Garantie occasion

MarcoO2

Forumguru
Die twee weken hoeven al niet meer afgewacht te worden, omdat de verkoper heeft aangegeven niets te gaan doen.
 

Tees

Donateur
Maar dat heeft Robin niet schriftelijk, dus niet bewijsbaar. Dan beter even die 2 weken wachten, dan is de termijn verstreken en hoeft daar geen discussie over te zijn.
 

fanSkoda-VW

Forumguru
De Bovag garantie is van 6 maanden naar 12 maanden gegaan. En waarom? Simpel, de garantie volgens de Nederlandse wet is óók 1 jaar! Daar kan en mag de verkoper zich niet aan onttrekken.
Ik heb dat recent uitgezicht omdat ik ook een auto mét ervaring ging kopen.

Sinds april 2022 is de wettelijke garantie op occasions verlengd van 6 naar 12 maanden, als je bij een autobedrijf een tweedehands auto koopt, en die valt onder de wet 'Verkoop en garanties voor consumentengoederen'.
Op een tweedehands auto heb je altijd een jaar garantie, ongeacht bedrag of overige garanties-afspraken zodat jij, wanneer je een auto koopt, er vanuit mag gaan dat je normaal en veilig kan deelnemen aan het verkeer. Wanneer dit niet kan, spreken we ook wel van non-conformiteit.
Een verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eisen van normaal gebruik.

sterkte en grtsss
 

Tees

Donateur
BOVAG garantie gaat nog een stap verder dan non-conformiteit (het is geen garantie, zo heet t alleen in de volksmond), met als belangrijkste voordeel dat de BOVAG ertussen zit als bemiddelaar met de klachtencommissie. Voor non-conformiteit moet je naar de rechter, dat is meestal een dure en langdurige aangelegenheid.
 

MarcoO2

Forumguru
De Bovag garantie is van 6 maanden naar 12 maanden gegaan. En waarom? Simpel, de garantie volgens de Nederlandse wet is óók 1 jaar! Daar kan en mag de verkoper zich niet aan onttrekken.
Ik heb dat recent uitgezicht omdat ik ook een auto mét ervaring ging kopen.

Sinds april 2022 is de wettelijke garantie op occasions verlengd van 6 naar 12 maanden, als je bij een autobedrijf een tweedehands auto koopt, en die valt onder de wet 'Verkoop en garanties voor consumentengoederen'.
Op een tweedehands auto heb je altijd een jaar garantie, ongeacht bedrag of overige garanties-afspraken zodat jij, wanneer je een auto koopt, er vanuit mag gaan dat je normaal en veilig kan deelnemen aan het verkeer. Wanneer dit niet kan, spreken we ook wel van non-conformiteit.
Een verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eisen van normaal gebruik.

sterkte en grtsss
Dit is én iets anders dan de BOVAG-garantie, en daarnaast totaal onjuiste informatie.

De Nederlandse wet kent immers helemaal geen "wettelijke garantietermijn". Er is dus ook absoluut geen sprake van "altijd een jaar garantie hebben". Een veel voorkomend misverstand, mede omdat veel websites óók onjuiste informatie geven.

Hoe zit het dan wel?

De Nederlandse wet gaat uit van het begrip (non)conformiteit. Een gekochte zaak is conform als die de eigenschappen bezit (zie 1) die je er als koper van mag verwachten, en non-conform als dat niet zo is. Daaraan is geen enkele termijn verbonden: er zijn gevallen waarin soms pas na jaren een geslaagd beroep op non-conformiteit gedaan werd.

Waar komt dan die veel genoemde termijn van 6 maanden (die verlengd is naar 2 maanden) vandaan? Dat is dus niet de lengte van de zogenaamde "garantie", maar dat is de termijn waarbinnen (bij consumentenkoop) de bewijslast is omgedraaid (zie 2). Als je als consument een aankoop doet, en er is iets mee, dan ligt de bewijslast dat het product conform zou zijn de eerste 12 maanden bij de verkoper. Daarna ligt de bewijslast voor de con-conformiteit bij de koper.

Ik beperkt me nu even tot de hoofdlijnen, want ik zou ook nog een boek kunnen schrijven over de vraag wanneer een auto dan precies wel of niet non-conform is. Daarover is ook de jurisprudentie alles behalve eensluidend.

Er is overigens, anders dan de tekst van @fanSkoda suggereert, op dit punt géén verschil tussen een aankoop van een nieuwe auto of een aankoop van een tweedehandse auto.

En o ja, tot slot: de genoemde "Wet Verkoop en Garanties voor Consumentengoederen" bestaat helemaal niet.


1: art. 7:17 lid 1-2 BW:
1) De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2) Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

2: art 7:18a lid 2 BW:
2) Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak of de zaak met digitale elementen bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien de afwijking van hetgeen is overeengekomen zich binnen één jaar na aflevering openbaart, tenzij de verkoper anders aantoont of de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
 

LT83

Forumguru
Heel vervelend allemaal. Ik ga hier toch even advocaat van de duivel spelen.
Volgens de verkoper had je 2 keuzes; 4 maanden bovag garantie of een jaar bovag garantie met 400 euro (heel reëel bedrag voor schade afkoop) echter was dit voor jou niet duidelijk. Maar er stond op de aankoopfactuur toch wel een garantietermijn van 4 maanden?
Daar ben je zelf me akkoord gegaan dmv betaling, wellicht onwetend over de standaard Bovag garantietermijn maar toch.
De auto gaat dus na de garantietermijn kapot en je laat hem afslepen naar de garage, wat was dan je insteek?
In principe ging je er op dat moment vanuit dat je geen recht meer op garantie had wel? Of heb je tegen de garage gezegd dat dit onder garantie verholpen diende te worden? Heb je opdracht gegeven tot reparatie, en onder welke voorwaarden?
Dat de communicatie vanuit de garage ronduit teleurstellend is en je ineens een factuur van 1400 euro onder de neus krijgt staat buiten kijf, maar wat heb je er zelf aan gedaan om niet "verrast'" te worden? Overigens moet ik ook bekennen dat is het splitten van de rekening in dit geval nog vrij netjes vind, uiteraard mits het oorspronkelijke factuurbedrag redelijk is.

Daarnaast heeft Marco het terecht over de conformiteit e.d. Je koopt een auto van 10 jaar oud waarvan de mechatronic een gekend probleemkindje is. Ik denk dat je weinig kans maakt op wettelijke garantie.

Bovag is ook echt zwaar overrated in mijn ogen, als puntje bij paaltje komt heb je er niets meer aan dan gewoon op papier staande garantie van willekeurig autobedrijf. Bovag geeft enkel om hun jaarlijkse contributie en is voor het bestaan juist afhankelijk van de aangesloten garages. Zolang ze de consument een stukje "schijnzekerheid" blijven bieden is dat concept prima.
 
Laatst bewerkt:
Op het moment dat de auto niet meer reed heb ik contact gezocht met de verkoper.
Die vertelde mij dat de auto naar hun toe moest komen en ze het wel zouden oplossen.
Na een aantal keer met de garage gebeld te hebben en als antwoord gekregen te hebben dat ze geen tijd hadden om er naar te kijken, kreeg ik ineens het belletje dat de auto klaar was.
Na vragen over de kosten kreeg ik alleen een antwoord dat ik de verkoop factuur moest meenemen.


En nog even bij de koop is gevraagd om bovag garantie.
Anders ging vanaf mijn kant de verkoop niet door.
Na een aantal keer de factuur verkeerd te hebben ingevuld stond er uiteindelijk 4 maanden bovag garantie op.
Waarop de verkoper zei dat ze die er gratis bij doen.
Als je langer bovag erop wil kost het je 400 per maand extra.
Over die kosten is bij verkoop niet gesproken.
Ik heb wel gevraagd om volledige bovag garantie.
 
Van te voren heb ik wel contact gezocht met de bovag.
Die vertelde mij dat het op een aantal punten niet was gelopen zoals het hoort.
Ze adviseerden mij om de brief te sturen met het verzoek van terugbetaling.
Als de verkoper er niet mee akkoord zou gaan dan terug contact opnemen met de bovag
 

LT83

Forumguru
Als ze aangeven dat de auto die kant op moet komen en ze het wel oplossen dan is het wel een ander verhaal natuurlijk. Ik snap dat je met de rug tegen de muur staat maar beter was natuurlijk okm de factuur niet te voldoen. Maar achteraf is dat makkelijk praten. Persoonlijk zou ik in dit geval meer vertrouwen hebben in een goede rechtsbijstandverzekering als in de bemiddeling van de bovag.
 
Weer even een kleine update over m'n skoda.
De 2 weken na mijn mail waren verstrekken zonder schriftelijke reactie van de verkopende garage.
Ik heb een mail gestuurd naar de bovag geschillencommissie met alle bewijsstukken die ik had, in de vorm van aankoopfactuur met de betreffende garantie en de factuur van de revisie mechatronic.
De bovag heeft aan de hand hiervan meermaals contact geprobeerd op te nemen, zonder resultaat.
De bovag heeft toen een mail naar ze gestuurd of hun dan contact konden opnemen met de bovag.
De dag nadat die mail verstuurd was stond de skoda weer aan de kant van de weg met de storing versnellingsbak.
Ik heb toen de garage weer gebeld en die gaven aan dat de auto weer naar hun toe kon komen voor reparatie.
Na ongeveer 1 week dat de auto bij de garage gedaan had kreeg ik een telefoontje van de bovag, die ik helaas gemist had onder mijn werktijd.
Na 2 weken de auto bij de garage en niks gehoord over wat ermee aan de hand is of dat ze er al naar gekeken hebben, heb ik ze zelf maar gebeld over de stand van zaken.
Het antwoord van de garage was, de mechatronic is opgestuurd naar een dsg specialist voor revisie.
Zodra de mechatronic terug is kunnen ze hem weer monteren en laten ze mij dat weten.
De afhandeling van de vorige reparatie vonden ze niet helemaal netjes opgelost van hun kant uit.
De betaalde factuur voor die reparatie krijg ik retour.
Het telefoongesprek was eigenlijk vrij kort en omdat ik verbaasd was dat ik het bedrag retour krijg, is mij nog niet helemaal duidelijk of zoals hun zeggen deze uitgebreide reparatie nu alsnog onder de garantie valt of dat ik daarvan dan de rekening nog krijg.
We wachten het gewoon even af tot de auto klaar is
 

Tees

Donateur
Klinkt in ieder geval als progressie! Wel vervelend dat het op deze manier moet, en dat de communicatie nog steeds moeizaam gaat, maar dat is wellicht wat het is.
 
Deze laatste keer wel vervangend vervoer gekregen.
Eerdere keren niet.
Heb wel extra er om moeten vragen en duidelijk moeten maken dat ik vervangend vervoer nodig had
 
Bovenaan Onderaan