Mmm misschien had ik moeten zeten ... voor MIJ gelukkig niet. Mijn ervaringen zijn niet echt geweldig met ESP. Het grijpt vaak te vroeg in en soms op de momenten dat je het niet verwacht danwel wilt.
Ik heb nog nooit wat tijdens mijn 'gewone' rijden gemerkt dat ESP ingreep, m.a.w. blijkbaar rijd ik 'normaal' (maar wat is normaal nog tegenwoordig met al die wanna-be Stigs op de weg :winkie
Ik denk ook dat ESP aan menige bestuurder een "vals gevoel" van veiligheid geeft.
Pas je rijden aan aan je eigen grenzen als bestuurder en aan de omstandigheden.
Dat "vals gevoel" werd vroeger ook geroepen van ABS. Ben toch blij, dat het op vrijwel iedere auto aanwezig is.
Hetzelfde geldt voor airbags en kreukelzones; wat maakt het immers uit een klein botsingkje; je wordt toch beschermd door kreukelzones en een oerwoud aan airbags. :2133:
En dat aanpassen aan de rijomstandigheden, heb je volkomen gelijk in. Het probleem is echter, dat anderen dat niet altijd doen.
Dus gebeuren er soms dingen waarbij ik blij ben dat mijn (onvoorziene) uitwijkslinger ondersteund wordt door ESP.
Maak het wel eens mee dat je op de snelweg naast een auto (of aannemersbusje) rijdt en deze plotseling (zonder te kijken) jouw kant op komt. (en dat gebeurt zowel links- als rechtsrijdend).
Of meegemaakt dat, rijdend op een voorrangsweg, iemand uit een zijstraat mij niet ziet en gewoon plompverloren doorrijdt. Of kind wat overrent op een plek waar dat eigenlijk niet zou moeten mogen/kunnen en jij een plotselinge ruk aan het stuur moet geven.
Zeer recent (4 weken geleden), Stelvio pas in Italie. Stikt van de motorrijders (die nou niet bepaald erg verantwoord in het drukke verkeer onderweg waren). Wij waren op weg naar boven, naar beneden toe komt een motorrijder (NL!), deze haalt vlak voor een haarspeldbocht een auto (ook naar beneden rijdend) in, neemt te diep de bocht en zeilt onderuit! Om te voorkomen dat 'ie onder mijn auto kwam (en ik de afgrond inging) was er een koelbloedige stuurmaneuvre nodig. Ik voelde dat ESP/ABS ingreep (en er knipperden wat lampjes in het dashboard), maar gelukkig kwamen we netjes op de (grindbodem) uitwijkplaats in de bocht tot stilstand. Uiteindelijk bleek de motorrijder wat gebroken te hebben, omdat hij z'n zware BMW bovenop zich gekregen had. Voor de rest viel het allemaal mee. Behalve dat je hartslag nog minutenlang heel errug hoog is...
Allemaal zaken die ik de afgelopen 1.200.000 km (geen tikfout) in de auto heb meegemaakt (en nog veel meer).
Maar dat zal het verschil wel zijn tussen de 'sportieve' rijder :ahum: en iemand die al 27 jaar schadevrij rijdt. :winkie:
Een aardig voorbeeld van hoe ESP (en andere veiligheidssystemen) kunnen bijdragen om de gevolgen van een 'aanrijdingkje' te verminderen:
http://www.autobild.de/artikel/adac-crashtest-mit-80-km_h_769214.html