De Bovag garantie is van 6 maanden naar 12 maanden gegaan. En waarom? Simpel, de garantie volgens de Nederlandse wet is óók 1 jaar! Daar kan en mag de verkoper zich niet aan onttrekken.
Ik heb dat recent uitgezicht omdat ik ook een auto mét ervaring ging kopen.
Sinds april 2022 is de wettelijke garantie op occasions verlengd van 6 naar 12 maanden, als je bij een autobedrijf een tweedehands auto koopt, en die valt onder de wet 'Verkoop en garanties voor consumentengoederen'.
Op een tweedehands auto heb je altijd een jaar garantie, ongeacht bedrag of overige garanties-afspraken zodat jij, wanneer je een auto koopt, er vanuit mag gaan dat je normaal en veilig kan deelnemen aan het verkeer. Wanneer dit niet kan, spreken we ook wel van non-conformiteit.
Een verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eisen van normaal gebruik.
sterkte en grtsss
Dit is én iets anders dan de BOVAG-garantie, en daarnaast
totaal onjuiste informatie.
De Nederlandse wet kent immers helemaal geen "wettelijke garantietermijn". Er is dus ook absoluut geen sprake van "altijd een jaar garantie hebben". Een veel voorkomend misverstand, mede omdat veel websites óók onjuiste informatie geven.
Hoe zit het dan wel?
De Nederlandse wet gaat uit van het begrip (non)conformiteit. Een gekochte zaak is conform als die de eigenschappen bezit (
zie 1) die je er als koper van mag verwachten, en non-conform als dat niet zo is. Daaraan is geen enkele termijn verbonden: er zijn gevallen waarin soms pas na jaren een geslaagd beroep op non-conformiteit gedaan werd.
Waar komt dan die veel genoemde termijn van 6 maanden (die verlengd is naar 2 maanden) vandaan? Dat is dus niet de lengte van de zogenaamde "garantie", maar dat is de termijn waarbinnen (bij consumentenkoop) de bewijslast is omgedraaid (
zie 2). Als je als consument een aankoop doet, en er is iets mee, dan ligt de bewijslast dat het product conform zou zijn de eerste 12 maanden bij de verkoper. Daarna ligt de bewijslast voor de con-conformiteit bij de koper.
Ik beperkt me nu even tot de hoofdlijnen, want ik zou ook nog een boek kunnen schrijven over de vraag wanneer een auto dan precies wel of niet non-conform is. Daarover is ook de jurisprudentie alles behalve eensluidend.
Er is overigens, anders dan de tekst van
@fanSkoda suggereert, op dit punt géén verschil tussen een aankoop van een nieuwe auto of een aankoop van een tweedehandse auto.
En o ja, tot slot: de genoemde "Wet Verkoop en Garanties voor Consumentengoederen" bestaat helemaal niet.
1: art. 7:17 lid 1-2 BW:
1) De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2) Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
2: art 7:18a lid 2 BW:
2) Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak of de zaak met digitale elementen bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien de afwijking van hetgeen is overeengekomen zich binnen één jaar na aflevering openbaart, tenzij de verkoper anders aantoont of de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.