Constant
Erelid
@ Hein: Volgens mij schrijf ik niet anders dan dat veilig rijden bij de bestuurder begint en niet bij de techniek. Bij mij is de ESP bedoeld als de extra veiligheidsmarge voor die enkele keer in de komende jaren dat ik onverwachtse extreme gladheid heb of onverwachts moet uitwijken.
Om antwoord te geven op je vraag, ik heb twee of drie keer ESP echt gemist, de riskanste keer was een sneeuwstorm afgelopen maart in Frankrijk in mijn vorige auto. Had ik het geweten wat me ging overkomen, dan was ik nooit de weg op gegaan ook niet met ESP en/of 4x4. Het was zo'n stuifsneeuwstorm waarbij de sneeuw niet mengt met de pekel en op verradelijke plekken zich ophoopt. Ik reed 40 km/u op de snelweg, zeer ruime afstand tot voorliggers (gelukkig reed iedereen voorzichtig) en toen moest ik afremmen omdat voor me ook werd geremd. Gas los, koppeling in, stuur losjes en zeer licht geremd en ik ging toch bijna in een spin (argh!). En ik heb me zelf vervloekt vanwege mijn nederlandse gierigheid, leuk spaarbedrag op de bank maar niet geinvesteerd in mijn veiligheid.
Om antwoord te geven op je vraag, ik heb twee of drie keer ESP echt gemist, de riskanste keer was een sneeuwstorm afgelopen maart in Frankrijk in mijn vorige auto. Had ik het geweten wat me ging overkomen, dan was ik nooit de weg op gegaan ook niet met ESP en/of 4x4. Het was zo'n stuifsneeuwstorm waarbij de sneeuw niet mengt met de pekel en op verradelijke plekken zich ophoopt. Ik reed 40 km/u op de snelweg, zeer ruime afstand tot voorliggers (gelukkig reed iedereen voorzichtig) en toen moest ik afremmen omdat voor me ook werd geremd. Gas los, koppeling in, stuur losjes en zeer licht geremd en ik ging toch bijna in een spin (argh!). En ik heb me zelf vervloekt vanwege mijn nederlandse gierigheid, leuk spaarbedrag op de bank maar niet geinvesteerd in mijn veiligheid.