Geluidsniveau verkeersinformatie Swing

Roco

Lid
Als wij de Swing radio in onze Roomster op geluidsniveau 10 hebben en de verkeersinformatie komt er plots door, dan zitten we bijna tegen het dak.
Of het radiogeluid nou op 7 of 10 of 14 staat, het maakt niet uit,
De verkeersinfo komt er knetterhard in, ik schat op niveau 20 of hoger.

En ik kan niets vinden om dit geluidsniveau laag te zetten.

Is er iemand ie een manier of truc weet, om dit geluid wat te dempen?

We hebben het nu gewoon uitgezet, maar dat is niet de bedoeling natuurlijk (maar wel rustig)

Canon-Eye

Forumguru
Heb er het instructieboekje van de Swing nog even op nageslagen: inderdaad geen woord over volumeregeling voor de verkeersinfo.

Ik heb er zelf nooit last van, want ik zet het al lang niet meer aan vanwege het feit dat een procent of 95 van de informatie voor mij niet nuttig is maar wel telkens een hele tijd de radiozender "blindeert" waar ik naar aan het luisteren ben. Uitermate irritant!
Ik doe het wel met de gewone fileberichten rond het hele en halve uur (en die schreeuwen niet :D) - dat blijkt voor mij in het algemeen ruimschoots voldoende...

MarcoO2

Forumguru
Als je het volume bijstelt terwijl de verkeersinformatie gesproken wordt, wordt het ingestelde volume als het goed is onthouden.

Canon-Eye

Forumguru
Zou goed kunnen (nooit geprobeerd), maar wel gek dat dit niet in de handleiding staat.
Of ik moet er overheen gekeken hebben, maar zó dik is die nou ook weer niet...

MarcoO2

Forumguru
Nee, die is inderdaad zó dun dat dat nu juist wel weer de reden zal zijn dat het er niet instaat. Bij mij Columbus werkt het in ieder geval zo (al kan ik daar ook nog separaat het minimale startvolume instellen), en volgens mij moet dit truukje ook bij de Swing werken.

Roco

Lid
Helaas werkt dit bij de Swing niet. Wat ik ook instel tijdens het gebler, als er nieuwe info is, komt ie weer hard door.

Is niet te regelen dus.
grrrr

dan maar afzetten.

dank voor het meedenken!

Rosinfield

† In Memoriam
zo vaak komt zo'n interventie niet; als ik het te hard vind, stel ik het volume gewoon even bij en dan weer terug.
Net als bij sommige wat zachte mp3's (oudere popmuziek vaak). Kleine moeite

AndreM

Forumguru
Of oordopjes gebruiken. :bloos:
Maar de verkeersinfo uitschakelen wil ook wel helpen. :jaja:
Want wanneer er een filemelding op de radio wordt gegeven, sta je er al een half uurtje in, dus die info is niet echt actueel. :sterretjes:

CharlesTucker

Forumguru
Vreemd, ik heb het idee dat ik dat drie jaar geleden toch wel zelf heb ingesteld. Ik heb de handleiding er nog eens bijgepakt, maar jullie zien niets over het hoofd, ik kan het ook niet vinden (en ik heb ook de pdf doorzocht op "volume"). Bij mij staat ie in ieder geval op een niveau wat ik prettig vind, dacht dat ik zelf gedaan had, maar misschien vergis ik me en heb ik gewoon geluk dat ik het af-fabriek ingestelde niveau wel best vind.

Cordoba

Forumguru
Wat ik ook al tegen gekomen ben bij autoradio's: bepaalde zaken kun je alleen instellen bij de eerste keer dat je de radio aanzet na het installeren, en vervolgens niet meer (tenzij je de spanning eraf haalt, en dan mag je alles opnieuw programmeren). Het kan dus zijn dat als je de spanning (in elk geval de constante plus, maar mogelijk ook de geschakelde plus) er even afhaalt, dat je wél het volume van de verkeersinfo kan instellen. Overigens ook buitengewoon irritant: de eerste keer dan ik mijn huidige radio had, allerlei voorkeurzenders enz. ingesteld, alleen de kleur van het display niet, onder het motto, dat komt later wel, eerst alles werkend en goed ingesteld. Blijkt dat de spanning er eerst af moet om de displaykleur te kunnen kiezen, en kun je alles dus weer opnieuw in gaan stellen.:banghead:

Overigens heb ik in diverse radio's verschillende manieren gezien om dit in te stellen:
- een volume voor de verkeersinfo ter vergelijking met de op dat moment gebruikte volumestand voor wat je aan hebt staan (zeg maar van 'min 3' tot 'plus 3')
- of een volume in absolute zin (bijvoorbeeld altijd 'volumestand 14').

Al vaker gemerkt dat papieren gebruiksaanwijzing te beperkt is, om bepaalde zaken uit te leggen, het kan goed zijn dat je bij opnieuw de spanning op het apparaat een menu door moet, waar je dat soort zaken wél kan instellen.

Canon-Eye

Forumguru
Dat is een ander model Swing - front ziet er anders uit. Bij mij zitten die drukknoppen niet links en rechts, maar eronder en de display beslaat de volle breedte.

CharlesTucker

Forumguru
Klopt, de mijne ook, maar het zou best wel eens kunnen dat Cordoba gelijk heeft, en dat de handleiding van die van mij (en die van jou) te beperkt is, dus ik dacht het toch maar even te melden. En ik ga morgen wel eens in die menu's kijken in de auto (Octavia, modeljaar 2012) of het op die manier instelbaar is bij mij (want ik ben nog niet doof, dus zo hard staat ie niet :) )

Cordoba

Forumguru
Tsja @Cordoba , bij een af fabriek geleverde Swing kom je toch niet zo vanzelfsprekend langs dat initiële menu...

Nee, maar door bijv. de zekering voor de constante plus er even uit te halen (met uitgeschakeld contact), lukt het misschien wel, en hoef je de radio zelf ook niet te demonteren, en ook de accu niet af te koppelen. (dat laatste is niet aan te raden, vanwege instellingen die mogelijk verloren gaan voor andere zaken)

Bovenaan Onderaan