MilkProdigy
Lid
Hoi Forumleden,
Ik heb een Skoda Octavia Combi II 1.6 FSI uit 2006 met wat problemen. Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Een aantal weken geleden ging mijn motormanagementlampje branden. Soms verdween hij spontaan, soms kwam hij weer. Aan de auto merkte ik niets. Ik heb toen de auto uitgelezen en kreeg de code P0420 met de opmerking Cilinderrij 1 katalysator systeem: efficiëntie onder grenswaarde. Ik heb vervolgens de code gewist en weer kwam hij soms terug en soms verdween hij. Ik heb tegen de katalysator geslagen met een hamer, maar hoorde niets rammelen. Denk dat deze dus wel in orde is.
Een week later ging mijn EPC lampje en ASR lampje branden. (oranje) Echter, merkte ik niets aan de auto, behalve dat mijn cruise control het bijvoorbeeld niet doet.
Nu kwam de auto vorige week stil te staan. ANWB aan de praat gekregen en opnieuw uitgelezen. Nu code P0122, Gaskleppositiesensor - G69: signaal te laag. Daarnaast wederom de P0420 zoals boven genoemd.
Hierna naar de garage gegaan om uit te lezen. Kreeg een rapportje met 2 gebreken. Zag er als volgt uit:
Benzine (BLF - Motronic - MT/AT)
DTC Beschrijving
17951 - Hoeksensor 1 gasklepactuator: laag signaal
- Permanent
Rem (ABS/ESP - Mark 60 - 1K0907379AC)
DTC Beschrijving
01314 - Motor regeleenheid
- Controleer foutcodes
- Permanent
De garage gaf aan dat het gasklephuis geheel vervangen moest worden. Dit zou mij een hoop geld gaan kosten dat ik eigenlijk niet heb, maar deze was de veroorzaker van de problemen. Hierop aangegeven dat ik nog even rond wilde gaan kijken. Nu wil ik eigenlijk het gasklephuis laten reviseren door een bedrijf in Utrecht. Dit gaat mij mogelijk zo'n 300 euro schelen. Daar moet ik het echter wel zelf voor uitbouwen en opsturen. Stiekem hoop ik dat hij gewoon heel vuil is en dat ik hem gewoon schoon kan maken, maar goed. Nu hoop ik dat er heir voldoende mensen die mij kunnen helpen met de volgende vragen:
- Hoe krijg ik de deksel boven op de motor verwijderd? (zie foto)
- Als hij gereviseerd is, moet hij dan alsnog ingeleerd worden? (blijft immers mijn eigen gasklephuis)
- Moet dit inleren perse bij een garage en rijdt mijn auto daar nog wel heen als het gasklephuis nog niet is ingeleerd?
Wellicht dat ik later nog wat vragen heb, maar laat ik hiermee beginnen.
Iedereen alvast super bedankt voor de reacties.
Ik heb een Skoda Octavia Combi II 1.6 FSI uit 2006 met wat problemen. Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.
Een aantal weken geleden ging mijn motormanagementlampje branden. Soms verdween hij spontaan, soms kwam hij weer. Aan de auto merkte ik niets. Ik heb toen de auto uitgelezen en kreeg de code P0420 met de opmerking Cilinderrij 1 katalysator systeem: efficiëntie onder grenswaarde. Ik heb vervolgens de code gewist en weer kwam hij soms terug en soms verdween hij. Ik heb tegen de katalysator geslagen met een hamer, maar hoorde niets rammelen. Denk dat deze dus wel in orde is.
Een week later ging mijn EPC lampje en ASR lampje branden. (oranje) Echter, merkte ik niets aan de auto, behalve dat mijn cruise control het bijvoorbeeld niet doet.
Nu kwam de auto vorige week stil te staan. ANWB aan de praat gekregen en opnieuw uitgelezen. Nu code P0122, Gaskleppositiesensor - G69: signaal te laag. Daarnaast wederom de P0420 zoals boven genoemd.
Hierna naar de garage gegaan om uit te lezen. Kreeg een rapportje met 2 gebreken. Zag er als volgt uit:
Benzine (BLF - Motronic - MT/AT)
DTC Beschrijving
17951 - Hoeksensor 1 gasklepactuator: laag signaal
- Permanent
Rem (ABS/ESP - Mark 60 - 1K0907379AC)
DTC Beschrijving
01314 - Motor regeleenheid
- Controleer foutcodes
- Permanent
De garage gaf aan dat het gasklephuis geheel vervangen moest worden. Dit zou mij een hoop geld gaan kosten dat ik eigenlijk niet heb, maar deze was de veroorzaker van de problemen. Hierop aangegeven dat ik nog even rond wilde gaan kijken. Nu wil ik eigenlijk het gasklephuis laten reviseren door een bedrijf in Utrecht. Dit gaat mij mogelijk zo'n 300 euro schelen. Daar moet ik het echter wel zelf voor uitbouwen en opsturen. Stiekem hoop ik dat hij gewoon heel vuil is en dat ik hem gewoon schoon kan maken, maar goed. Nu hoop ik dat er heir voldoende mensen die mij kunnen helpen met de volgende vragen:
- Hoe krijg ik de deksel boven op de motor verwijderd? (zie foto)
- Als hij gereviseerd is, moet hij dan alsnog ingeleerd worden? (blijft immers mijn eigen gasklephuis)
- Moet dit inleren perse bij een garage en rijdt mijn auto daar nog wel heen als het gasklephuis nog niet is ingeleerd?
Wellicht dat ik later nog wat vragen heb, maar laat ik hiermee beginnen.
Iedereen alvast super bedankt voor de reacties.