Geen reservewiel = extra kosten mobiliteitsgarantie

Constant

Erelid
De Engelse wegenwacht heeft al gesteld dat wegslepen van auto's die gestrand zijn bij gebrek aan een reservewiel, niet meer onder de dekking van het wegenwachtabonnement vallen. Het zou me niets verbazen als over enige tijd de ANWB en haar buitenlandse collega's dit overnemen.
 
Van mijn dealer heb ik begrepen dat hij voor een appel en een ei de foam bedekking voor de kofferruimte en de krik kan bestellen, hij vertelde ook dat het verstandiger is de velg en de band ergens anders te bestellen, dan zou ik voor 100 tot 150 euro klaar zijn. Het geheel via hem bestellen zou 200 euro gekost hebben.
 

FredV

Banned
@Thijs219, bedankt voor de tip, krik en bekleding via de dealer is handig en dus blijkbaar goedkoop. De band koop ik idd wel via via elders.
 

Ron467

Actief lid
Even een tip voor de fabia rijders die nu dus een nieuwe fabia (al dan niet greenline) hebben besteld.
Overleg met de dealer of je je huidige reservewiel en krik mee kan nemen. Dus die in de nieuwe en het (nieuwe) spuitbusje en compressortje in je in te ruilen fabia....

Als je huidige auto een andere is maar wel met dezelfde maat wiel dan geldt dit natuurlijk ook.....:winkie:
 

NielsW

Lid
Mijn dealer wil de ruil niet meer maken. Geeft aan dat in de fabia 1 altijd een reservewiel hoort te liggen en hij deze dan ook verwacht.

Hij gaf wel aan dat de kunsstof voorbereiding al aanwezig is in de fabia dus je alleen een wiel, krik en sleutel hoeft te kopen. Overigens zijn ze bij Skoda (denk PON) bezig om een voordelige set te maken voor de GL rijders vertelde hij.
 

Constant

Erelid
Volgens mij kun je bij de sloper zo'n velg het goedkoopste krijgen. Krik en sleutel zal ook bij de sloper te regelen zijn.
 
Vandaag moest ik langs de dealer. Deze attendeerde mij op de aanschaf van een reserve wiel (omzet). Eigenlijk niet verder over nagedacht en direct een reserve-pakket gekocht. Ik vond die spuitbus en compressor eigenlijk geen goed alternatief. Full reserveband met krik voor het niet goedkope bedrag van 185,00 euro (gelijk aan de andere vier). Een smak geld maar het geeft mij een beter gevoel. De spuitbus laat ik er ook in om - mocht ik een platte band oplopen - het een keer uit te proberen. Overigens, hoop ik dat ik wat lekrijden betreft net zoveel geluk blijf houden dan afgelopen bijna 30 jaar want ik heb nog nooit een band hoeven te verwisselen.
 

LenK

Forumguru
De spuitbus laat ik er ook in om - mocht ik een platte band oplopen - het een keer uit te proberen.
Hou er rekening mee dat je de band ws weg kunt gooien na gebruik van de bus. Dus voor alleen uitproberen zou ik het niet gebruiken.
 

Constant

Erelid
Vorig jaar zomer zag ik tijdens een Alpenrit iemand met een lekke band in een zeer onoverzichtelijke en smalle bocht. Je kon gewoon geen ongelukkiger plek verzinnen. In zo'n extreem geval zou ik zo'n nep-oplossing toch proberen, al was het maar om een kilometer verderop te stranden.

Hopelijk komt de ANWB binnenkort met statistieken over de spuitbus, die cijfers zouden er nu toch wel zijn?
 

Constant

Erelid
Gezien alle negatieve publiciteit denk ik dat er genoeg spuitbussen beschikbaar zijn in ruil voor een goede fles wijn :)

:ot:De enige keer dat ik een lekke band kreeg ben ik op de velg doorgereden naar een veilige plek, kostte mijn band (band was mogelijk toch al total loss) maar had geen zin om mijn leven te riskeren voor het herstel van een stuk rubber.
 
Hou er rekening mee dat je de band ws weg kunt gooien na gebruik van de bus. Dus voor alleen uitproberen zou ik het niet gebruiken.

Dat wist ik niet. Alleen in uiterste nood (ongunstige plek) gebruiken.

In eerder topic gemeld dat ik een reserve band had aangeschaft. Ik had gedacht dat de bandenmaat gelijk was aan de standaard band onder de GL. Bij het opbergen van de factuur viel mijn oog op de bandmaat en deze is anders! Ik heb er geen verstand van maar bij een lekke band rijd ik met drie banden met de maat: 185/60 R15 en de reserve met de maat van: 195/55 R15.

De rolomtrek uitgerekend via internet. Het verschil is: -23,56 mm.
Dus bijna 2,5 cm. Dit lijkt mij wel wat veel. Is er een banden specialist op het forum die mij gerust kan stellen dat dit binnen de tolerantie valt?

Alvast dank!

Osynlig
 

corsaar

Senior Member
Misschien mis ik iets, maar zat er ook geen kleine compresssor,
bij die op de autoaansteker aangesloten moet worden!
 

FredV

Banned
@corsaar, dat klopt, en een spuitbus:
De bandenreparatieset is bedoeld voor het repareren van kleine bandenlekkages. Tot
de bandenreparatieset behoren een compressor,. een spuitbus, een gebruiksaanwijzing​
en toebehoren.
 

FredV

Banned
Voor degenen die een 'gewoon' reservewiel monteren, deze tekst uit de handleiding ivm de draairichting die op de band is vermeld:!

Als het reservewiel* bij een lekke band met geen voorgeschreven draairichting of in
tegengestelde richting aan de draairichting moet worden gemonteerd, moet bijzonder
voorzichtig worden gereden, omdat de optimale eigenschappen van de band in deze
situatie niet meer gelden. Dit is vooral bij een nat wegdek belangrijk. Let op de verdere
aanwijzingen  bladzijde 192, ’Reservewiel*:
 

NielsW

Lid
Misschien dat mijn technische kennis te beperkt is maar hier snap ik dus geen hout van. Dat wiel kan er maar op 1 manier op dus wat is het probleem met draairichting??
 

Bart_G

Lid
sommige typen banden hebben een draairichting. Als je een band met draairichting op je reservewiel lepelt kan die band dus maar aan één kant van de auto optimaal werken. Aan de andere kant van de auto draait ie dan namelijk achteruit, waardoor voornamelijk de waterafvoer verstoord wordt.
 
Bovenaan Onderaan