auto aan, storing versnellingsbak.
De auto ging niet meer vooruit of achteruit.
Auto is afgesleept naar het autobedrijf waar we hem hebben gekocht.
Na een aantal keer gebeld te hebben en te horen te krijgen dat ze het druk hebben en nog niet naar de auto hebben kunnen kijken, kreeg ik ineens het telefoontje dat de auto klaar was en dat het een dure reparatie was.
Toen ik de auto ging ophalen kreeg ik een rekening onder m'n neus van 1400,- voor reviseren mechatronic.
Vooraf is niks gecommuniceerd over wat ze gingen doen of wat het zou kosten.
Uiteindelijk na veel gepraat is de rekening gehalveerd en heb ik die betaald.
Toch zit het mij nog niet helemaal lekker en hoor graag jullie reactie

Bij de koop heb ik speciaal om bovag garantie gevraagd.
De verkoper vertelde mij dit erbij te doen.
Het uitgeven van de verkoopfactuur verliep een beetje rommelig.
Stonden een aantal keer wat fouten in en hij moest het 4x opnieuw uitprinten.
Nu ik was terug geweest voor garantie vertelde de verkoper mij dat hij die 4 maanden er gratis bij had gedaan en dat ik voor meer maanden bovag garantie 400 per maand erbij had moeten betalen.
Dat is mij allemaal bij de verkoop niet verteld.
Terwijl er afgesproken is bij de verkoop dat ik de auto zou kopen inclusief bovag garantie.
Anders ging vanaf mijn kant de koop niet door

Tees

Donateur
Je hebt 2 dingen waar je je op kan beroepen: de (al dan niet BOVAG) garantie en non-conformiteit. Het eerste is een extraatje en het tweede is een wettelijke
recht. Over het tweede: non-conformiteit betekent dat het goed wat je gekocht hebt (hier de auto) dient te voldoen aan datgene wat je redelijkerwijs ervan mag verwachten, rekening houdende met leeftijd, staat en aankoopprijs. Tis geen gloednieuwe auto, dus dat er bepaalde dingen kapot kunnen gaan is niet perse non-conform. Een DSG die volledig gereviseerd moet worden bij een km-stand van 137 kkm vind ik persoon wel non-conform, maar dat zou wel eens een welles-niets spelletje kunnen worden. De bewijslast hiervoor ligt tot een jaar na aankoop wel bij de verkoper! Maar hopelijk heb je een rechtsbijstandsverzekering, dat kan je enorm helpen hier.

Als je kan bewijzen dat je garantie hebt, maakt dat de zaak wel een stuk makkelijker. Wat staat er op de aankoopfactuur daarover?

EdK

Forumguru
Nu ik was terug geweest voor garantie vertelde de verkoper mij dat hij die 4 maanden er gratis bij had gedaan en dat ik voor meer maanden bovag garantie 400 per maand erbij had moeten betalen.
Tsja meneer had ook kunnen weten dat de garantie een 12 maanden is !
Dus dan had hij die 8 maanden á 400 p/m (belachlijk bedrag) meteen op nota moeten zetten.
Dus tsja zijn fout, in principe heb jij dus 12 maanden garantie bij hem !
Nu kun je wel garantie hebben maar je moet het ook nog krijgen....

En ook zeer vreemd dat de kosten na wat gepraat opeens gehalveerd kunnen worden......
Zou zelf de reparatie bij een DSG dokter laten toetsen of dit wel is en zo ja goed is uitgevoerd !!

Je hebt 2 dingen waar je je op kan beroepen: de (al dan niet BOVAG) garantie en non-conformiteit. Het eerste is een extraatje en het tweede is een wettelijke
recht. Over het tweede: non-conformiteit betekent dat het goed wat je gekocht hebt (hier de auto) dient te voldoen aan datgene wat je redelijkerwijs ervan mag verwachten, rekening houdende met leeftijd, staat en aankoopprijs. Tis geen gloednieuwe auto, dus dat er bepaalde dingen kapot kunnen gaan is niet perse non-conform. Een DSG die volledig gereviseerd moet worden bij een km-stand van 137 kkm vind ik persoon wel non-conform, maar dat zou wel eens een welles-niets spelletje kunnen worden. De bewijslast hiervoor ligt tot een jaar na aankoop wel bij de verkoper! Maar hopelijk heb je een rechtsbijstandsverzekering, dat kan je enorm helpen hier.

Als je kan bewijzen dat je garantie hebt, maakt dat de zaak wel een stuk makkelijker. Wat staat er op de aankoopfactuur daarover?
Op de aankoopfactuur staat, auto gekocht met bovag garantie, 4 maanden

serum

Forumguru
Die bovag garantie omvat ook dat jij kan rijden in de auto voor een periode die de wet voorschrijft zonder bijkomende kosten. Je geeft aan dat hij niet meer voor of achteruit wilde binnen de wettelijke termijn. Dat voldoet volgens mij niet aan de eis van de wet. (er is uiteraard wat ruimte voor nuances)

Aangeven dat de wettelijke Bovag garantie 1 jaar is en dat je het, hoe vervelend je het ook vindt, je juridische stappen zet als ze je die 700e niet terugstorten. De eigenschap dat je de lieve vrede wilt bewaren werkt niet altijd in je voordeel is ondertussen mijn ervaring. En als het je de extra hartkloppingen en stress niet waard is incasseer je die 700 euro. Die 400 euro per maand voor garantie is lulkoek van de bovenste plank en gewoon een willekeurig geroepen bedrag om je af te bluffen. (en in dat geval is voor mij de lijn van gemoedelijk en vriendschappelijk wel gepasseerd).

Zie dat de Bovag je 'hulp bij klachten' biedt.

030-659 53 95

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Op de aankoopfactuur staat, auto gekocht met bovag garantie, 4 maanden
Als dat er letterlijk zo staat (check?), dan heeft hij een probleem: BOVAG garantie is per definitie 12 maanden, zie de hierboven geposte link naar de BOVAG website (even doorklikken naar Veelgestelde Vragen).

En als je BOVAG garantie hebt, dan valt dit hier gewoon onder, weinig discussie mogelijk. En dan kan je naar de BOVAG stappen om je gelijk te halen. Dat is een stúk makkelijker dan via een rechtsbijstandsverzekering.

EdK

Forumguru
Die " dealer " is wel aangesloten bij de BOVAG ?
Kun je ook checken op de Bovag site..
Want tsja knoeiers zijn erg makkelijk met logo's gebruiken terwijl ze er geen recht op hebben..... :pieker:

• Leuk
Waarderingen: Tees
Ik heb contact gehad met de bovag en die stelde mij voor een brief te sturen naar het autobedrijf.
Dit omdat het hele verhaal van geen kant klopt volgens de bovag.
Ik heb een brief gedownload en die aangepast naar mijn gebeuren.
In de brief gevraagd om terug betaling van de rekening binnen 2 weken.
Nu belt iedere keer die verkoper mij met verhaal dat ik helemaal geen garantie meer had en het volgens hun netjes is opgelost.
Hij wil niet reageren via de mail.
Dat vind hij zo'n gedoe.
Hij is natuurlijk bang dat er dan iets zwart op wit staat.
Hij zei ook nog of ik dan ff kan regelen dat de bovag hem dan even wil bellen.

Tees

Donateur
@MarcoO2 dat wil jij vast wel regelen dan ;). Sneller is denk ik dat je na de genoemde 2 weken zonder schriftelijke reactie of terugbetaling een klacht indient bij de BOVAG geschillencommissie. Grote kans dat die je gelijk geeft en het probleem opgelost is.

Sowieso niets toezeggen of toegeven aan de telefoon nu. Jij hebt een brief gestuurd, zij moeten schriftelijk reageren. Als ze dat niet doen binnen 2 weken, dan (en niet eerder) mag je de volgende stap zetten.

Bovenaan Onderaan