Getinte ramen in O2 Combi?

Ikke2401

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben bezig met het bestellen van O2 combi 1.9 TDI eleg. ( lease ) Nu zit ik te twijfelen over de getinte ramen. Iemand ervaring mee ?

Verder komt er:
Verwarmde voorstoelen,
Radio Stream
BT Carkit
klein leerpakket

Iemand nog tips ?
 

van inkel

Forumguru
:aangenaam: Hoi welkom op dit gezellige en leerzame forum.

Sunset? Zeker doen bij een donkere kleur. zie ook mijn foto's
 

Captain Hook

Forumguru
Hallo,

Ik ben bezig met het bestellen van O2 combi 1.9 TDI eleg. ( lease ) Nu zit ik te twijfelen over de getinte ramen. Iemand ervaring mee ?

Verder komt er:
Verwarmde voorstoelen,
Radio Stream
BT Carkit
klein leerpakket

Iemand nog tips ?
Ik weet niet of ESP tegenwoordig standaard is, maar ik heb het destijds wel besteld. Slechts een paar keer nodig gehad (op glad wegdek in het buitenland), maar dan ben je toch blij dat er van die electronische helpers zijn. (ondanks dat ik slipcursussen heb gevolgd)
Verwarmde voorstoelen heb ik in mijn huidige O2, en in de twee VAG auto's daarvoor ook. Ik zou niet meer zonder willen!
Voor de rest heeft de elegance wel zo'n beetje alles d'rop en d'ran.
 

higgy

Forumguru
Doen, die Sunset ramen. Ik ben ze min of meer vergeten en heb er spijt van.
En wissel die Stream om voor een Columbus...
 

van inkel

Forumguru
En als je toch ruimte hebt pak dan de O2 EAB (Elegance Attractive Bussiness).
Maar ja we kunnen niet in de portomonee van jou en je baas kijken.
 

Ikke2401

Nieuw lid
Dank voor jullie reacties.

Het wordt idd een donkere kleur, ik denk aan antraciet. Verder is mij budget bijna op, maar ja je blijft als een klein kind in een snoepwinkel. Zo veel mogelijk voor je euro.
De EAB mag helaas niet geleased worden. Dit omdat de lease maatschappij ( of mijn werkgever ? ) hier geen of te weinig korting op krijgen. :mad:
 

Captain Hook

Forumguru
[algemene opmerking]
Toch wel opvallend dat veel mensen bij lease auto's (ongetwijfeld ook prive auto's) gaan voor de uiterlijkheden zoals daarzijnde metallic lak, mooie velgen, getinte ramen, etc.

Maar je hoort vrijwel nooit dat iemand expliciet koos voor veiligheids c.q. technische verbeteringen (is zeker niet cool genoeg).

Ik weet wel uit de jaren dat ABS b.v. niet standaard was in een auto, ik expliciet ABS bestelde op een Golfje. Of verwarmde stoelen, zodat je nooit last had van een stijve rug in de winter. Of de meerprijs voor climatronic wilde betalen zodat je nooit beslagen ramen had c.q. een optimaal binnenklimaat had voor een alerte bestuurder. Of extra airbags (in de tijd dat je maar 1 airbag standaard had). Of zoals anno nu, ESP als optie meebestellen.
Blijkbaar vorm ik een uitzondering dat ik de veiligheid/comfort belangrijk vond/vind dan het uiterlijk. :ahum:
 

Constant

Erelid
Maar je hoort vrijwel nooit
Dan heb je mij nog nooit over m'n auto gehoord :-)

Ik ga ook voor veiligheid eerst (abs, esp, climatronic, winterbanden), maar desalnietemin is het sunset glas zijn geld waard. Het is niet alleen mooier, het verhult (bijv. op vakantie) ook wat je achterin je auto hebt liggen. Doen zou ik zeggen.
 

Ikke2401

Nieuw lid
Ben het volledig eens, bij mij gaat veiligheid en comfort voor uitstraling. Ik rijd ongeveer 60.000 km per jaar ( grotendeels woon-werk ) en die wil ik het liefst zo comfortabel en veilig mogelijk mogelijk doorbrengen.
Half jaartje geleden heb ik een redelijke klapper gemaakt op de snelweg toen een vrachtwagen naar rechts kwam zonder te goed te kijken ( doet hij trouwens ook niet voor z'n lol !) Ben hier zonder kleerscheuren vanaf gekomen door een veilige auto. Daarom zul je bij mij ook niet andere velgen e.d. zien. maar kies ik liever voor veiligheid. Alleen valt ESP jammergenoeg voor mij buiten mijn budget.
 

TL@

Forumguru
Ik vind veiligheid ook belangrijk maar ben echt niet te vinden voor ESP. Ik had esp op de Passat (voorloper) en was zeker niet overtuigd. Op mijn huidige voorloper (i30) is het ESP wel beter, meer vrijheid, maar nog steeds niet super.
Op de O2 dus geen ESP.

De noodremhulp vind ik wel een echte aanwinst.

Clima neem ik ook, winterbanden ook, mistlichten ook (hoewel ik ze bijna nooit gebruik)

Over die getinte ramen: ik neem ze op mijn O2 combi ook, maar dan wel 85% (door dealer geplaatst) en de standaard 35% wat nog veel te veel zon doorlaat. Mijn dochter zit namelijk niet graag in de zon (toch niet in de auto).
 
De getinte achterruiten zijn af-fabriek niet donker genoeg, ik dacht slechts 35%. Te donkere ruiten geven snel een foute uitstraling aan een auto, maar met 35% kan je nog gemakkelijk door de achterruiten kijken en dat was wel een tegenvaller. Ik laat regelmatig waardevolle dingen op de achterbank liggen en ik trek liever geen geboefte aan.

Verwarmde voorstoelen
Radio Stream : Mooi geïntegreerd in het dashboard maar de geluidskwaliteit is erg matig, radio ontvangst ook. De standaard luidsprekers gaan snel resoneren.

BT Carkit : Af-fabriek een aanrader en neem dan ook het multifunctionele stuur, werkt echt super. Wel even opletten dat je telefoon volledig ondersteund wordt. Een Parrot is makkelijk te upgraden voor nieuwe toestellen en is volledig weg te werken in de asbak, maar ik hou niet van aftermarket zooi en een Parrot is ook niet goedkoop. Mijn collega's hebben allemaal aftermarket systemen voor het handsfree bellen, niets kan tegen het af-fabriek BT systeem op qua geluidskwaliteit en gebruiksvriendelijkheid.

klein leerpakket : echt een aanrader, bijna alles is in leder bekleed. Volledig leder kost eigenlijk absurd veel vergeleken met het klein lederpakket.
 

Constant

Erelid
De verhoogde laadvloer/dubbele bodem bijbestellen kan ik ook aanraden. Is heel mooi en functioneel, je krijgt meer ruimte om je autospulletjes weg te bergen en je laadruimte komt op dezelfde hoogte als de laadklep en de neergeklapte achterbank. Af fabriek is het ruim 200 Euro, achteraf inbouwen het dubbele.

Wat betreft de antidiefstal mbv getinte ramen: op vakantie met mijn vorige auto (iets minder getinte ramen) heb mijn spullen onder een groot zwart plastic kleed gelegd, in combinatie met de slechtere doorkijk dankzij getinte ramen lijkt het alsof de (zwart beklede) achterbank leeg is. Volledige blindering trekt ook weer dieven aan.

Een andere overweging zijn de sunniboy zonneschermen, die passen zo naadloos in je achterramen dat het ook behoorlijk goed verduisterd is. Gisteren reed toevallig een auto voor me met dit soort schermen, zag er best netjes uit en kon er niet doorheen kijken.
 

Porettuhcs

Senior Member
Ik heb zelf ook getinte ramen achter genomen. Het maakt de auto vele malen mooier..... vind ik dan he :)

Ik heb geen esp ..... gelukkig

Heb je al over xenon nagedacht? Ik zelf wil niet anders meer .... of er moet nog iets beters komen.

succes met je keuzes.....
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb geen esp ..... gelukkig
Ben ik toch benieuwd; waarom "gelukkig niet"?
Wat is er mis met zulk soort veiligheidsvoorzieningen? Juist in de onverwachte situaties kan het levensreddend zijn.

Een plotselinge uitwijkmaneuvre wordt perfect ondersteund door zulk soort electronica. Dan kun je zelf nooit zo snel.
Vergeet toch al die mooie circuitrondjes van de Jeremy Clarksons (of Stigs) van deze wereld. Zo rijden we niet in werkelijkheid! :shocked:
 

tlpeter

Actief lid
Ook ik vind ESP totaal nutteloos
Je word er makkelijk van, het red me toch wel
Zodra je het nodig hebt, heb je niet genoeg voorzorgsmaatregelen genomen
En ja het kan iedereen overkomen
Als je in een slip raakt trap je de koppeling in, ESP helpt hier bij niet omdat er nog steeds aandrijving is en die moet je juist niet hebben
De enige reden dat ik het niet uitzet is omdat er dan zo'n iritant lampje gaat branden :D
 

Porettuhcs

Senior Member
Mmm misschien had ik moeten zeten ... voor MIJ gelukkig niet. Mijn ervaringen zijn niet echt geweldig met ESP. Het grijpt vaak te vroeg in en soms op de momenten dat je het niet verwacht danwel wilt. Dat leverde in mijn situaties soms momenten op die ik als bestuurder niet wilde. Nee ik ben geen wilde rijder. Ik (denk) dat ik weet waar ik mee bezig ben. Ik denk ook dat ESP aan menige bestuurder een "vals gevoel" van veiligheid geeft.

Pas je rijden aan aan je eigen grenzen als bestuurder en aan de omstandigheden.
 

Constant

Erelid
Ik zag anders een interessante demonstratie op discovery channel waarin men uitwijkmanouvres op bevroren wegdek ging testen zonder ESP en vervolgens met ESP. Het was een wereld van verschil (het verschil dus tussen wel of geen botsing).

Overigens ben ik het 100% met jullie eens dat ESP niet bedoeld is om een gevaarlijk rijstijl mogelijk te maken en dat de voertuigbeheersing in combinatie met rijgedrag van de bestuurder nog steeds het meest bepalend is. Maar soms moet je toch uitwijken voor iemand anders, dan is het prettig als de techniek meer veiligheid mogelijk maakt. Of word je onverwachts geconfronteerd met extreme gladheid, had je het vooraf geweten dan was je thuis gebleven, maar als je er dan toch ongepland in zit dan graag met ESP (en vandaar mijn investering in 4x4, het laatste bijna ongeluk overtuigde me van de waarde van de meerprijs).
 

Porettuhcs

Senior Member
Ik heb die uitzending van Discovery Channel niet gezien dus daar kan ik niet over oordelen. Ik ben alleen van mening dat het je meer ongemak geeft dan veiligheid. Die extreme gladheid komt meestal voor in bepaalde weersomstandigheden regen en sneeuwval ed. Ik heb nog nooit gezien dat er zomer gestrooid werd ;)
Oke een plas olie of andere stoffen op het wegdek kan je tegenkomen maar wees eerlijk hoe vaak ben jij door een plas olie gereden dat je in de slip raakte danwel dat je ESP ingreep?

Ik blijf er bij... pas je rijden aan aan de omstandigheden en je eigen beperkingen.
 

Captain Hook

Forumguru
Mmm misschien had ik moeten zeten ... voor MIJ gelukkig niet. Mijn ervaringen zijn niet echt geweldig met ESP. Het grijpt vaak te vroeg in en soms op de momenten dat je het niet verwacht danwel wilt.
Ik heb nog nooit wat tijdens mijn 'gewone' rijden gemerkt dat ESP ingreep, m.a.w. blijkbaar rijd ik 'normaal' (maar wat is normaal nog tegenwoordig met al die wanna-be Stigs op de weg :winkie:)

Ik denk ook dat ESP aan menige bestuurder een "vals gevoel" van veiligheid geeft.

Pas je rijden aan aan je eigen grenzen als bestuurder en aan de omstandigheden.
Dat "vals gevoel" werd vroeger ook geroepen van ABS. Ben toch blij, dat het op vrijwel iedere auto aanwezig is.
Hetzelfde geldt voor airbags en kreukelzones; wat maakt het immers uit een klein botsingkje; je wordt toch beschermd door kreukelzones en een oerwoud aan airbags. :2133:

En dat aanpassen aan de rijomstandigheden, heb je volkomen gelijk in. Het probleem is echter, dat anderen dat niet altijd doen.
Dus gebeuren er soms dingen waarbij ik blij ben dat mijn (onvoorziene) uitwijkslinger ondersteund wordt door ESP.
Maak het wel eens mee dat je op de snelweg naast een auto (of aannemersbusje) rijdt en deze plotseling (zonder te kijken) jouw kant op komt. (en dat gebeurt zowel links- als rechtsrijdend).
Of meegemaakt dat, rijdend op een voorrangsweg, iemand uit een zijstraat mij niet ziet en gewoon plompverloren doorrijdt. Of kind wat overrent op een plek waar dat eigenlijk niet zou moeten mogen/kunnen en jij een plotselinge ruk aan het stuur moet geven.
Zeer recent (4 weken geleden), Stelvio pas in Italie. Stikt van de motorrijders (die nou niet bepaald erg verantwoord in het drukke verkeer onderweg waren). Wij waren op weg naar boven, naar beneden toe komt een motorrijder (NL!), deze haalt vlak voor een haarspeldbocht een auto (ook naar beneden rijdend) in, neemt te diep de bocht en zeilt onderuit! Om te voorkomen dat 'ie onder mijn auto kwam (en ik de afgrond inging) was er een koelbloedige stuurmaneuvre nodig. Ik voelde dat ESP/ABS ingreep (en er knipperden wat lampjes in het dashboard), maar gelukkig kwamen we netjes op de (grindbodem) uitwijkplaats in de bocht tot stilstand. Uiteindelijk bleek de motorrijder wat gebroken te hebben, omdat hij z'n zware BMW bovenop zich gekregen had. Voor de rest viel het allemaal mee. Behalve dat je hartslag nog minutenlang heel errug hoog is...

Allemaal zaken die ik de afgelopen 1.200.000 km (geen tikfout) in de auto heb meegemaakt (en nog veel meer).

Maar dat zal het verschil wel zijn tussen de 'sportieve' rijder :ahum: en iemand die al 27 jaar schadevrij rijdt. :winkie:

Een aardig voorbeeld van hoe ESP (en andere veiligheidssystemen) kunnen bijdragen om de gevolgen van een 'aanrijdingkje' te verminderen:
http://www.autobild.de/artikel/adac-crashtest-mit-80-km_h_769214.html
 

EdK

Forumguru
Ik heb die uitzending van Discovery Channel niet gezien dus daar kan ik niet over oordelen. Ik ben alleen van mening dat het je meer ongemak geeft dan veiligheid. Die extreme gladheid komt meestal voor in bepaalde weersomstandigheden regen en sneeuwval ed. Ik heb nog nooit gezien dat er zomer gestrooid werd ;)
Oke een plas olie of andere stoffen op het wegdek kan je tegenkomen maar wees eerlijk hoe vaak ben jij door een plas olie gereden dat je in de slip raakte danwel dat je ESP ingreep?

Ik blijf er bij... pas je rijden aan aan de omstandigheden en je eigen beperkingen.


In de zomer strooien in nederland zal je inderdaad niet erg vlug meemaken.
Maar na lange droogte en dan flinke regenbuien wat steeds vaker voorkomt kan het net zo glad zijn als met winterse tijden !!

Glad van wat?? wel eens die mooie witte aanslagen tijdens een regenbui na langdurige droogte gezien op wegdek ??
Wel rem daar maar eens vol in !! Weet je met een beetje pech meteen wat een balletdanserres voor pirouwets maakt !

ABS / ESP / ASR zijn allen hulpmiddelen !! Dat er mensen zijn die denken dat ze met die hulpmiddellen hun rijstijl in negatieve zin kunnen veranderen, moeten eens een cursus nemen bij een slipschool !
Dat het een extra hulpmiddel is bij onvoorziene situatie's is alleen maar positief en kan je alleen maar geld besparen in die situatie's !

ABS heeft vroeger net zo'n reactie gehad als ESP nu bij jou, maar wees eens heel eerlijk , ben je niet blij dat het nu standaard op je wagen zit ?
 
Bovenaan Onderaan