Gas en veren...

Woest

Nieuw lid
Ik heb zelf een O2 Elegance met Gasfx. Wat mij daar enorm van tegenvalt is als ik met volle tanks, twee kinderen van 6 en 1 van 14 over een willekeurige drempel sneller dan 10km/h passeer, de onderkant het erg te verduren heeft. Oftwel: iets te zacht afgeveerd. Misschien daar op letten en wat zwaardere veren laten monteren (zwaardere schokbrekers kan ook..., het gaat echt om "nadeinen")
 

higgy

Forumguru
(bericht door mij even verplaatst. Dit heeft niks te maken met Skodacenter De Meern, en daar stond 'ie wel...)
 

blacktdi

Actief lid
Ik had hetzelfde probleem mijn mijn octavia. Bij het trekken van de caravan kwam door de 80kg kogeldruk en de volle achterbak de onderkant regelmatig op de grond. Ik heb luchtbalgen laten monteren tussen de achterveren en dat werk prima. Totaal geen last meer en al leg je de achterbak vol met stenen rijd de auto nog steeds stabiel. Ik heb dit bij profile tirecenter laten doen. De luchtbalgen zijn eenvoudig met een pompje op te pompen en met een vertiel weer leeg te laten lopen.
 

LenK

Forumguru
Van de week gink over een drempel met 5 personen aan boord.
Ik reed stapvoets maar de bodem raakte de drempel.
Het was midscheeps, dus kan me niet voorstellen dat daar nu geen schaafwond zit!
Echt niet normaal. Aanklagen zou je die gemeente hap.
 

GRoel

Lid
Ik weet weinig van vering bij auto's, wel het een en ander over vering (en demping) bij mountainbikes, dus onder enig voorbehouid het volgende want ik weet niet hoever de parallel loopt.
Er zijn een paar dingen die een rol spelen bij vering. Je hebt de vering en dan ook nog de demping (demping voorkomt het nadeinen)(er is ook nog ook nog ingaande en uitgaande rebound, maar ik weet niet of dat in te stellen is bij een (standaard)auto...) Ik zou als leek zeggen dat het niet perse gaat om de veren, als het deinen het probleem is, maar om de dempers. Als de auto de zacht veert ( snel en ver inzakken) dan zouden andere veren misschien een oplossing zijn. Maar ik ben een leek so please correct me if I'm wrong!!



GRoel
 

EdK

Forumguru
Ik weet weinig van vering bij auto's, wel het een en ander over vering (en demping) bij mountainbikes, dus onder enig voorbehouid het volgende want ik weet niet hoever de parallel loopt.
Er zijn een paar dingen die een rol spelen bij vering. Je hebt de vering en dan ook nog de demping (demping voorkomt het nadeinen)(er is ook nog ook nog ingaande en uitgaande rebound, maar ik weet niet of dat in te stellen is bij een (standaard)auto...) Ik zou als leek zeggen dat het niet perse gaat om de veren, als het deinen het probleem is, maar om de dempers. Als de auto de zacht veert ( snel en ver inzakken) dan zouden andere veren misschien een oplossing zijn. Maar ik ben een leek so please correct me if I'm wrong!!



GRoel

Als ik dit lees dan doet dit me aan mijn motorfietstijd denken !!! Bij de laatste fietsen die ik reed had je ook de mogelijkheid om je veerspannning op te schroeven waardoor de veer stugger werd !! tevens had je ook de mogelijkheid om de ingaande en uitgaande demping in te stellen !!
Helaas heb ik dit nog niet gezien bij standaard fabriekswagens die wij als gewoon volk aanschaffen !
Volgens mij is het bij wagens zo dat er een veer met schokdemper berekent word in de fabriek en die komt er onder !!
Indien deze te slap zijn dan ben je genoodzaakt om hulpveren te laten plaatsen of naar een verenspecialist te gaan voor nieuwe veren en schokdempers eventueel ook instelbaar !!
 

JettaFreak

Actief lid
Ik heb zelf een O2 Elegance met Gasfx. Wat mij daar enorm van tegenvalt is als ik met volle tanks, twee kinderen van 6 en 1 van 14 over een willekeurige drempel sneller dan 10km/h passeer, de onderkant het erg te verduren heeft. Oftwel: iets te zacht afgeveerd. Misschien daar op letten en wat zwaardere veren laten monteren (zwaardere schokbrekers kan ook..., het gaat echt om "nadeinen")
Mijn trekhaak komt altijd in aanraking met de drempel. Ik heb hierover al eens contact gehad met de dealer en medelid Purk. Dealer gaf aan dat geen hulpveren mogelijk zijn bij een sportonderstel. Purk gaf aan dat als ik 'normale' vering zou willen hebben, niet alleen de veren moeten worden vervangen, maar nog wat meer. EUR 1.400 excl. montage. Dus: schuin de drempels over, alsof ik in een Honda CRX rijd. Voordeel is dat de auto er wel heel dik/verlaagd uitziet. Voor mij is dit alles reden om geen sportonderstel meer te willen. En misschien in de toekomst ook geen LPG meer, ondanks dat ik dan de vrijstelling voor klimaatneutraal bijbetalen van mijn werkgever zal verliezen. Wij hebben er volgens mij zo veel last van met de O2 door de grote overhang achter. Met een A3 of Golf zal het echt stukken minder moeten zijn, dan spreek je alleen nog over het gedeelte tussen de wielen die contact maakt met de drempel. Verder vind ik de O2 echt een grandioze wagen.

Groet,


JettaFreak
 

louigi58

Senior Member
Ik had hetzelfde probleem mijn mijn octavia. Bij het trekken van de caravan kwam door de 80kg kogeldruk en de volle achterbak de onderkant regelmatig op de grond. Ik heb luchtbalgen laten monteren tussen de achterveren en dat werk prima. Totaal geen last meer en al leg je de achterbak vol met stenen rijd de auto nog steeds stabiel. Ik heb dit bij profile tirecenter laten doen. De luchtbalgen zijn eenvoudig met een pompje op te pompen en met een vertiel weer leeg te laten lopen.
Heb je wat meer info over die luchtbalgen, linkje misschien of merk.
Ga van de zomer voor de eerste keer met mijn O2 en caravan op pad. Mijn O1 Combi nooit geen problemen gehad.
 

Rudi

Nieuw lid
Heb dit zelfde probleem gehad, ook met een O2 Combi met gastank. Volgens mij is de oversteek het grootste probleem. Met een setje hulpveren was het opgelost! Je merkt er niks van, behalve dat ik nooit meer met mijn trekhaak aan de grond heb gezeten. Direct doen dus.
 
Een luchtbalg zorgt vaak voor vering en demping in 1.

Dat is het mooie van luchtvering.

De schuurgeluiden komen bij mij van de omgekeerde spoilers van de plastic bodemplaat. Auto heeft nog genoeg ruimte.

Maar er komt binnenkort een trekhaak onder, wellicht dat het dan anders wordt.
 

blacktdi

Actief lid
Vorige week nog met 5 volwassenen en wat bagage in mijn auto gereden. En dat waren echt geen kleine jongens. Even de balgen wat opgepompt en gaan met die banaan. Totaal geen last met drempels en hij ligt als een blok op de weg en helemaal recht, dus niks doorzakken.
 

!Škoda!

Actief lid
205,6 heuvelaf.

Met lang wachten.

In Nederland??? :crazy:

Volgens mij redt je dat nooit de st pietersberg afrijdend.

Of je moet naar Tibet gaan en de K2 of de Mount Everest afrijden ;)

Maar voor je die snelheid bereikt moet je eerst de heuvel op..... en welke snelheid haal(de) je toen?
 

skodaboy

Forumguru
Ik heb zelf een O2 Elegance met Gasfx. Oftwel: iets te zacht afgeveerd. Misschien daar op letten en wat zwaardere veren laten monteren (zwaardere schokbrekers kan ook..., het gaat echt om "nadeinen")

ik weet niet goed waar ik mijn reactie juist moet plaatsen,maar nu het volgende wat ik vandaag onderweg gezien heb...
in loop van de voormiddag reed er ook 02 combi met aanhangwagen (een hele simpele remork) voor mij,daar wij juist door een straat in een schoolomgeving reden en daar zijn nogal wat en "steile" verkeersdrempels viel mij op dat die 02 fel doorveerde na het afrijden bij een drempel.
ik vermoed ook dat de wagen een sportchassis had,daar ik vond dat hij er verlaagd uitzag (opening tussen de wielkast en de velg) :D
elke keer als de wagen in een oneffenheid kwam "wipte" die nogal op en af
bij mijn 02 4X4 heb ik duidelijk weinig of geen last van doorveren bij afrijden van een drempel,ook met de trailer eraan heb ik er weinig last van... :crazy:
 

Lex

Nieuw lid
Met mijn vorige 1.6 MPI met trekhaak ook veel last gehad van deze verschijnsels.
Hierover ook met PON contact gehad, maar deze verschuilde zich dapper achter het feit dat de auto goedgekeurd was door de RVW.
Voor de rest nog steeds erg tevreden over de O2 combi, dus toch maar weer een gekocht en er maar rekening mee houden bij drempels.
 
Bovenaan Onderaan