Een geluid omschrijven is niet zo evident maar oke, ik zal het proberen. Ten eerste, met een koude motor heb ik het nog nooit gehoord, dus het doet zich alleen voor met een motor op bedrijfstemperatuur. Sowieso gaat dat vrij snel bij een diesel, maar toch. Bij het vertrekken, zowel hard als zacht, doet hij het wanneer ik de koppeling bijna volledig heb laten komen, dus van volledig ingedrukt, naar volledig los, enkel de laatste fractie manifesteert het geluid zich. Ook wanneer er dan verder opgeschakeld wordt, van 1 naar 2 en zelfs verder naar 3. Of bij 2 de koppeling inhouden om over een drempel te rijden, en dan het toerental wat op peil houden om niet op de motor af te remmen wanneer je weer verder rijdt. Dat zijn dus de momenten wanneer ik het hoor. Wanneer de koppeling enorm snel gebruikt wordt, dus enkel gas geven op het moment dat hij volledig aangrijpt, dan hoor je het niet, het is precies alsof hij niets van "slip" toelaat. Maar op die manier kun je dus niet zacht/aangenaam rijden.
Het geluid zelf is een soort geratel, net alsof de de koppeling aangrijpt en dan weer lost om weer brutaal aan te grijpen. Het is een springerige slag precies, geklop van mechanische onderdelen. Hij doet het zolang die laatste centimeters overbrugd worden, dus meestal heeft hij maar 1 à 3 keer de tijd om zo te slaan. Ik ondervind wel geen verandering in het rijgedrag, dus de koppeling slipt niet door, want hij trekt wel normaal door, alleen is het alsof er iets onder teveel spanning komt dat elk moment kan springen. Het is eigenlijk, wanneer je net wel bruusk rijdt, zonder vloeiend te rijden dat hij het niet doet... Het is moeilijk te bewoorden, maar zo is het ongeveer. Morgen rijdt er dus een andere mechanieker mee en dan zullen we wellicht meer weten.