Gestrand met ratelende 1.9 TDI :(

Als het even kan schakel ik al rond de 1000 - 1100 t/min. Bij koude motor rond 1500 t/min. Zolang de motor goed oppakt, geen probleem volgens mij. Motor moet natuurlijk niet uit z'n motorsteunen trillen.

Toerental is veel te laag, op deze manier is je 2 massa vliegwiel binnen de kortste keren naar de sodemieter, denk aan een reparatie van om en nabij de € 1000,=.

Lage toeren = o.k. moet je door accelereren van beneden de 1800 t/min schakel dan maar een tandje (of 2) terug, dat spaart een hoop centjes.
 

skodaboy

Forumguru
Lage toeren = o.k. moet je door accelereren van beneden de 1800 t/min schakel dan maar een tandje (of 2) terug, dat spaart een hoop centjes.

als ik door moet acceleren schakel ik automatische een tandje terug,
dan heb je terug iets meer toeren (+/- 2200 rpm) en het vermogen is dan ook 'standby' :smiley29:
en dan gas geven en gaan met die skoda...:D
 
Toerental is veel te laag, op deze manier is je 2 massa vliegwiel binnen de kortste keren naar de sodemieter, denk aan een reparatie van om en nabij de € 1000,=.

Lage toeren = o.k. moet je door accelereren van beneden de 1800 t/min schakel dan maar een tandje (of 2) terug, dat spaart een hoop centjes.

Van de overheid moeten we met een diesel onder de 2000 toeren schakelen, maar rond de 1500 toeren gaat het ook probleemloos en wat is veel te laag. Heb nooit anders gedaan met mijn 1.9 Tdi van 2001 en deze was economisch totall-los met 423.000 km op de teller en een motor die liep als een zonnetje. Heeft-had die motor geen 2de massa-vliegwiel. En waar zit de regen-sensor voor de automatische ruitenwissers??
 
Allemaal goed en wel dat 'zuinig' rijden.

Bedenk wel dat je op die manier een 'luie' motor krijgt die niet schoon wordt (dat gebeurt pas bij de hogere toerentallen)
En dat ook bij de APK bij hoge toerentallen (volgens mij net onder het maximum) wordt gemeten.
 

skodaboy

Forumguru
Allemaal goed en wel dat 'zuinig' rijden.

Bedenk wel dat je op die manier een 'luie' motor krijgt die niet schoon wordt (dat gebeurt pas bij de hogere toerentallen)
En dat ook bij de APK bij hoge toerentallen (volgens mij net onder het maximum) wordt gemeten.

ik weet ook wel dat met het rijden in die lage toeren,je de motor en uitlaatlijn niet schoon 'blaast' en of houdt ;)
maar bij tijd en stond trap ik toch wel eens deftig op het gas en laat hem dan wel in de hogere toeren klimmen om al schoon te 'blazen'...
dan zie je soms 'vaag' nog het achterop komend verkeer,door de roetwolk die de 02 uitblaast,ook durf ik wel eens het gas ff door indrukken als ik met een lege trailer (500kg) rijd,dan moet de motor ook meer werken en blaast hij zich schoon...:smiley29:
 

TL@

Forumguru
Allemaal goed en wel dat 'zuinig' rijden.

Bedenk wel dat je op die manier een 'luie' motor krijgt die niet schoon wordt (dat gebeurt pas bij de hogere toerentallen)
En dat ook bij de APK bij hoge toerentallen (volgens mij net onder het maximum) wordt gemeten.

Mijn auto rijdt in alle toerentallen, maar meestal enkel in de lage wanneer hij koud staat :laugh:
De Golf IV reed ik veel meer in lage toeren omdat deze ALTIJD wilde trekken als ik hem de sporen gaf, eender in welke versnelling met eender welk toerental. Ik heb met de meeste versies van de 1.9TDI gereden en de 130pk versie heeft mij altijd het meeste kunnen bekoren. Hij voelde altijd leuker aan dan de 150pk versie vond ik. Enkel de 160pk versie in sommige Seats heb ik nooit mee gereden.
 

TRP

Nieuw lid
En de Skoda Octavia beviel ons zo goed... Helaas vanavond gestrand op de vluchtstrook. Tijdens het rijden op de snelweg ontstond er een ratelend geluid in de motor en het vermogen werd ietsje minder. Toen ik in de file kwam en weer wilde optrekken nam het ratelen enorm toe en kwam ik bijna niet meer vooruit. Ben maar langs de kant gaan staan en heb de ANWB gebeld - die haalde de kap van de motor eraf, waar toen aardig wat olie tevoorschijn kwam. Niet verder rijden, was het advies. Kan van alles zijn, van een kapotte pompverstuiver tot veel erger. Nu maar afwachten wat de garage gaat zeggen.

In de tussentijd: Heeft hier iemand enig idee wat het kan zijn, of heeft iemand hetzelfde misschien ook gehad?

Groet

Voor de geinteresseerden: Het is uiteindelijk een kapotte koppeling gebleken plus een vliegwiel. Totale kosten: 1200 euro.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar veel in de file gestaan, anders is niet te verklaren waarom de koppeling al bij 120.000 kilometers versleten was.
 

skodaboy

Forumguru
Voor de geinteresseerden: Het is uiteindelijk een kapotte koppeling gebleken plus een vliegwiel. Totale kosten: 1200 euro.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar veel in de file gestaan, anders is niet te verklaren waarom de koppeling al bij 120.000 kilometers versleten was.

-in de file staan/rijden kan een reden zijn...
-als je veel met een (zware) aanhangwagen of caravan rijdt en je moet veel ontkoppelen en koppelen veel stoplichten,file,hellingen enz.. dan ziet de koppeling ook (veel) meer af...:D
-de linkervoet op/tegen het ontkoppelingspedaal laten rusten enzo (ongewild) druk uitoefenen op het pedaal,daar door 'sleept' de koppeling ook en zal ze rapper versleten zijn... :smiley29:

bij mij is dat op of afschakelen en voetje weer (ver) weg van dat pedaal..:xyxthumbs:
 

TRP

Nieuw lid
-in de file staan/rijden kan een reden zijn...
-als je veel met een (zware) aanhangwagen of caravan rijdt en je moet veel ontkoppelen en koppelen veel stoplichten,file,hellingen enz.. dan ziet de koppeling ook (veel) meer af...:D
-de linkervoet op/tegen het ontkoppelingspedaal laten rusten enzo (ongewild) druk uitoefenen op het pedaal,daar door 'sleept' de koppeling ook en zal ze rapper versleten zijn... :smiley29:

bij mij is dat op of afschakelen en voetje weer (ver) weg van dat pedaal..:xyxthumbs:

Inderdaad, dat zijn de belangrijkste redenen. Onze O2 heeft echter geen trekhaak, dus het caravanverhaal valt af.

Ach ja, het is een kwestie van even slikken en weer doorgaan :smiley29:
Gelukkig rijden wij allebei niet met onze voet op de koppeling.
 
Bovenaan Onderaan