Afgelopen dinsdag is ook Voice Control geactiveerd. Werkt prima.
Nu ook weer eens Carplay geprobeerd. Wel grappig: als je de telefoon via Carplay verbindt, ziet de auto hem niet meer als telefoon. Dan moet je ook maar bellen via Carplay (en Siri).
Auto is een stuk stiller dan de O2 (het geluidsmembraam staat uit). ACC werkt prima, maar houdt wat veel afstand, zeker als je op de rechterbaan rijdt. Dan moet je erg vroeg naar links voor mijn gevoel. Voor mijn gevoel reageert de motor sneller op het gas en voel je de turbo er meer inkomen.
De plek van de knop om de PDC aan te zetten (bijvoorbeeld omdat je vooruit op een muurtje afrijdt) is een misser. Parkeren doe je in een lage (meestal de eerste) versnelling. Juist dan wordt die knop verborgen door de pook. Als je hem nodig hebt kun je hem dus niet zien. Vreemd.
Ik moet erg wennen aan mevrouw Amundsen. Vervelend dat je in de maxidot geen meters tot de volgende afslag meer ziet als je vlak bij de afslag bent. Juist dan wil ik ze wel zien..... Als je op het grote scherm wilt zien welke zender je op hebt staan of welke mp3, kun je de volgende manoeuvres niet meer zien. Gecombineerd met punt 1 erg vervelend.
Ook praat mevrouw "computernederlands". Ze spreekt woorden uit als samengestelde letters. Rare klemtonen, maar ook een é, waar een mens een ė zou zeggen. Dat is me bij mijn TomTom noch mijn Garmin ooit opgevallen, overigens waarschijnlijk omdat die geen plaats- en straatnamen noemen. Omdat mevrouw Amundsen dat wel doet, is ze bovendien soms erg lang aan het woord ("Ga over driehonderd meter rechtsaf naar de XXX-seweg, alstublieft"), zeker omdat ze af en toe ook nog een afsluit met een volkomen overbodig "alstublieft". Kletst ze nog langer......
Soms legt ze dus rare klemtonen, maar ook spreekt ze getallen vreemd uit ("duizendhonderdnegenenveertig meter") en verbindt ze die getallen met de wegnummers ("volg de A achtentwintigduizendhondernegenenveertig meter"). En waarom kunnen andere talen wel kiezen tussen verschillende stemmen en wij niet?
Twee vreemde VCDS-zaken:
- spiegel naar beneden bij achteruit wel ingesteld maar werkt niet;
- CH/LH via de mistlampen werkt niet (wel via mist- en koplampen, of alleen koplampen, maar alleen mistlampen lukte niet).
Bij erg regenachtig weer op de autobahn van de week werd van rechtsachter geklaagd dat er druppels vielen. Maar de deur had ook open gestaan toen we nog op de oprit stonden. Even in de gaten houden.
Nog even een paar foto's: