Gasklephuis vervangen/reviseren voor dummies

Hoi Forumleden,

Ik heb een Skoda Octavia Combi II 1.6 FSI uit 2006 met wat problemen. Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen.

Een aantal weken geleden ging mijn motormanagementlampje branden. Soms verdween hij spontaan, soms kwam hij weer. Aan de auto merkte ik niets. Ik heb toen de auto uitgelezen en kreeg de code P0420 met de opmerking Cilinderrij 1 katalysator systeem: efficiëntie onder grenswaarde. Ik heb vervolgens de code gewist en weer kwam hij soms terug en soms verdween hij. Ik heb tegen de katalysator geslagen met een hamer, maar hoorde niets rammelen. Denk dat deze dus wel in orde is.

Een week later ging mijn EPC lampje en ASR lampje branden. (oranje) Echter, merkte ik niets aan de auto, behalve dat mijn cruise control het bijvoorbeeld niet doet.

Nu kwam de auto vorige week stil te staan. ANWB aan de praat gekregen en opnieuw uitgelezen. Nu code P0122, Gaskleppositiesensor - G69: signaal te laag. Daarnaast wederom de P0420 zoals boven genoemd.

Hierna naar de garage gegaan om uit te lezen. Kreeg een rapportje met 2 gebreken. Zag er als volgt uit:

Benzine (BLF - Motronic - MT/AT)
DTC Beschrijving
17951 - Hoeksensor 1 gasklepactuator: laag signaal
- Permanent

Rem (ABS/ESP - Mark 60 - 1K0907379AC)
DTC Beschrijving
01314 - Motor regeleenheid
- Controleer foutcodes
- Permanent

De garage gaf aan dat het gasklephuis geheel vervangen moest worden. Dit zou mij een hoop geld gaan kosten dat ik eigenlijk niet heb, maar deze was de veroorzaker van de problemen. Hierop aangegeven dat ik nog even rond wilde gaan kijken. Nu wil ik eigenlijk het gasklephuis laten reviseren door een bedrijf in Utrecht. Dit gaat mij mogelijk zo'n 300 euro schelen. Daar moet ik het echter wel zelf voor uitbouwen en opsturen. Stiekem hoop ik dat hij gewoon heel vuil is en dat ik hem gewoon schoon kan maken, maar goed. Nu hoop ik dat er heir voldoende mensen die mij kunnen helpen met de volgende vragen:

- Hoe krijg ik de deksel boven op de motor verwijderd? (zie foto)
- Als hij gereviseerd is, moet hij dan alsnog ingeleerd worden? (blijft immers mijn eigen gasklephuis)
- Moet dit inleren perse bij een garage en rijdt mijn auto daar nog wel heen als het gasklephuis nog niet is ingeleerd?

Wellicht dat ik later nog wat vragen heb, maar laat ik hiermee beginnen.

Iedereen alvast super bedankt voor de reacties.
 

Bijlagen

  • 20151001_101631.jpg
    20151001_101631.jpg
    60,3 KB · Weergaven: 60
Oeps, dacht dat ik dat zo'n 2,5 jaar geleden al had gedaan............
Maar geen probleem. Zal eens kijken wat mensen daar over zich zelf vertellen om een idee te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
Het gaskleppenhuis krijgt een nieuwe nul stand na het reinigen.
Daarom moet ie opnieuw ingeleerd worden, dat kan mbv VCDS.

Over het reinigen zelf is aardig wat te vinden op het web.

Voor het verwijderen van de afdekplaat:

Gaskleppenhuis kun je het beste uitbouwen en dan reiningen:
 
Laatst bewerkt:
Bakkertje, bedankt voor je bericht.

Het reinigen had ik al helemaal bekeken en dat gaat ook wel lukken. Zelfs voor een leek als ik. Ik moet alleen bij mijn gasklephuis zien te komen. Er zit namelijk een deksel op mijn motor en ik heb geen idee hoe ik deze los krijg.

Dat VCDS, is dat iets dat ik zelf ergens kan doen of moet ik ermee naar de garage?

Overigens net contact gehad met het bedrijf in Utrecht. Supervriendelijk geholpen. Niets van stuur maar in en we maken het (dus we verdienen aan je) maar gewoon netjes de foutcodes doorgelopen en het advies gekregen eerst alle zekeringen die verantwoordelijk zijn voor de motor te vervangen. Hij twijfelde namelijk of het wel echt aan het gasklephuis lag gezien de foutcodes. De ingangspanning was te laag en mogelijk dat dit gewoon aan de zekeringen lag. Dit ga ik dus eerst even doen en dan kijken of ik de EPC en ASR kan resetten.

Als iemand nog een tip heeft hoe ik die deksel verwijder, dan hoor ik het graag.
 

Joske

Forumguru
Mike, ik raad je alvast aan om hier en/of ook in je handtekening het bouwjaar en type Skoda te vermelden. Alsook een motorcode. Die vind je vooraan in je serviceboekje op een sticker en bestaat uit 3 of 4 letters, in jouw geval naar alle waarschijnlijkheid 3. Tweede mogelijkheid is via kentekencheck (enkel voor NL van toepassing) en de derde mogelijkheid is op de sticker die in je koffer kleeft bij je al dan niet aanwezige reservewiel.
Zo een sticker ziet er zo uit: (even prentje van @kansberg gejat)
hetgeen rood omcirkeld is, is NIET de motorcode, maar hetgeen naast de kW staat wél! dus CAYC in dit geval ;)

sticker-in-kofferbak-jpg.42434


op deze manier kan ik (of iemand anders) handleidingen posten uit bijvoorbeeld Elsawin en kan ik makkelijker onderdelen zoeken in de onderdelencatalogus :thumbsup:
 
Bakkertje en Joske bedankt voor jullie bericht.

Mijn motorcode is BLF en de Skoda is uit 2006.

Ik heb net de deksel er af kunnen trekken en zag nu het gasklephuis. Ik wilde niet aan het regelklepje zitten, maar zag dat hij ten eerste niet geheel netjes dicht stond. Hij stond iets schuin. Ik zag tussen het regelklepje en het huis waarin hij zat in ieder geval een zwarte rand. Volgens mij is hij dus aardig vies aan de binnenkant.
Ik zou deze dus wel willen schoonmaken, maar ben een beetje bang dat de motor daarna niet meer lekker loopt. Ik hoor namelijk iedereen zeggen dat als hij los gekoppeld is geweest, hij opnieuw ingeleerd moet worden. Ik weet dus niet of het handig om het voor de deur te demonteren, daar ik niet weet of hij dan nog naar een garage kan voor het inleren. Iemand hier een idee over?

Ik heb trouwens net alle zekeringen vervangen die met de motor te maken hebben. Zelf vond ik dat alles er netjes uit zag. Moet nu alleen nog even bij de garage langs om te kijken of de storing gereset kan worden. Helaas wordt dat waarschijnlijk na het weekend, vanwege mijn werk.
 

Joske

Forumguru
Ik weet dus niet of het handig om het voor de deur te demonteren, daar ik niet weet of hij dan nog naar een garage kan voor het inleren. Iemand hier een idee over?
voor die paar kilometer is dat geen probleem, te lang rijden kan natuurlijk wel nefast zijn voor bijvoorbeeld je katalysator. De motor zal ook heel onregelmatig lopen.

Hoever is de garage in kwestie?
 

Joske

Forumguru
Gasklep reinigen aldus Elsawin:

Gasklepregeleenheid -J338- reinigen

Aanwijzing

Als een nieuw motorregelapparaat werd ingebouwd, moet de gasklepregeleenheid worden aangepast. De aanpassing mag alleen met een nieuwe of schoongemaakte gasklepregeleenheid worden uitgevoerd, omdat vervuiling/koolaanslag tegen de eindaanslag van de gasklep tot een verkeerde aanpassingswaarde kan leiden.

In het gasklephuis mogen bij het reinigen geen krassen worden aangebracht.
– Motorafdekkap met luchtfilter uitbouwen → Subhoofdstuk.
– Bouw de gasklepregeleenheid uit.

– Druk de gasklep met de hand open en blokkeer de gasklep in de geopende stand met een hiertoe geschikt voorwerp -pijl-.

N24-10125.png

ATTENTIE!

Aceton is licht ontvlambaar. Let op de voorschriften ter voorkoming van ongevallen en de veiligheidsvoorschriften bij de omgang met licht ontvlambare vloeistoffen. Maak bij het reinigen van de gasklep geen gebruik van perslucht. Draag een veiligheidsbril en beschermende kleding om letsels en huidcontact te vermijden.

– Reinig het gasklephuis, vooral ter hoogte van de gesloten gasklep -pijlen-, grondig met een normaal in de handel leverbare aceton en een penseel.
– Veeg het gasklephuis met een pluisvrije doek af.
– Laat de aceton volledig verdampen en bouw de gereinigde gasklepregeleenheid weer in.
– Pas het motorregelapparaat aan aan de gasklepregeleenheid → Elektronicatester VAS 5051.

N24-10124.png
 

Joske

Forumguru
Motorafdekkap met luchtfilter uitbouwen (elsawin)

zie pdf in bijlage
 

Bijlagen

  • Motorafdekkap met luchtfilter uit- en inbouwen.pdf
    82,9 KB · Weergaven: 50
Ahh, dank je wel voor de info. Lijkt mij goed zelf te doen.
De weg naar de garage is zo'n 20 km. Is dat te ver?

Een andere mogelijkheid is een collega die mogelijk de juiste kabel en de juiste software heeft. Ik zoek dat nog even uit en dan kom ik terug op de lijn.

Tot zover in ieder geval bedankt. Ben benieuwd.
 
Oke, even een andere vraag. Ik heb net de garage gebeld waar ik mijn auto liet uitlezen met de vraag of zij mijn auto kosteloos wilden proberen te resetten na het vervangen van de zekeringen die betrekking hebben op de motor. Leek mij namelijk een kwestie van een OBD stekker aansluiten, storing uitlezen en vervolgens proberen te resetten. Nu zei de monteur dat het niet zomaar een kwestie is van resetten, omdat de kans bestaat dat het gasklephuis alsnog opnieuw ingeleerd moet worden omdat ik de zekeringen er uit heb gehaald en dus de spanning er af gegaan was en alle apparatuur de waardes kwijt zijn!? Ik begin nu twijfels te krijgen over deze garage, maar hoop dat jullie mij kunnen helpen bij een beeld te vormen.

Mijn inziens staat er namelijk geen spanning op de zekeringen als het contact niet aan staat. Dus dat apparatuur zijn waardes kwijt is lijkt mij onlogisch. Dat zou ook betekenen dat als ik om de vier jaar mijn accu vervang, het hele systeem ook opnieuw ingeleerd moet worden. Klopt dit, of heeft de garage het bij het juiste eind en moet het systeem elke keer bij het vervangen van een zekering opnieuw worden ingeleerd?

Overigens bood hij wel aan om kosteloos de foutcodes te proberen te resetten en kan maandag even langs komen. De service is dus wel oke.
 

Ginius

Lid
Milk,

Afgelopen zomer is de gasklephuis vanmijn Octacia ook vervangen. Ik was toen in Tsjechie en heb het daar laten uitvoeren. Inclusief montage en onderdelen eur 450.

toen ik onderdeel terugkreeg, bleek niet dat het huis vervuild was, maar een technische mankement was. Dus shoonmaken heeft niet altijd zijn.

Mijn verhaal kun je lezen op: http://www.skodaforum.nl/forum/i/tsc-fault.25672/#post-540703
 

Spierings

Forumguru
Denk dat het in dit geval ook niet om vervuiling gaat, dan slaat hij andere storingen op, dit lijkt mij gewoon aan het elektrisch gedeelte te verwijten..

Storingen door slechte zekeringen verwacht ik niet.
 
Ginius, heb je berichten gelezen. Dat EPC verhaal komt wel overeen, alleen heb ik het probleem niet dat mijn toerental op en neer schiet. Maar dat kon dus ook aan die scheur in dat stekkertje liggen. Balen trouwens dat dit voor jullie op de vakantie naar voren kwam.

Spierings, ik betwijfel zelf ook dat de vervuiling de oorzaak is, maar de vervuiling lijkt wel ernstig. Echter schijnt het dat mijn specifieke melding van een te lage ingangspanning gasklepsensor vaker veroorzaakt wordt door te stroomtoevoer vanaf de voeding naar het gasklephuis. Vandaar dat een bedrijf dat gespecialiseerd is in revisie van onderdelen mij adviseerde om de spanning door te meten. Maar omdat ik niet zou weten hoe ik dat moet doen (shame) adviseerde hij mij om in ieder geval alle zekeringen te vervangen die betrekking hebben op de stroomtoevoer op de motoronderdelen.

Morgen (maandag) ga ik naar de garage om te kijken of de storing gereset kan worden. Zo niet, dan haal ik het gasklephuis er uit en breng ik hem naar dat bedrijf in Utrecht. Voor 50 euro onderzoeken zij hem. Is hij stuk kan ik hem laten reviseren voor 150 euro en dan komen onderzoekskosten te vervallen. Voor die 150 euro heb ik levenslange garantie zolang ik eigenaar ben van de auto. Als ik hem nieuw moet kopen, gaat het mij tussen de EUR 389,- en EUR 456,- kosten. Vind ik nog al een verschil.

Raar overigens dat de garage reviseren niet als optie geeft. Daarmee kunnen zij ook de klanten bedienen die iets minder te besteden hebben. Ik had namelijk duidelijk aangegeven dat ik niet zo even EUR. 572,- kon neerleggen voor vervangen. Maar goed. Dat is een andere discussie.
 

Ginius

Lid
Milk, Ik ben benieuwd. Ik had voordeel dat ik in Tsjechië was en daar de uurloon zeer laag was. Kosten vielen toen nog mee. De wijze waarop zij werkten was noemenswaardig. Van een vergelijkende auto hadden ze eerst de gasklephuis gehaald en gekeken of hiermee het probleem verholpen was. Pas toen hebben ze het onderdeel besteld. In nederland wilde men alles stap voor stap uitsluiten door onderdelen de vervangen en zien of over was. Alles onderdelen kwamen dan wel op de rekening te staan. Wat dat betreft zouden ze nog wat van de Tsjechische collega's kunnen leren.
 
Bovenaan Onderaan