Gestrand met ratelende 1.9 TDI :(

TRP

Nieuw lid
En de Skoda Octavia beviel ons zo goed... Helaas vanavond gestrand op de vluchtstrook. Tijdens het rijden op de snelweg ontstond er een ratelend geluid in de motor en het vermogen werd ietsje minder. Toen ik in de file kwam en weer wilde optrekken nam het ratelen enorm toe en kwam ik bijna niet meer vooruit. Ben maar langs de kant gaan staan en heb de ANWB gebeld - die haalde de kap van de motor eraf, waar toen aardig wat olie tevoorschijn kwam. Niet verder rijden, was het advies. Kan van alles zijn, van een kapotte pompverstuiver tot veel erger. Nu maar afwachten wat de garage gaat zeggen.

In de tussentijd: Heeft hier iemand enig idee wat het kan zijn, of heeft iemand hetzelfde misschien ook gehad?

Groet
 

skodaboy

Forumguru
En de Skoda Octavia beviel ons zo goed... Helaas vanavond gestrand op de vluchtstrook. Tijdens het rijden op de snelweg ontstond er een ratelend geluid in de motor en het vermogen werd ietsje minder. Toen ik in de file kwam en weer wilde optrekken nam het ratelen enorm toe en kwam ik bijna niet meer vooruit. Ben maar langs de kant gaan staan en heb de ANWB gebeld - die haalde de kap van de motor eraf, waar toen aardig wat olie tevoorschijn kwam. Niet verder rijden, was het advies. Kan van alles zijn, van een kapotte pompverstuiver tot veel erger. Nu maar afwachten wat de garage gaat zeggen.

In de tussentijd: Heeft hier iemand enig idee wat het kan zijn, of heeft iemand hetzelfde misschien ook gehad?

Groet

ik ben geen technieker,maar ik denk dat je de turbo hebt "opgeblazen"
een ratelend geluid icm 'geen' vermogen duidt meestal op een kapotte turbo...:smiley29: heb eens ooit een kapotte turboleiding op m'n 01 tdi gehad,wagen reed nog,maar deed raar en had praktisch ook geen vermogen,de kap er ook afgehaald,en het eerste wat je zag was dat alles onder de (turbo)olie zat...:shocked:
 

TRP

Nieuw lid
ik ben geen technieker,maar ik denk dat je de turbo hebt "opgeblazen"
een ratelend geluid icm 'geen' vermogen duidt meestal op een kapotte turbo...:smiley29: heb eens ooit een kapotte turboleiding op m'n 01 tdi gehad,wagen reed nog,maar deed raar en had praktisch ook geen vermogen,de kap er ook afgehaald,en het eerste wat je zag was dat alles onder de (turbo)olie zat...:shocked:

Ik hoop dat je ongelijk hebt maar dit klinkt inderdaad exact als ons probleem :crazy:
Eind deze middag belt de garage met de diagnose, die ik hier zal plaatsen.

Thanks.
 

Sarrod

Lid
En de Skoda Octavia beviel ons zo goed... Helaas vanavond gestrand op de vluchtstrook. Tijdens het rijden op de snelweg ontstond er een ratelend geluid in de motor en het vermogen werd ietsje minder. Toen ik in de file kwam en weer wilde optrekken nam het ratelen enorm toe en kwam ik bijna niet meer vooruit. Ben maar langs de kant gaan staan en heb de ANWB gebeld - die haalde de kap van de motor eraf, waar toen aardig wat olie tevoorschijn kwam. Niet verder rijden, was het advies. Kan van alles zijn, van een kapotte pompverstuiver tot veel erger. Nu maar afwachten wat de garage gaat zeggen.

In de tussentijd: Heeft hier iemand enig idee wat het kan zijn, of heeft iemand hetzelfde misschien ook gehad?

Groet

Heb je geen mobiliteitsgarantie? Dan heb je feitelijk niet zoveel aan een standaard ANWB lidmaatschap toch? Of zie ik dat verkeerd...
 

nemo

Senior Member
Heb je geen mobiliteitsgarantie? Dan heb je feitelijk niet zoveel aan een standaard ANWB lidmaatschap toch? Of zie ik dat verkeerd...

Voorwaarden zijn iets anders, in sommige gevallen is een lidmaatschap naast mobiliteitsgarantie erg gunstig.
 

Bothje

Heel gewoon lid
Voorwaarden zijn iets anders, in sommige gevallen is een lidmaatschap naast mobiliteitsgarantie erg gunstig.
Inderdaad, beide is handig en lidmaatschap is niet meer zo duur.
Mobiliteits garantie is leuk, maar de voorwaarden geven aan dat je niet altijd wordt geholpen. Wees daarop alert!
 

nemo

Senior Member
Inderdaad, beide is handig en lidmaatschap is niet meer zo duur.
Mobiliteits garantie is leuk, maar de voorwaarden geven aan dat je niet altijd wordt geholpen. Wees daarop alert!

=bijvoorbeeld je woont in rotterdam, en strandt in groningen, dan mag je op je anwb lidmaatschap een dealer kiezen waar je skoda heen gaat (=waarschijnlijk niet in groningen tenzij je daar nog even wilde blijven). op mobiliteitsgarantie moet ie naar de dichtsbijzijnde dealer (= niet erg als je dicht bij huis strand maar in alle andere gevallen wel balen). voor meer vragen PM mij (ik heb geen aandelen anwb ofzo)
 
Gaat die mobilitietsgarantie eigenlijk door van de éérste eigenaar naar de tweede eigenaar ? De auto die ik nu gekocht heb, heeft altijd zijn beurten gehad en bij de laatste beurt staat er een stempel met Mobiliteitsservice. Hoe lang is die geldig als ik het heb ? En je moet dan zeker al je beurten bij de dealer laten doen om die garantie te behouden ?
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Ja dat loopt door met als voorwaarden dat je de beurten op tijd en bij de dealer laat uitvoeren. Hoelang deze geldig is weet ik niet precies.


Marcel
 

Fabia

† In Memoriam
De Mobiliteitsservice. Een Škoda-leven lang.

De Mobiliteitsservice geldt in ieder geval tot aan de eerste onderhoudsbeurt van uw nieuwe auto. Wilt u ook in de daaropvolgende jaren een beroep kunnen doen op de Mobiliteitsservice? Dan hoeft u slechts aan één simpele voorwaarde te voldoen. Het reguliere onderhoud dient door een officiële Škoda Service Dealer te worden uitgevoerd, evenals de geadviseerde onderhoud- en reparatiewerkzaamheden. Kortom, als u uw auto gewoon volgens de fabrieksvoorschriften laat onderhouden bij de Škoda Service Dealer, bent u gratis verzekerd van adequate hulp bij pech onderweg.
 

TRP

Nieuw lid
Heb je geen mobiliteitsgarantie? Dan heb je feitelijk niet zoveel aan een standaard ANWB lidmaatschap toch? Of zie ik dat verkeerd...

Je bedoelt mobiliteitsgarantie van Skoda zelf? Geen idee. Ik ben via de ANWB verzekerd voor vervangend vervoer en dat werd allemaal prima geregeld. Ik kreeg een Hyundai i30 mee. Verrassend goede auto! :24:

Nou, de garage belde en het is een ander probleem dan verwacht: Sowieso de koppeling en twee massavliegwielen zijn naar de haaien, en verder zit er overal metaalgruis tussen... Maandag komen de onderdelen binnen en dan gaat men verder sleutelen en kijken wat ze nog meer tegenkomen. Het wordt een duur grapje helaas. Dit had ik niet verwacht van een auto uit 2005 met 122.000 kilometers op de teller :icon_smile_dead:
 

TL@

Forumguru
Het tweemassavliegwiel is heel fragiel op TDI's, komt door de vele trillingen van het blok.
Op mijn Golf IV was het aan vervanging toe bij 90.000km (al de rest van de koppeling was al vervangen in garantie door een klein olielekje op 60.000km)

De dealer zei dat niet in de lage toeren mocht rijden, waarvoor koop je dan een TDI?
 

skodaboy

Forumguru
De dealer zei dat niet in de lage toeren mocht rijden, waarvoor koop je dan een TDI?

wel dat is een goede vraag/opmerking; een tdi is toch gemaakt om in lage toeren te rijden?
een benzinemotor moet het toch hebben van de 'hogere' toeren meen ik te weten?
een tdi motor 'stopt' waar een benzinemotor pas echt goed begint te werken,in de hogere toeren dus...:smiley29:
de trekkracht van een "tdi" zit toch in de lagere toeren...
natuurlijk in te "lage" toeren rijden is niet goed,dan krijg je 'motortrillingen'

ik rij met m'n tdi altijd in de lage toeren tussen de 1500 en 2000 rpm, de auto rijdt dan vlot en toch ook zuinig...natuurlijk als je dan bv iemand wil inhalen en het gas intrapt komt er toch direct reactie om te kunnen inhalen,komt natuurlijk ook wel dankzij de chiptuning dat de wagen sneller reageerd...;)
als ik met een trailer rijd,dan pas m'n rijstijl wel wat aan...dan zal ik wel 'meer en langer' in de 5e versnelling rijden dan in de 6e.
 

skodaboy

Forumguru
De Mobiliteitsservice. Een Škoda-leven lang.

De Mobiliteitsservice geldt in ieder geval tot aan de eerste onderhoudsbeurt van uw nieuwe auto. Wilt u ook in de daaropvolgende jaren een beroep kunnen doen op de Mobiliteitsservice? Dan hoeft u slechts aan één simpele voorwaarde te voldoen. Het reguliere onderhoud dient door een officiële Škoda Service Dealer te worden uitgevoerd, evenals de geadviseerde onderhoud- en reparatiewerkzaamheden. Kortom, als u uw auto gewoon volgens de fabrieksvoorschriften laat onderhouden bij de Škoda Service Dealer, bent u gratis verzekerd van adequate hulp bij pech onderweg.

ondanks dat ik ook mobiliteitsgarantie op m'n 02 heb,heb ik toch een lidmaatschap met vervangenwagen bij de pechverhelpingsdienst.
ik voel me gewoon niet "goed en zeker" bij die mobiliteitsgarantie...
als ik een ongeval of pech krijg bel ik gewoon naar dat 'alarmnummer' en zij zullen mij dan wel uit de problemen helpen...:D
 

TL@

Forumguru
wel dat is een goede vraag/opmerking; een tdi is toch gemaakt om in lage toeren te rijden?
een benzinemotor moet het toch hebben van de 'hogere' toeren meen ik te weten?
een tdi motor 'stopt' waar een benzinemotor pas echt goed begint te werken,in de hogere toeren dus...:smiley29:
de trekkracht van een "tdi" zit toch in de lagere toeren...
natuurlijk in te "lage" toeren rijden is niet goed,dan krijg je 'motortrillingen'

ik rij met m'n tdi altijd in de lage toeren tussen de 1500 en 2000 rpm, de auto rijdt dan vlot en toch ook zuinig...natuurlijk als je dan bv iemand wil inhalen en het gas intrapt komt er toch direct reactie om te kunnen inhalen,komt natuurlijk ook wel dankzij de chiptuning dat de wagen sneller reageerd...;)
als ik met een trailer rijd,dan pas m'n rijstijl wel wat aan...dan zal ik wel 'meer en langer' in de 5e versnelling rijden dan in de 6e.

Ik rij ook altijd tussen de 1500-2000 (en dan geregeld nog eens stevig doortrekken ook natuurlijk) en volgens de VW dealer is dat te weinig.
 
Als het even kan schakel ik al rond de 1000 - 1100 t/min. Bij koude motor rond 1500 t/min. Zolang de motor goed oppakt, geen probleem volgens mij. Motor moet natuurlijk niet uit z'n motorsteunen trillen.
 
Bovenaan Onderaan