gasklephuis schoonmaken

ArjanGr

Senior Member
Je moet de accuminpool loshalen. Dan je werkzaamheden uitvoeren. Dus gasklepreinigen. Vervolgens de accu minpool weer aansluiten. Zet dan je auto op contact ongeveer 10 seconden. Die tijd heeft hij nodig om zichzelf weer in te leren. En dan kun je hem starten. Als het goed is loopt ie dan weer als een zonnetje.

P.S. Ik ben geen automonteur o.i.d., maar spreek uit ervaring.
 

turboturbo

Forumguru
Je moet de accuminpool loshalen. Dan je werkzaamheden uitvoeren. Dus gasklepreinigen. Vervolgens de accu minpool weer aansluiten. Zet dan je auto op contact ongeveer 10 seconden.
Is het echt zo simpel? Waarom gaan mensen er dan mee naar de dealer om hem in te laten leren aan de computer? Als er alleen maar 10 sec. gewacht hoeft te worden...? :crazy:
 

Ronnie

Forumguru
Het huidige vol electronische gaspedaal (EPC, Electronic Power Control), dit is dus een pedaal met een positiesensor; en het gasklephuis, dit is de gasklep met 2 sensoren(eentje voor de gasklepstand en stappenmotor, en eentje voor de gaspedaalpositie) dient altijd te worden ingeleerd middels de laptop met VCDS of bij de dealer met de VAS kast.
In het geval van @Oude Nozem hoeft dit niet omdat het een mechanisch gasklephuis is, hierin zit alleen een sensor voor de gasklepstand welke de waarden doorgeeft aan de ECU om de juiste inspuithoeveelheid te bepalen.
Met het aasluiten van de accupool wordt dan meteen de ruststand van de gasklep opgeslagen.
 

The bone collector

Senior Member
Niet dat ik de deskundigheid van Ronnie in twijfel wil trekken, ik weet er eerlijk gezegd niet genoeg van om te zeggen waarom het nodig is. Maar geloof me, de ECU moet gereset worden na verwijderen van het gasklephuis, ook bij diegene met een gaskabel, en ook bij de Felicia.

Meerder malen gehoord dat er problemen bleven na het verwijderen van het gasklephuis bij de Felicia, als de ECU niet gereset werd. Nadien altijd opgelost.

Resetten moet met Vagcom, en kan niet door de accu los te koppelen.
 
ik ga er morgen aan beginnen.
zal voor de zekerheid wel de min pool los koppelen.
Maakt het nog uit of de motor warm of koud moet zijn,behalve dat je je handen kunt branden?

gr,ouwe nozem
 

Ronnie

Forumguru
Maakt in principe niet uit, als je het bij koude motor doet kun je ook meteen de warmloopfase controleren na afloop van de reiniging......
 
maar moet ie nou worden ingeleerd??
zoja hoe doe ik dat?[

gr,ouwe nozemQUOTE=Ronnie;277974]Maakt in principe niet uit, als je het bij koude motor doet kun je ook meteen de warmloopfase controleren na afloop van de reiniging......[/QUOTE]
 

The bone collector

Senior Member
Je kan altijd proberen zonder de ECU te resetten, het kan zijn dat hij mooi loopt en dat je niets hoeft te doen. Maar houdt er wel rekening mee dat hij misschien moeilijk start, loopt of zelfs helemaal niet zal starten....

Moet gereset worden met Vagcom. Als je dat zelf niet kan, moet je naar iemand die hem kan uitlezen.
 

The bone collector

Senior Member
[h=2]Cable-Throttle Engines[/h](These are engines with a physical cable between the accelerator and the throttle, but WITHOUT an ISV.)

Turn the key on but do not start the car.

  • [Select]
  • [01 - Engine]
  • [Measuring Blocks - 08]
Enter Group 098 (Note: Some SIMOS or Marelli ECU's use Group 001 such as ADY & AEE engines)
  • [Go!]
  • [Switch to basic settings]
Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB adaptation is being done as soon as you switch to basic settings. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.
  • Click the [Switch to Meas. Blocks] button and you're all set.
Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!

Je moet natuurlijk wel een Vagcom kabel hebben, als je dit zelf wil doen. De vraag is, heb je die, lees je je auto soms zelf uit? Zo niet, moet je een kabel kopen of moet je naar iemand die hem kan uitlezen.
 

Chatslet

Forumguru
Het gaat hier om een Skoda Felicia, een auto van meer dan tien jaar oud, zit daar uberhaubt wel een OBD2 aansluiting en Can-Bus op? De kans is groot dat de ECU al gereset is als de accu er af is geweest.
 

ArjanGr

Senior Member
Maar geloof me, de ECU moet gereset worden na verwijderen van het gasklephuis, ook bij diegene met een gaskabel, en ook bij de Felicia.
QUOTE]

Ik heb het gasklephuis toen gereinigd zonder deze te verwijderen van de luchtinlaat. Dan zou het moeten lukken door enkel de minpool los te halen. Stel dat hij toch niet helemaal goed meer loopt(blijft dan vaak hoog in toeren hangen bij stationair draaien, nog prima een stukje mee te rijden), dan kun je om hem te laten resetten naar een BOSCH carservice gaan. Zitten door het gehele land. Soms doen ze dit zelfs gratis. De SKODA dealer kon mijn Felicia uit 1999 NIET uitlezen of resetten. Daarvoor was de auto wel te oud.

@chatslet: Er zit wel degelijk een OBD2 aansluiting in een felicia. Aan bijrijderszijde onder het handschoenenkastje (in mijn geval onder de bijrijdersairbag).
 

The bone collector

Senior Member
Felicia benzine versie kan uitgelezen worden, de diesel versie niet, aangezien het nog een atmosferische diesel is. Heb er dus zelf geen ervaring mee.

Let wel, als je het gasklephuis kan reinigen zonder het te verwijderen, moet de ECU volgens mij niet gereset worden.
 
Heb allereerst foto's gemaakt voor en tijdens het uitbouwen,zodat ik altijd weer terug kon zien hoe het ook weer zat.
Uiteraard eerst de - pool los gemaakt.Toen de slangen los en gezorgd dat daar niets in kon komen.
Gaskabel losgemaakt.
Toen met remreiniger en de electrische tandenborstel (van mijn vrouw,ze moest eens weten hi hi) voorzichtig schoongemaakt.
Daar kan je lekker overal mee bij komen ook de kleine hoekjes.
Heb hem wel erna weggegooid hoor!!
Hij was vind ik erg vuil en aangekoekt.
Na het reinigen heb ik hem schoon en drooggeblazen met de compressor.
Toen héél voorzichtig het pakkinkje schoon gemaakt gewoon met een doekje zonder iets er op.
Alles weer gemonteerd zoals jullie me adviseerde.
De min pool weer vast gezet.
Even gewacht,toen het contact aan gezet zonder te starten zoals jullie zeiden.
20 seconden gewacht en toen gestart.
Direct liep hij als een zonnetje.
Heb er 20 minuten mee gereden van alles geprobeerd waar ie eerst bij stil viel en tot op heden geen problemen meer ondervonden.
Stationair loopt hij ca 700/800 tpm.
Lijkt wel of ie wat soepeler rijdt,maar dat vebeeld ik me misschien.

Ere wie ere toekomt jongens,alle eer gaat naar jullie zonder jullie had ik het niet gered.
Super bedankt voor alle tips en adviezen.
======================================================
toch nog even een vraag,ik kon nl zo door dat ding licht zien dus lang de klep.
Ik schrok me #@$... hoort dit of heb ik toch wat gemold??

zie foto's

Gr Ouwe nozem.
 
gasklephuis 007.jpg Heb allereerst foto's gemaakt voor en tijdens het uitbouwen,zodat ik altijd weer terug kon zien hoe het ook weer zat.
Uiteraard eerst de - pool los gemaakt.Toen de slangen los en gezorgd dat daar niets in kon komen.
Gaskabel losgemaakt.
Toen met remreiniger en de electrische tandenborstel (van mijn vrouw:smiley29:,ze moest eens weten hi hi) voorzichtig schoongemaakt.
Daar kan je lekker overal mee bij komen ook de kleine hoekjes.
Heb hem wel erna weggegooid hoor!!
Hij was vind ik erg vuil en aangekoekt.
Na het reinigen heb ik hem schoon en drooggeblazen met de compressor.
Toen héél voorzichtig het pakkinkje schoon gemaakt gewoon met een doekje zonder iets er op.
Alles weer gemonteerd zoals jullie me adviseerde.
De min pool weer vast gezet.
Even gewacht,toen het contact aan gezet zonder te starten zoals jullie zeiden.
20 seconden gewacht en toen gestart.
Direct liep hij als een zonnetje.
Heb er 20 minuten mee gereden van alles geprobeerd waar ie eerst bij stil viel en tot op heden geen problemen meer ondervonden.
Stationair loopt hij ca 700/800 tpm.
Lijkt wel of ie wat soepeler rijdt,maar dat vebeeld ik me misschien.
gasklephuis 009.jpg

Ere wie ere toekomt jongens,alle eer gaat naar jullie zonder jullie had ik het niet gered.:xyxthumbs:
Super bedankt voor alle tips en adviezen.
======================================================
toch nog even een vraag,ik kon nl zo door dat ding licht zien dus lang de klep.
Ik schrok me #@$... hoort dit of heb ik toch wat gemold??

zie foto's
gasklephuis 007.jpg gasklephuis 010.jpg :xyxthumbs:
Gr Ouwe nozem.
 

Ronnie

Forumguru
:yeah:Kijk, daar word ik vrolijk van......

De kleine spleet is voor luchttoevoer tijdens stationair draaien.
 
Bovenaan Onderaan