Geschikte wintervelgen en banden

Bastiaan

Nieuw lid
Ik ben inmiddels een beetje aan het uitkijken naar geschikte velgen voor komende winter, waar dan winterbanden op gaan. Nu heeft m'n O2 standaard 225/45/R17 er onder liggen, maar dat lijkt me geen handige maat als winterband. Hij zal dus wel een stukje smaller worden en misschien wel een 16 inch velg.
Maar gaat dat ook zomaar passen? Ik heb de ervaring met m'n vorige auto dat daar niet zomaar een maat kleinere wielen op ging. Daarvoor was de remklauw te groot, want ik had namelijk de zwaarste dieseluitvoering. Nu heb ik dat van de O2 ook, dus kan het zijn dat ik nog tegen zoiets aan loop?
Wat voor wielen gebruiken jullie in de winter?

Peter_Octavia

Forumguru
Dat vind ik een goede vraag...

Wil ook v/d winter weer met winterbanden gaan rijden. Bij mijn vorige wagen had hiervoor een setje stalenvelgen met winterbanden. Echter wil nu wel iets meer lust voor het oog... het verschil was wel erg groot... 18" LM of 15" staal.

Zat zelf te denken aan een setje 16" LM met winterbanden??

Beste Bastiaan,

Ik heb zelf stalen 16" velgen met Michelins 205/55x16. Dit voldoet uitstekend. De maat heeft niets te maken met de "zwaarste" diesel uitvoering. Kijk voor de juiste velgmaat in je instructie boekje!
Straks veel veilige km's met je winterbanden.

Bastiaan

Nieuw lid
Dat van die zwaarste diesel maakte in geval van m'n Seat Cordoba wel degelijk verschil. De 110pk diesel werd daar standaardaard met 15 inch licht metaal geleverd. Achteraf bleek dat er ook helemaal geen 14 inch wat standaard op de Cordoba's zat op past. De 110pk had als enige diesel de grotere remmen.
Ik heb nu al één keer met de verkeerde wielen naast een auto gezeten en dat wil ik voor de toekomst zeker voorkomen. Vandaar dat ik het hier maar eens in de groep heb gegooid.
Het instructieboekje had ik er nog niet op nageslagen. Dit omdat het bij m'n Seat ook niet vermeld stond wat voor wielen er op pasten. De maat die je noemt klinkt als een mooie. Net even een stukje smaller en dat zal in sneeuw ook flink merkbaar zijn.

Bastiaan

Nieuw lid
Ik heb de auto niet nieuw gekocht, maar ik heb zo'n vermoeden dat de wielen niet vervangen zijn. Het zijn namelijk gewoon Pegasus velgen onder een Elegance uitvoering uit 2005. Als je iemand een andere maat zou uitzoeken, dan zou hij toch ook wel voor een ander type gaan lijkt me. Voor de Rabobank wielerploeg, waar de auto eerst van was, lijkt het me ook niet van belang of ze 16 of 17 inch rijden.
Heeft de RS trouwens niet standaard 18 er onder zitten?

purk

Senior Member
kijk eens of je nog genoeg ruimte tussen remklauw en velg hebt, +- 1.5 cm dan kan er een velgmaat kleiner op.

Dutch4x4

Senior Member
Het zijn namelijk gewoon Pegasus velgen onder een Elegance uitvoering uit 2005.

Dan past 16" gewoon, zelfs 15". Hoe het nu zit, weet ik niet, maar toen waren Pegasus-velgen zeker niet standaard op een Elegance, maar een fabrieksoptie. Standaard was 15".

TDI_DSG

Senior Member
Bastiaan,

Ik heb ook de 17 inch pegasus met 225/45 r17 eronder liggen op mijn 2.0 TDI. Afgelopen winter heb ik met succes op de standaard 15 inch wielen gereden met 195/65 15 erop. Uiteindelijk zijn dit namelijk ook de wielen als je een 2.0 TDI standaard besteld toch? Dus op zoek naar een setje 15 inch zo ik zo zeggen

Rallye

Forumguru
Ik ben inmiddels een beetje aan het uitkijken naar geschikte velgen voor komende winter, waar dan winterbanden op gaan. Nu heeft m'n O2 standaard 225/45/R17 er onder liggen, maar dat lijkt me geen handige maat als winterband.

Ik heb een extra setje originele RS-velgen met Vredestein winterbanden in de originele RS-maat, maar met snelheidscode max 240 (in plaats van 270 zoals de zomerbanden). Met sneeuwkettingen heb ik geen ervaring.

JettaFreak

Actief lid
Ik ben inmiddels een beetje aan het uitkijken naar geschikte velgen voor komende winter, waar dan winterbanden op gaan. Nu heeft m'n O2 standaard 225/45/R17 er onder liggen, maar dat lijkt me geen handige maat als winterband. Hij zal dus wel een stukje smaller worden en misschien wel een 16 inch velg.
Maar gaat dat ook zomaar passen? Ik heb de ervaring met m'n vorige auto dat daar niet zomaar een maat kleinere wielen op ging. Daarvoor was de remklauw te groot, want ik had namelijk de zwaarste dieseluitvoering. Nu heb ik dat van de O2 ook, dus kan het zijn dat ik nog tegen zoiets aan loop?

Ik heb winterbanden in de maat 225/45/R17. Rijdt prima.

Bastiaan

Nieuw lid
En ik maar denken dat ik standaard velgen hebt. Dat heb ik dus duidelijk niet. Ik heb gisteren contact gehad met iemand die in winterwielen handelt. Een setje 205/55/R16 met 6 tot 8 mm profiel kost bij hem 325 euro op stalen velg gebalanceerd en wel. Voor Michelin en Conti moet er nog 35 bij.
Op zich geen gekke prijs als twijfel ik nog een beetje of ik er niet een paar mooie lichtmetalen velgen onder wil hebben voor de winter.

Er is al veel gezegd over winterbanden.
Op een "normale" O2 past 15"
Op een 17" passen kettingen, maar hiervoor heb je wel weinig ruimte en de skodadealer adviseert om speciale kettingen te kopen.
Ik weet niet hoe het met een RS zit.

Gieliovd

Forumguru
En ik maar denken dat ik standaard velgen hebt. Dat heb ik dus duidelijk niet. Ik heb gisteren contact gehad met iemand die in winterwielen handelt. Een setje 205/55/R16 met 6 tot 8 mm profiel kost bij hem 325 euro op stalen velg gebalanceerd en wel. Voor Michelin en Conti moet er nog 35 bij.
Op zich geen gekke prijs als twijfel ik nog een beetje of ik er niet een paar mooie lichtmetalen velgen onder wil hebben voor de winter.
Zou je met ons willen delen welk adres dit is?

Interessante prijzen, 300 euro inclusief velgen, gezien ik voor mijn Nissan Micra al 200 euro kwijt was voor de goedkoopste nieuwe bandjes zonder velgen.

Thanks

Bastiaan

Nieuw lid
Maar natuurlijk wil ik dat wel met jullie delen. Hij adverteert gewoon op marktplaats. Dit zijn al z'n advertenties:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http://kopen.marktplaats.nl/search.php?ui=8485256
Het bedrijf zit wel in Assen, maar dat is voor mij niet zo'n punt. Ik kom daar namelijk nog wel eens in de buurt omdat m'n ouders en wat vrienden in die regio wonen.
Ik heb intussen ook nog een set mooie 16 inch velgen gevonden voor 195 euro. Als die gozer uit Assen daar een paar mooie bandje op dan drukken voor weinig zou het helemaal af zijn.

JettaFreak

Actief lid
Maar krijg je daar ook nog sneeuwkettingen omheen? Dat moet met de wintersport namelijk ook gewoon mogelijk zijn.

Ik ga nooit op wintersport en mijn vrienden in Oostenrijk komen rond de jaarwisseling altijd naar Nederland toe. Ik heb dus ook werkelijk geen idee of het mogelijk is om sneeuwkettingen te monteren.

Groet,

JettaFreak

Dutch4x4

Senior Member
Ik heb tweedehandsjes (één winter gebruikt) voor 25 euro elk op de 16"-velgen gezet die ik als fabrieksoptie had gekozen en daarna zelf een 17"-setje gekocht.

Die 100 euro waren een goede investering: die Goodyears gaan nu al vier winters mee en hebben er zeker nog vier tegoed.

navigator

Nieuw lid
Winterbanden zijn toch helemaal niet meer nodig bij plus 10 en regen of ben ik nu gek?

Hoe plaats ik trouwens foto´s op deze site? Heb al overal op de site gezocht en verzoek gestuurd naar de mods maar helemaal geen reactie..

Bastiaan

Nieuw lid
Bij plus 10 is het inderdaad niet nodig. Bij minder dan een graad of 7 schijn je er baat bij te gaan hebben. Zo lang jij zeker weet dat je in dat soort omstandigheden niet rijdt zul je er dus ook geen voordeel van hebben. Dat neemt niet weg dat het voor mensen die dergelijke omstandigheden wel gaan meemaken voor die tijd hun maatregelen genomen willen hebben.

Foto's uploaden kun je op vele plekken op het internet en dan kun je er hier gewoon naar linken. Niet ieder forum biedt de mogelijkheid om ze ter plekke op de server de plaatsen.

Bovenaan Onderaan