Gelukkig weer een Skoda Fabia Combi... en wat voor één?

Even voorstellen...

De naam is Sopje en ik ben sinds enige tijd een nieuw lid. Ik vind dit een geweldig forum en ik lees graag alle berichten. Dank aan alle leden die dit forum levend houden. Ga zo door!

Ik heb medio april de nieuwe Skoda Fabia Combi gekocht. ik heb een proefrit gemaakt met de 1.6 motor. De nieuwe Fabia rijdt fijner en prettiger dan mijn huidige Fabia (1.4). Vooral de drempels en hobbels worden heel netjes genomen. Het interieur is enorm verbeterd en voelt kwalitatief ook veel beter aan. Voor het eerst had ik in een Fabia het gevoel dat ik in een luxe auto reed. De ruimte achterin is super... Eindelijk meer beenruimte.

Het is de Fabia Combi 1.6 Sport geworden. Ik heb heel lang over de kleur nagedacht. In ieder geval geen zwart meer. Voor mijn huidige Fabia Combi en de vorige auto had ik al zwart genomen. Dit keer toch even wat anders. Wordt het anders wit (momenteel erg in, maar ik durfde het toch niet aan tenzij het parelwit was), satin grey (in het echt valt deze kleur erg tegen - in de folders en op het Internet ziet deze kleur er prachtig uit, maar in het echt is deze kleur veel lichter) of antraciet grijs. Het is het laatste geworden. Qua gevoel toch dichter tegen zwart aan en ik moet zeggen dat een donkere kleur meer mijn voorkeur geniet dan een lichtere kleur.

Omdat ik circa 4 a 5 jaren met deze nieuwe auto ga rijden heb ik de knoop doorgehakt om mezelf eens een keer goed te verwennen. Ik heb de volgende opties erbij genomen:

- Atria velgen (ook een lastig besluit geweest - mijn vrouw was een voorstander van de Bear velgen);
- rondom windgeleiders;
- rondom spatlappen;
- decoratiefolie Fabia onder de stootstrips;
- zilverkleurige dakrelings (ik wilde niet dat mijn auto onderdeed voor een Peugeot 207 sw);
- PDC;
- opbergpakket;
- instaplijsten met aluminium inleg;
- pedalenset in RVS;
- radio stuurkolom;
- rubberen mattenset;
- Radio Dance;
- Climatronic;
- 2e leeslampje;
- automatische ramen achter met kinderslot;
- Sunset ramen;
- opbergvakken onder de voorstoelen;
- hondenrek;
- en een alarm.

Dit was het, misschien dat ik nog iets vergeten ben.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn avonturen en zodra de foto's er zijn dan zal ik ze uploaden.

Groeten.

EdK

Forumguru
welkom op dit forum en ik hoop dat je ook een lid wordt dat dit forum levendig houdt !!

Goh wat zeg ik dit weer mooi

Oja , uiteraard ook gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst !!

joergarms

Senior Member
hoi, welkom hier vanuit het zonnige Kesteren.
Jouw nieuwe aanwinst klinkt in ieder geval al prachtig.
LEkker compleet aangekleed, goede kleur, dat moet genieten worden.
Zodra je 'm hebt foto's plaatsen he.

LenK

Forumguru
Gefeliciteerd met je keuze en welkom op het forum.
Je zult heel wat te lezen hebben.
En vergeet die 207SW maar snel :xyxthumbs:

Ik heb nog een vraagje:

- decoratiefolie Fabia onder de stootstrips

Wat houdt dit precies in? Zijn er ergens plaatje van?

Gieliovd

Forumguru
Welkom op het forum en veel plezier gewenst in de toekomstige auto!

Wat heb jij een grappige naam, heet je partner toevallig afwasborstel?

Zoals ze op het motor-forum zeggen: hou de goede kant onder!

Inruilprijs??? Dit kan toch niet waar zijn?

Bedankt beste Skoda liefhebbers in hart en nieren voor deze verwelkoming!

Ik ben er heilig van overtuigd dat Volkswagen, Seat en Skoda onder 1 hoedje spelen. Wat bedoel ik daar nu precies mee?

Toen ik 4 jaar geleden mijn huidige Skoda Fabia Combi kocht had ik mijn vorige auto door een Skoda dealer laten taxeren. Hij noemde mij een inruilwaarde. De dealer heeft het gebruikelijke rondje om de auto gemaakt en noemde mij vervolgens een inruilprijs. Hij had wel eerst het ANWB boekje erbij gehaald. Dit vond ik al heel vreemd. De meeste dealers noemen een inruilprijs zo uit het hoofd. Misschien hebben jullie hier andere ervaringen mee.

Ik heb toen daarop (misschien wel uit nieuwsgierigheid) dezelfde auto bij een andere dealer laten taxeren. Niet een Skoda dealer, maar een dealer in de buurt. In dit geval een Seat dealer. Hij maaktje een rondje om de auto en vond het ook nog nodig om een ritje te maken. Toen hij terugkwam, moest meneer even naar achteren om iets te controleren. In dit geval zijn pc. Misschien het VAG-systeem??? Toen hij terugkwam, noemde hij exact dezelfde inruilprijs als de Skoda dealer waar ik eerder was geweest.

Ik vond dat toen wel heel erg toevallig. Twee verschillende dealers die dezelfde inruilprijs gaven. Tot op de cent nauwkeurig als de Skoda dealer??? Ik neem aan dat een Skoda dealer meer verstand heeft van de inruilprijs van een Skoda auto dan enige andere autodealer van een ander merk. Ik vermoedde dat de Skoda dealer de inruilprijs in het VAG-systeem had ingevoerd waarna deze door dealers van de 3 bovenstaande genoemde automerken te raadplegen waren.

En wat schiep mijn verbazing 1.5 maand geleden? Skoda dealer X noemde mij een inruilprijs voor mijn huidige Skoda Fabia Combi. Ik ben toen naar Skoda dealer Y gegaan en hij noemde mij ook exact dezelfde inruilprijs. Dit is toch te gek voor woorden. Als er zo met je wordt omgegaan, dan mag je in de toekomst maar hopen en bidden dat de eerste de beste Skoda dealer een zo hoog mogelijke inruilprijs wil geven en deze prijs in het VAG systeem invoert.

Trouwens, Skoda dealer Z wilde mij geen inruilprijs noemen omdat hij eerst met mij om de tafel wilde gaan zitten om te praten wat of beter gezegd welke uitvoering en welke opties ik eventueel erbij wilde nemen. Dit vind ik eigenlijk de omgekeerde wereld. Of niet soms?

In het ergste geval maakt een Skoda klant de overstap naar een ander merk overstapt als bovenstaand geval m.b.t. de inruilprijs werkelijk het geval is. En dat maakt een Skoda liefhebber in hart en nieren toch wel heel erg verdrietig...

Misschien dat de VAG-broeders elkaar wel volgen voor wat betreft het op 1 lijn zitten van een inruilprijs. Not very clever...

Desperado

Forumguru
Welkom Sopje.
Wat betreft die inruilprijs; Dealers kunnen naast het ANWB boekje ook gebruik maken van een online systeem om de prijs op te zoeken.Afspraken zijn ook best mogelijk, maar het is ook mogelijk dat erin het boekje en online dezelfde (advies)inruilprijs staat.En zo uit het hoofd.....dan moet je een knappe kop hebben die al die prijzen tegenwoordig nog in zijn hoofd heeft zitten.

Hebbes!

Tegen sluitingstijd mijn nieuwe Fabia Combi II opgehaald. Ik weet het! Het weer zat niet mee, maar het rijden in een nieuwe auto maakte alles goed. De auto stond gepoetst en al in de werkplaats.

De bestelde decoratiefolie kon helaas niet geleverd worden omdat de dealer en de importeur daar nog nooit van gehoord hebben en dat dit uberhaupt niet geleverd kon worden. Dus het is en blijft een raadsel, terwijl deze meeruitvoering wel op de accessoirelijst staat??? Daarnaast kon de bestelde meeruitvoering 'controlelampje bandenspanning' ook niet meer geleverd worden. Ten tijde van de bestelling heeft de fabrikant namelijk deze optie van de accessoirelijst geschrapt. Ook een rare zaak omdat deze optie wel in het Attractive pakket zit. Maar blijkbaar kan dit niet meer los worden besteld. Bij een volgend bezoek zal de dealer op mijn verzoek de functie carjacking inschakelen, omdat de betrokken medewerker (de enige die dit kan activeren) vandaag niet aanwezig was. Daarnaast gaf de dealer aan dat de instelling m.b.t. het in eerste instantie openen van het bestuursportier niet geactiveerd kan worden. Ook een rare zaak, omdat dit wel in de handleiding beschreven staat.

Tijdens de aflevering de buitenkant van de auto allereerst aan een grondige inspectie onderworpen (deukjes, krasjes, etc. - dit was gelukkig niet het geval) en gecontroleerd of alle bestelde meeruitvoeringen aanwezig zijn c.q. gemonteerd zijn. Dit gold natuurlijk ook voor het interieur. Nadat alle formaliteiten afgehandeld waren en ik een bloemetje van de dealer overhandigd kreeg, heb ik het interieur eerst rustig bekeken en getest of ik de voor mij belangrijke functies (met name de airco en het instellen van het Maxidot menu) kon bedienen. Ik had van tevoren op mijn verzoek de handleiding gekregen en deze thuis rustig bestudeerd. Misschien is dit wel het medicijn tegen het lange wachten. Want de praktijk leert dat zodra je de auto hebt je de handleiding niet voor je plezier zo snel erop zal naslaan. Tenzij je snel de betekenis van een controlelamp wil opzoeken.

En ik moet zeggen. Deze auto laat een geweldige indruk op me achter. Ik heb natuurlijk al eerder proefgereden, maar het gevoel dat je krijgt van de rijkwaliteiten is werkelijk fantastisch. De auto rijdt in tegenstelling tot mijn vorige Fabia Combi 1.4 vele stukken beter. De weg wordt gladgestreken en het nemen van de vele drempels is kinderspel. Het laatste gebeurt geruisloos waar mijn vorige auto kraakte en piepte bij het nemen van de drempels. Natuurlijk moet ik de auto nog inrijden en ik kan dus nog niet veel roepen over de beschikbare reserves van een 1.6 t.o.v. een 1.4 motor. Het is me al tijdens het proefrijden al opgevallen dat de armsteun het schakelen in de weg kan staan. Je moet als het ware je arm onder de armsteun plaatsen om te kunnen schakelen. Dit geldt ook voor het aantrekken van de handrem. Ik heb de armsteun maar in de laagste stand gezet. Door deze stand loopt de armsteun schuin naar beneden af. De dagrijverlichting stond standaard aan maar deze heb ik uitgezet omdat ik anders geen gebruik kon maken van de cornerverlichting. Het sportstuur is van leder en dat geeft veel houvast.

De kwaliteit van de verschillende meters, de wijzers, het dashboard, de ventilatieroosters etc. is van hoog niveau. Alsof ik in een luxe auto rijdt. Een review over de Skoda Fabia op rijtesten.nl. bevestigt mijn bevinding. Ik heb ook in de nieuwe Peugeot van een collega gezeten en het interieur staat mij totaal niet aan omdat dit naar mijn smaak te kinderlijk overkomt. Het dashboard van de Fabia straalt degelijkheid uit. Dat heeft meer mijn voorkeur. Ik heb gelijk op het ventilatierooster een AmbiPur geplaatst omdat ik in mijn vorige auto die specifieke geur van een nieuwe auto en die van de AmbiPur nooit heb kunnen reproduceren. Ik heb nog geen tijd gehad om de Dance radio in te stellen maar dat komt nog wel. De rubberen matten bevallen me zeer goed. Op stoffen matten zie je het vuil er heel duidelijk op en het stofzuigen wil niet altijd helpen (omdat ik een hond heb). Stoffen matten willen nog wel eens verkleuren.

De sportstoelen zitten heerlijk. Dat zei mijn vrouw ook. Ik denk als je deze hebt gehad dat je dan niks anders meer wil. Een verbetering is ook de aanwezigheid van 2 bekerhouders voorin en achterin is ook een bekerhouder aanwezig. Wat me wel tegenvalt zijn de 2 dashboardkastjes. Veels te klein en het onderste kastje loopt deels schuin naar beneden af. Alsof ik mijn hand in een put moet reiken om iets te kunnen pakken. Het formaat van de buitenspiegels is anders dan dat van mijn vorige auto. Ik moet daar nog duidelijk aan wennen. Ook aan de binnenspiegel. Het leeslampje achterin komt niet overeen met die van in de handleiding. Anders van opzet. Er is maar 1 knopje aanwezig. Kofferbak is wat je er van mag verwachten. Een echte eyecatcher is de zilveren dakreling. Dat valt wel erg op afgezet tegen een antraciete kleur. De dealer gaf aan dat ik de eerste klant was die dit bij hem bestelde. De windgeleiders zijn goed gemonteerd. Alleen wat me wel opvalt is dat de windgeleiders wel erg strak in de standaard rubbers aan de bovenkant van de ramen zitten.

Aan het begin was ik nogal sceptisch voor wat betreft de ruimte tussen de banden (16 ") en de wielkasten. Hoe vaker ik daar naar kijk, hoe meer ik de indruk krijg dat het wel meevalt.

Na 1500 km moet ik terug voor een eerste gratis inspectie.

Ik zal jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

De foto's zullen zeer snel volgen. Dat is wel natuurlijk afhankelijk van het weer!

richsli

Nieuw lid
mijn auto staat al 2 weken bij de dealer maar wordt nog niet uitgeleverd. wachten is op de leasemaatschappij :407:

richsli

Nieuw lid
vandaag contact gehad met de dealer en het gaat nog zeker wel anderhalve week duren. dit terwijl hij al 2 weken bij de dealer staat.......

En verder...?

Ergens aan de linkerkant van het dashboard hoor ik om de haverklap tijdens het rijden een krakend geluid. Na enige inspectie ben ik erachter gekomen dat dit veroorzaakt wordt door het stuurwiel. Kleine of grote stuurbewegingen veroorzaken dit irrante geluid. Waarschijnlijk komt dit door de nieuwigheid?

Morgen maar bij de dealer aankaarten, omdat ik mijn navigatie toch moet ophalen.

Gieliovd

Forumguru
Lichte bewegingen spelen toch door in de stuuras en daarmee het stuur, het is gelukkig geen "drive by wire" systeem.

Misschien is er iets niet helemaal lekker met de montage van het stuurhuis en beweegt er een ophangpunt van het dashboard of zit het wat te dicht ergens op waardoor het kraakt.

>Ik vond dat toen wel heel erg toevallig. Twee verschillende dealers die dezelfde >inruilprijs gaven.

Ik sta daar niet van te kijken. Betekent dat ze alletwee op dezelfde manier werken of zich juist aan een bepaalde richtlijn houden (misschien wel de ANWB-koerslijst). Prima toch ? Om daar nou een complot achter te zoeken.
"En een inruilprijs tot op de cent nauwkeurig" lijkt me een beetje stug. Er is geen enkele dealer die een inruilprijs geeft van 6.812,26 euro, om maar eens wat te noemen. Het zijn altijd ronde bedragen is mijn ervaring.

Fabia

† In Memoriam
Dat heb ik ook gemerkt de afgelopen week bij bezoeken aan verschillende dealers. De meeste zaten toch aardig bij elkaar in de buurt. Het scheelde af en toe €500,- maar meer niet. Behalve bij mijn eigen dealer daar kreeg ik een niet te missen aanbod. I make you an offer which you can't refuse!

Eindelijk de foto's... deel 1

Bij deze dan deel 1 van de foto's van mijn Fabia Combi II genomen op een prachtige zondagmiddag.

Bijlagen

• DSC02311.jpg
    DSC02311.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 104
  • DSC02313.jpg
    DSC02313.jpg
    87,1 KB · Weergaven: 100
  • DSC02317.jpg
    DSC02317.jpg
    95,2 KB · Weergaven: 84
  • DSC02318.jpg
    DSC02318.jpg