(rij)impressie O2
Ik heb er lang op moeten wachten, maar liefst 14 weken, en als je niet meer kunt rijden in je andere auto agv slechte stoelen die rugklachten veroorzaken, dan zul je begrijpen dat ik in mijn nopjes ben met de ASS-maatstoel! Verder zijn alle zitplaatsen,de middenarmsteun en de zijpanelen in prachtig lichtgrijs leer afgewerkt. Kent mijn Skoda al kraakjes? Ja, het leer hoor je kraken... Ik moet je zeggen dat ik echt een luxegevoel heb als ik rijd: het leer, de lichte plafondbekleding dat op Audi-niveau is afgewerkt, tig airbags, prettig sportstuur en een dashboard van mooie materialen. De climatronic werkt zoals het moet en het maxidot zit er heel mooi uit. Minpunten: de knoppen van de climatronic hebben nogal wat speling en doen wat afbreuk aan de robuustheid, het opbergvakje links is van matig plastic en dashboardkastje is wel erg klein. Daarentegen is het opbergvak onder de linkervoorstoel groot genoeg voor heel veel cd's.
Inmiddels heb ik 1500 m met mijn nieuwe Octavia achter de kiezen. Ik ben zeer onder de indruk van de wegligging, echt veel beter dan de A4 2.0. Het sportonderstel icm de 225 mm banden maken dat het ESP niet hoeft in te grijpen, ook niet bij volgas optrekken vanaf 0 en in snel genomen bochten. Dat zal nog wel komen zodra de banden wat kaler zijn. De DSG-bak is fantastisch: de D-stand schakel je in bij rustig toeren, de S-stand maakt het geheel wat sportiever: hij schakelt automatisch terug voor bochten, op het juiste moment en naar de juiste versnelling: heerlijk. Gas erop en gaan. Ik merk echt wel dat 2,0tdi vanaf 120 km/h moeite heeft om lekker fors te versnellen naar een (te) hoge snelheid: wellicht dat ik toch nog ga tunen, maar daar slaap ik nog wat nachten over.
Tot zover de eerste echte indrukken.