Getinte ramen in O2 Combi?

Constant

Erelid
@ Hein: Volgens mij schrijf ik niet anders dan dat veilig rijden bij de bestuurder begint en niet bij de techniek. Bij mij is de ESP bedoeld als de extra veiligheidsmarge voor die enkele keer in de komende jaren dat ik onverwachtse extreme gladheid heb of onverwachts moet uitwijken.

Om antwoord te geven op je vraag, ik heb twee of drie keer ESP echt gemist, de riskanste keer was een sneeuwstorm afgelopen maart in Frankrijk in mijn vorige auto. Had ik het geweten wat me ging overkomen, dan was ik nooit de weg op gegaan ook niet met ESP en/of 4x4. Het was zo'n stuifsneeuwstorm waarbij de sneeuw niet mengt met de pekel en op verradelijke plekken zich ophoopt. Ik reed 40 km/u op de snelweg, zeer ruime afstand tot voorliggers (gelukkig reed iedereen voorzichtig) en toen moest ik afremmen omdat voor me ook werd geremd. Gas los, koppeling in, stuur losjes en zeer licht geremd en ik ging toch bijna in een spin (argh!). En ik heb me zelf vervloekt vanwege mijn nederlandse gierigheid, leuk spaarbedrag op de bank maar niet geinvesteerd in mijn veiligheid.

tlpeter

Actief lid
En dat aanpassen aan de rijomstandigheden, heb je volkomen gelijk in. Het probleem is echter, dat anderen dat niet altijd doen.
Dus gebeuren er soms dingen waarbij ik blij ben dat mijn (onvoorziene) uitwijkslinger ondersteund wordt door ESP.
Maak het wel eens mee dat je op de snelweg naast een auto (of aannemersbusje) rijdt en deze plotseling (zonder te kijken) jouw kant op komt. (en dat gebeurt zowel links- als rechtsrijdend).
Of meegemaakt dat, rijdend op een voorrangsweg, iemand uit een zijstraat mij niet ziet en gewoon plompverloren doorrijdt. Of kind wat overrent op een plek waar dat eigenlijk niet zou moeten mogen/kunnen en jij een plotselinge ruk aan het stuur moet geven.

Dat busje (als voorbeeld) is een typisch voorbeeld waar een motorrijder wel raad mee weet
Als jij in de dode hoek zit is het je eigenschuld (ook hij had beter moeten kijken)
Jij moet er voor zorgen dat dit niet kan gebeuren (ik denk nog steeds als motorrijder)
Jij moet er altijd van uit gaan dat je niet gezien wordt !
Voorang krijg je, je hebt niet, je hebt er niet zoveel aan als er op je grafsteen staat dat je voorrang had

Klinkt grof maar zo hoor je als motorrijder te denken
Automobilisten zouden meer als een motorrijder moeten denken, dan zal het allemaal wat rustiger verlopen op de weg

En ik heb het nu niet over de motorrijders die overal schijt aan hebben :D

Porettuhcs

Senior Member
Ik ben het met je eens over de wanna be stigs... voor de rest geef je jezelf al de antwoorden.... kinderen spelen in een woonwijk en niet op een autoweg of autosnelweg (pas je rijstijl aan)

Een voorrangsweg houdt niet in dat je voorrang krijgt danwel mag nemen. kruisingen op voorrangswegen hebben meestal ook een snelheids beperking van 50 km/h of zijn dmv verkeerslichten geregeld als ze onoverzichtelijk zijn.

De Stelvio .... heerlijk op de motor. Ja ik ben ook motorrijder. Als je al weet dat er zoveel motorrijders daar rijden.... ik bedoel zoveel valentino Rossi daar racen...

Oja wat ik nog wel kwijt wil... ik ben niet foutloos. Ik heb ook mijn stommiteiten ook wel eens (per ongeluk) in het verkeer maar ik ben er nog steeds vanovertuigd dat ESP MIJ geen voordeel oplevert.

Ps gelukkig maar van die motorrijder dat je hem hebt kunnen ontwijken... maar wat trad er nu in werking denk je je ABS of ESP;)

Constant

Erelid
Helaas maakt ESP de agressieve strookwisseling van de aso's (vooral die opgevoerde busjes met twee man erin, alleen durft men blijkbaar niet) ook mogelijk.

Porettuhcs

Senior Member
@ edk

Ik zit MIJN mening hier te verdedigen. Jij noemt nu weer iets op wat te overzien is.... Ik weet ook dat als het een tijdje droog is dat het extra glad op de weg wordt als het geregend heeft. Olieen en andere substanties beginnen dan lekker te schuimen... maar ik pas mijn rijstyle daar op aan... en nogmaals ik ben geen Saint.... ik doe ook wel eens stoute dingen :eek:oo: .... Autorijden en motorrijden is meer dan alleen maar het gas in trappen (draaien).... het grootste gedeelte is kijken en anti.... je weet wel rekening houden met wat kan komen.... en nee je moet geen slipcursus nemen je zou een rijvaardigheidstraining moeten volgen (die zijn er ook) daar wordt je bijgebracht wat je zou moeten doen voordat of zodat je niet de slip in gaat.

Ik wil best doorgaan met wel of geen ESP... maar verplichtingen roepen... het is niet dat ik niet meer wil reageren maar ik moet weg....

tlpeter

Actief lid
Eigenlijk komt het er op neer dat iedereen fouten maakt, het gebeurd gewoon
En als er rekening mee gehouden wordt scheelt dit ongelukken :D

Captain Hook

Forumguru
Een voorrangsweg houdt niet in dat je voorrang krijgt danwel mag nemen. kruisingen op voorrangswegen hebben meestal ook een snelheids beperking van 50 km/h of zijn dmv verkeerslichten geregeld als ze onoverzichtelijk zijn.
Helegaar juist. MAAR. Als iemand in die zijweg staat te wachten, kijkt jou aan, m.a.w. er is oogcontact (meegemaakt!) en rijdt toch doodleuk de voorrangsweg op (achteraf verklaarde die ander dat hij ff niet weer wist wat 'ie deed)
Tuurlijk zijn dat de uitzonderingen, maar het zijn juist de uitzonderingen waarbij technologie kan helpen!

De Stelvio .... heerlijk op de motor. Ja ik ben ook motorrijder. Als je al weet dat er zoveel motorrijders daar rijden.... ik bedoel zoveel valentino Rossi daar racen...
Dat is zeker een prachtige route. Maar er staan niks voor niks van die grote borden met grafkruizen en de tekst 'Alptraum' erop. :crazy: Er rijden helaas te veel Stigs-in-opleiding rond. (zowel auto- als motor- als fiets-)

Ps gelukkig maar van die motorrijder dat je hem hebt kunnen ontwijken... maar wat trad er nu in werking denk je je ABS of ESP;)
Eerst ESP, daarna ABS. Want ik gaf wat gas en stuurde scherp om hem heen, om daarna vol in de ankers te gaan op die uitwijkplaats. En tijdens de stuurfase (dus nog voor het remmen) voelde ik van alles gebeuren in het vooronder (en ook bij achterwielen gebeurde iets).
ESP bevat ook altijd ABS en ASR. zie: http://www.autobild.de/lexikon/esp_221435.html

Maar laten we maar ophouden, want het ging oorspronkelijk over iets anders, anders raken we teveel :ot:

Constant

Erelid
Je kunt ook los verwarmde voorstoelen kopen, dan heb je een matje van 45 Euro per stoel.
Hallo,

Ik ben bezig met het bestellen van O2 combi 1.9 TDI eleg. ( lease ) Nu zit ik te twijfelen over de getinte ramen. Iemand ervaring mee ?

Verder komt er:
Verwarmde voorstoelen,
Radio Stream
BT Carkit
klein leerpakket

Iemand nog tips ?

EdK

Forumguru
Je kunt ook los verwarmde voorstoelen kopen, dan heb je een matje van 45 Euro per stoel.

Tja zo kun je wel doorgaan , je kunt ook een dikkere trui aantrekken !! :grin:
en een wolle onderbroek !

Maar het ging hier eigenlijk over getinte ramen !!

misschien dat een van onze moderators de niet gerelateerde berichten in een ander topic kan zetten !!??

Constant

Erelid
Lees het citaat nog een keer, dat was de openingspost ;). De topic starter wil (naast het ramenadvies) graag weten welke opties nog meer hun geld waard zijn.

Yoske

Nieuw lid
[algemene opmerking]
Toch wel opvallend dat veel mensen bij lease auto's (ongetwijfeld ook prive auto's) gaan voor de uiterlijkheden zoals daarzijnde metallic lak, mooie velgen, getinte ramen, etc.

Ehmm mijne huidige (prive) Ibiza heeft ESP. Nooit nodig gehad. (Bij sneeuw moet je het geloof is zelfs uitzetten!) Toch komt er op de Octavia weer ESP (met hill hold), je zult het maar nodig hebben. In 2011 wordt het trouwens verplicht. Overigens vind ik ESP wel erg duur.
Verder veiligheidsoptie, oprolbaar bagagenet: Mocht je een keer je auto vol hebben geladen dan komt het in ieder geval niet op de achterbank nog erger dwars door je voorruit terecht. Climat control vind ik niet echt een veiligheids optie, volgens mij zou een gewone airco ook moeten voldoen. Die dingen maken alleen volgens mij meer herrie.

Ik ben wellicht de enige maar ik vind de donkere ramen echt lelijk. Bij de hele donkere ruiten (Grandis, S-max, Focus) moet ik steeds aan begrafenisondernemers denken. Ik snap de functionaliteit wel, ik heb daarom voor de kleine sunny boys gekocht. Die kunnen er namelijk af als ze in het najaar en winter als ze niet echt nodig zijn.

Opmerking van de zwager van mijn zus (S-max): 'Je ziet geen flikker als je achteruit rijdt, 's avonds'

EdK

Forumguru
Lees het citaat nog een keer, dat was de openingspost ;). De topic starter wil (naast het ramenadvies) graag weten welke opties nog meer hun geld waard zijn.

Hallo,

Ik ben bezig met het bestellen van O2 combi 1.9 TDI eleg. ( lease ) Nu zit ik te twijfelen over de getinte ramen. Iemand ervaring mee ?

Verder komt er:
Verwarmde voorstoelen,
Radio Stream
BT Carkit
klein leerpakket

Iemand nog tips ?

als ik dit lees dan lees ik twijfel over getinte ramen !?

dat er zo en zo leerpakket / BT carkit / radio stream en verwarmde stoelen in komen !

En dat hij vraagt over eventueele tips !

Wel dat laatste houdt bij mij weten in dat je ESP ASR etc kunt opnoemen maar dat er een gehele discussie over veiligheid gevoerd word is volgens mij niet de vraag van tips !!

En ik weet net zo goed dan een ander dat ik mezelf hier ook schuldig aan maak , maar dan moet er opeens wel iemand op dit forum zijn die ons weer op het rechte pad zet !
En dit hoeft niet altijd de moderator te zijn , want dan is het eigenlijk al te laat !!

Laat ik ook even voorop stellen dat ik niemand persoonlijk probeer aan te vallen !! Maar door getypte tekst hoor je een tonage niet in iemands stem waardoor je soms niet weet hoe iemand het bedoeld !!

Constant

Erelid
Misschien kun je eerst lezen dan reageren, we waren al lang weer teruggekeerd bij de vraag uit de openingspost ;)

Porettuhcs

Senior Member
@ Captain Hook.

Je hebt gelijk.... we houden er mee op. Alhoewel ik het allemaal positief heb opgevat en geprobeerd mijn mening erover weer te geven... Iedereen heeft zijn eigen ideeen over veiligheid.:aangenaam:

On topic. Ik vind de ruiten helemaal niet te donker danwel te licht. Ik vind ze precies goed qua donkerheid. 's Avonds kan je er nog steeds door heen kijken en mijn kinderen hoor ik nu niet meer klagen over de zon die naar binnen schijnt.

Ikke2401

Nieuw lid
Ok, voor mij is het duidelijk. Mijn nieuwe O2 1.9 TDI Elegance wordt a.s. maandag besteld. Extra opties:

Verwarmde stoelen
Getinte ramen
Multi Funct. stuur radio/tel. + BT Carkit + maxidot + klein leerpakket
Radio Stream

Iedereen bedankt voor zijn zeggie.

TL@

Forumguru
Zelf heb ik de dubbele laadvloer ook genomen, veel handiger om de fiets in de koffer te schuiven als de vloer en de laaddrempel op dezelfde hoogte zitten.

Het duo interieur heb ik zelf ook genomen, zittingen zijn dan stof, de rest is leer, ook op de deuren, heel erg mooi volgens mij.

Die BT-carkit is idd echt geweldig, had ik op de vorige ook, ongeëvenaard gebruiks gemak, ook de voice dailing werkt erg goed (alleen het instellen is wat moeilijk)

van inkel

Forumguru
Ok, voor mij is het duidelijk. Mijn nieuwe O2 1.9 TDI Elegance wordt a.s. maandag besteld. Extra opties:

Verwarmde stoelen
Getinte ramen
Multi Funct. stuur radio/tel. + BT Carkit + maxidot + klein leerpakket
Radio Stream

Iedereen bedankt voor zijn zeggie.

Kleur ????

Bovenaan Onderaan