Geel lampje begint te branden

jesfen

Senior Member
Nu ik voor de 2de dag in mijn fabiaatje (GL2) aan het rijden ben, gaat er een geel controle lampje branden.
Als ik stop en daarna weer start, dan is het weer uit.
Dan gaat het weer branden.
Misschien iets met de regen?
Ik heb geen boekje bij de hand, die krijg ik nog thuis gestuurd.
Ik kan helaas de foto niet bijvoegen want het bestand is te groot.
Het lampje zit in ieder geval bij de toerenteller, bovenin onder de 35
Weten jullie misschien of dit iets kleins is of dat ik maar meteen een afspraak moet maken bij de garage?

EdK

Forumguru
Ik heb geen boekje bij de hand, die krijg ik nog thuis gestuurd
Op website Skoda.nl is de mogelijkheid een App te downloaden waar je dan misschien je lampje op terug kunt vinden en wat de betekenis is en wat te doen ......

jesfen

Senior Member
nee het zou om de verlichting gaan, maar zover ik kan zien doen alle lampen het.
vind het vreemd dat ie alleen na een tijdje begint te branden en niet meteen.
iig bedankt voor de reacties, laat nog wel weten wat het precies was..

Canon-Eye

Forumguru
Dit is een bekend fenomeen waar al meer over te lezen is op dit forum.

De mijne had het destijds ook (en inderdaad: een paar keer voor joker in de plenzende regen een parkeerplaats opgezocht om vervolgens geen kapot lampje te kunnen vinden), maar dat is onder garantie verholpen: er is een nieuwe BCM (Board Comfort Module) geplaatst en sindsdien geen onterechte verlichtingsfoutmeldingen meer gehad.

• Leuk
Waarderingen: CDK

GJS

Senior Member
Kan ook het remlicht zijn, waarschuwingslampje gaat dan pas aan nadat je geremd hebt.

jesfen

Senior Member
nee ontstaat niet na het remmen.
straks als vriendin hier is ff alle verlichting controleren
auto gaat in januari toch nog terug naar de garage, kunnen ze het meteen nakijken

Canon-Eye

Forumguru
Dan gok ik toch op de BCM. Is niet heel veel werk, maar wel de moeite waard om even te checken hoe het met de garantie zit want die dingen zijn niet goedkoop (kan je niet vertellen hoe duur, want was voor mij ook garantie).

<edit>
Kijk ook even in dit topic - dus ook in de posts ervoor en erna) - want daar is al van alles over dit onderwerp te vinden.

Laatst bewerkt:

jesfen

Senior Member
oke bedankt!
ik heb nog 6 maanden bovag garantie, dus dat mag daar wel onder vallen..
zal het idd nog even doorlezen..

Sparkie

Forumguru
Ik kan helaas de foto niet bijvoegen want het bestand is te groot.
Wat ik meestal doe is rechtermuisklikken op de foto en Send To - Mail receipient kiezen. (Als je MS Foutlook gebruikt)
Automatisch wordt dan de bijlage verkleind naar max 200k. Deze kan je dan weer saven.

• Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Niet heel toevallig je kenteken verlichting die uit twee lampjes bestaat ??

Lijkt het of het heel is ( je ziet licht ) maar dat er toch één van de twee defect is ?
En weet niet of achterlichten bij fabia uit twee lampen bestaat in één unit zoals bij de Yeti, maar kan er ook nog een van defect zijn

Of corrosie op één van de lampvoeten of connectoren.......

kansberg

Forumguru
Als het daadwerkelijk om het lampje 'defecte verlichting' gaat, heeft mijn Sup hetzelfde euvel maar alleen bij extreem vochtig weer. Meestal zet ik het contact op een recht stuk er heel even van af, een fractie van een seconde, en het is over voor ongeveer 48 uur. Bij normaal weer nergens last van.

Als ik bij dergelijke weersomstandigheden de verlichting op 'uit' (heb automatisch inschakelende verlichting) zet alvorens te starten, doet zich het probleem ook niet voor, het zal een combinatie zijn van vocht en de hoge startstroom die de xenon 'trekt' bij het starten van een koude motor. Of.... miss een accu die niet meer in topconditie waardoor de start/stop functie ook niet altijd reageert.

Cordoba

Forumguru
@jesfen Foto even resizen in een fotobewerkingsprogramma, of bijvoorbeeld uploaden naar een fotosite (bijv. tinypic) en daar resizen, en foto plaatsen via de link die je dan krijgt (via pictogram van berglandschap boven in het reactievenster).

jesfen

Senior Member
het is het lampje dat aangeeft dat een lamp defect is.
gisteren nog gekeken en het lijkt alsof er geen lamp stuk is.
gisteren nog een stuk door de lichte regen gereden zonder problemen, dus ik begn het vermoeden van de BCM te krijgen.
aan gezien ik het andere topic heb doorlezen, heeft het er alle schijn van!!

jesfen

Senior Member
Defecte lamp 
Het controlelampje  brandt bij een defecte gloeilamp:
› binnen 2 seconden na het inschakelen van het contact,
› bij het inschakelen van de defecte gloeilamp.
Op het informatiedisplay aangeven tekst, bijvoorbeeld:
Check front right dipped beam! (Dimlicht rechtsvoor controleren!)
Het achterlicht en de kentekenplaatverlichting bevatten meerdere gloeilampen.
Het controlelampje  gaat alleen branden als alle gloeilampen van de kentekenplaatverlichting
resp. het achterlicht (in een achterlichtunit) defect zijn. De werking
van deze gloeilampen moet daarom regelmatig worden gecontroleerd.

dit staat er in het handboekje..
maar ik zal de volgende keer als het lampje weer gaat branden nogmaals alle lampjes nakijken..
anders leg ik het probleem bij de garage neer

Cordoba

Forumguru
Gewoon systematisch alle lampen checken, en vergeet daarbij niet het mistachterlicht, en de knippers aan de zijkant, en ook de achteruitrijlampen zijn van die zaken om makkelijk te vergeten (checken met contact aan, motor uit, en auto in achteruit geschakeld). Ook het 3e remlicht niet vergeten.

Bovenaan Onderaan