Gelaagd glas in zijruiten?

Frankylicious

Nieuw lid
Afgelopen week las ik op internet een artikel over gelaagd glas dat gebruikt wordt voor autoruiten.

Als men in het water rijdt of bij een andere noodsituatie is dit glas met een lifehammer niet kapot te krijgen en zit je dus als een rat in de val. Dit bleek uit een test waarbij men behoorlijk op de ruiten inbeukte.

Iemand enig idee welk glas er in de Karoq gebruikt wordt en of dit glas met een lifehammer wel kapot te slaan is van binnenuit?

Tees

Donateur
Voor zover mij bekend worden vrijwel alleen de voorruit uit gelamineerd (gelaagd) glas gemaakt. Zij- en achterruiten zijn normaliter gehard glas, en dat breekt prachtig met een noodhamer. Wellicht zijn er uiteraard uitzonderingen...

Smeeuwis

Donateur
Op sommige types zit ook in de voorportieren geluidswerend glas, wat volgens mij gelaagd is. Ik zal dat eens checken op mijn auto want daar zit dat op, goed om van tevoren te weten...

Canon-Eye

Forumguru
Was er niet een paar maanden geleden een uitzending van Radar of Kassa, waarin twee dames uit alle macht en volledig vergeefs met een noodhamer op een zijruit stonden in te hakken?
En ook een tijd geleden in het nieuws: die mislukte overval op René van der Gijp om z'n Rolex, waarbij de overvallers er ook niet in slaagden om de zijruiten kapot te slaan.
Zij- en achterruiten zijn normaliter gehard glas, en dat breekt prachtig met een noodhamer. Wellicht zijn er uiteraard uitzonderingen...
Het zou me niet verbazen als dat gelaagde glas toch redelijk vaak voorkomt, en dan (denk ik) vooral in het duurdere marktsegment.

Tees

Donateur
Het zou me niet verbazen als dat gelaagde glas toch redelijk vaak voorkomt, en dan (denk ik) vooral in het duurdere marktsegment.

Precies, ik vermoedde dan ook dat die beperkt voorkomt bij ons armoedzaaiers die in een sobere Skoda rijden.

EdK

Forumguru
Ach rij je het water in en je bent nog bij zinnen dan is eerste wat je probeerd om het raam (ramen) nog te openen...
Dan kun je in theorie altijd nog via de ramen je wagen verlaten, en tsja heb je een te dikke reet dan zal je de wagen vol moeten laten lopen en dan de deur(en) proberen te openen...
En met een beetje werkschoenen aan dan trap je een voorraam in nood er ook wel uit hoor !!
Want een persoon in nood heeft opeens meer kracht dan hij zelf vermoed....

Voornaamste is proberen kalm te blijven en dus niet in paniek raken, want dan ben je echt de sjaak....

EdK

Forumguru
Tsja @Afrit13 daar heb je een punt , maar dat heb je niet altijd in de hand....
Heb een 30 jaar terug ook me motorfiets een sloot ingereden...
Heb je welliswaar het niet het gezeur met een lifehammer .....
Maar ik had zware plaatselijke mist op een B weg en ik wist dat er een bocht moest komen, alleen toen ik dat dacht toen zat ik al in gras en dan rem je automatisch en dan glij je onderuit !
Ik lag tegen een boom en motor lag in het water.....

Dus ja het is makkelijk roepen, maar het kan jou morgen net zo goed gebeuren !! :pieker:

Bovenaan Onderaan