Gewetensvraag...

ougie

Forumguru
Ik vind dat er hier nogal overdreven gereageerd wordt over de status van de Passat. Deze staat alom bekend als de eeuwige lease bak. Niet dat daar iets mis mee is, maar de Skoda rijder staat (ook buiten alle reklamespotjes om)meer bekend als een doordenkende en eigenzinnige (schijt aan commentaar)autorijder, ondanks het feit dat ook Skoda veel geleast wordt. Sorry leaserijders, maar over het algemeen staan jullie bekend als jakkeraars,"het is toch mijn eigen auto niet"."[piiieeep] a duck, wat zeg ik nu toch allemaal weer". En ook de uitstraling van de Passat vind ik inmiddels wat gewoontjes aan het worden. Als je volgens mij een goede vergelijking zou willen maken, moet dat gedaan worden met de Superb, dan ligt het al niet anders en komt de Passat er ook al niet zo goed uit. Dus qua status ga je er na mijn mening niet echt op vooruit en moet je de vergelijking IN de auto zoeken, en die verschillen zijn duidelijk. De enige reden waarom ik voor de Passat zou kiezen is, als je inderdaad bij je volgend contract een hogere klasse mag kiezen. Dit wordt dan natuurlijk een mooie zwarte O2 combi 2.0 RS TDI.
xyxthumbs.gif

je directeur teleurstellen is misschien ook geen goede optie
biggthumpdown.gif
want volgens mij speelt dat stiekem ook een rol in jouw gedachte
crazy.gif
wat gebeurt er als je het niet doet? moet je baas dan nog 1,5 jaar in de passat doorrijden...of gaat hij zowiezo een andere auto bestellen?
je grote voordeel is dat je over 1,5 jaar in een Skoda RS Combi kan gaan rijden
489.gif

je nadeel is dat je de mooie Skoda kwijtraakt....ik vind die passat of dat nou de oude of de nieuwe is; niet mooier dan de O2.

en dan je collega's of heb jij geen collega's? (bijvoorbeeld omdat jullie bedrijf maar uit 2 man bestaat?)
wat zullen die collega's zeggen als je in het "afdankertje" van de baas rijdt
473.gif

lastige keuze....succes met je beslissing
xyxthumbs.gif
......ik ben benieuwd dus hou ons op de hoogte.

Pim

Lid
En als je over 2 a 3 jaar van mening bent dat het wel eens tijd wordt om je basissalaris een beetje op te trekken:
"zeg vriend, je rijdt al een klasse hoger en we compenseren je extra bijtelling, dus je wacht maar even".
Kortom, je gaat het gewoon betalen, uiteindelijk.

___JC___

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ougie</font><hr />

Sorry leaserijders, maar over het algemeen staan jullie bekend als jakkeraars,"het is toch mijn eigen auto niet"."[piiieeep] a duck, wat zeg ik nu toch allemaal weer".

[/ QUOTE ]

Sorry maar dit is gewoon onzin, ik ben erg zuinig op mijn auto. Rij m altijd netjes warm en hou m goed schoon. Veel van mijn leaserijdercollega's zijn net zo overigens. Als we zo gaan beginnen kan je net zo goed zeggen dat veel Skodarijders gezien worden als geitewolle sokken figuren die niets geven om auto's en alleen maar zo goedkoop mogelijk van A naar B willen. En dan de hele dag op een forum praten over een vakje in het dashboard dat niet sluit of dat het sportonderstel zo vreselijk stuitert!
grin.gif

Ik zal nooit voor een auto kiezen vanwege status maar een Pa's zaat is ruimer dan de O2, ik vind het model zeer geslaagd en met de in deze draad gestelde voorwaarde zou ik voor de VW kiezen.

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: J_C</font><hr />

Sorry leaserijders, maar over het algemeen staan jullie bekend als jakkeraars,"het is toch mijn eigen auto niet"."[piiieeep] a duck, wat zeg ik nu toch allemaal weer".

[/ QUOTE ]

Sorry maar dit is gewoon onzin, ik ben erg zuinig op mijn auto. Rij m altijd netjes warm en hou m goed schoon. Veel van mijn leaserijdercollega's zijn net zo overigens. Als we zo gaan beginnen kan je net zo goed zeggen dat veel Skodarijders gezien worden als geitewolle sokken figuren die niets geven om auto's en alleen maar zo goedkoop mogelijk van A naar B willen. En dan de hele dag op een forum praten over een vakje in het dashboard dat niet sluit of dat het sportonderstel zo vreselijk stuitert!
grin.gif

Ik zal nooit voor een auto kiezen vanwege status maar een Pa's zaat is ruimer dan de O2, ik vind het model zeer geslaagd en met de in deze draad gestelde voorwaarde zou ik voor de VW kiezen.

[/ QUOTE ]

Nou, mss hebben jullie allebei wel gelijk. Ik vind Ougie n.l. best wel een beetje een geitenwolle sokken naam (heeft ZELFS een caravan)
laugh.gif
EN, ik jakker met mate in mijn auto..!! Nee flauwekul, ik gebruik mijn auto met respect maar zou wellicht toch voorzichter zijn als t wel de mijne was... Maar goed... we/ik wijken/wijk af van het advies over de Passat...

JettaFreak

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Reizende</font><hr />

Hallo allemaal, graag hoor ik jullie reacties op het volgende:
Op dit moment rij ik naar volle tevredenheid de in mijn profiel genoemde auto. Erg tevreden over alles eigenlijk (behalve die f**k winterbanden, wat rijdt dat [piiieeep] zeg..)
Het betreft een leaseauto. Nu is het zo dat wegens omstandigheden de directeur van ons bedrijf een andere auto gaat rijden (lees: ruimer.) Hij rijdt nu een zwarte VW Passat 2.0 TDI comfortline met 17" lichtmetaal. Deze auto moet terug naar de lease-maatschappij wat betekent dat er een boete aan vastzit. Hij heeft mij aangeboden zijn auto over te nemen,omdat het goedkoper is de Octavia terug te geven, en de extra bijtelling voor zijn rekening te nemen. Ook houdt dit in dat ik na 1 1/2 jaar (als de lease-termijn van de Passat afloopt) ik een auto mag rijden in die klasse met behoud van de bijtelling-vergoeding..
Maar... De Passat heeft geen Maxidot, geen leren stuur en pook, geen sportstoelen en geen parkeersensoren.

Nu voelen jullie hem al aankomen... Wat zouden jullie doen??
En echt even zo objectief mogelijk, want iedereen blijft uiteraard Skoda-fan!

[/ QUOTE ]

Even rekenen
koffie.gif
. Stel verschil in cataloguswaarde is EUR 10k. Nadeel van bijtelling is netto (EUR 10k x 22% x(stel) 42%=) EUR 924 netto. Dit moet BRUTO worden gecompenseerd omdat alles dat je van de werkgever krijgt loon vormt. Bruteren betekent dus EUR 924/58x100=EUR 1.593 per jaar (loonkosten voor werkgever, afgezien van de werkgeverswig (in de vorm van premies voor pensioen, sociale zekerheid etc., volgens mij rond 30% van het salaris van de werknemer)). Misschien kom je door die extra bijtelling in de 52%, dan wordt het bruto voor de werkgever duurder. Leasetermijn die nog resteert is 1,5 jaar, dus de boete moet minimaal EUR 1.593 x 1,5 = EUR 2.389 zijn (excl. werkgeverswig). Als de boete lager is, is er voor de werkgever geen voordeel te behalen. Daarnaast is natuurlijk van belang hoe lang de werkgever nog van jou wil genieten. Als dat kortlopend is, kan het ego van de directeur zwaarder wegen dan de langdurig hogere loonkosten. M.a.w.: mooie manier om de loonkosten te laten stijgen. Mocht je akkoord gaan met het aanbod, zet dan alles op papier
regels.gif
.

Mijn vader heeft sinds kort een Passat 2.0 Comfortline. Heb er even in gezeten. Wat een draken van stoelen. Als je Skoda sportstoelen gewend bent, wil je die stoelen niet. En de Passat heeft geen achterruitwisser, die ga je zeker missen. En de kofferklep ga je missen. Ik gooi met gemak mijn racefiets en mtb achterin. Dat gaat je bij een Passat niet lukken.

Dus: als Skoda-rijder ben jij simply clever, dus ik zou uitleggen dat de door de directie geopperde optie naar alle waarschijnlijkheid duurder is dan om jouw jaarlijkse bonus met EUR 1.000 te verhogen (en dat dat laatste dan jouw voorkeur heeft
grin.gif
).

Groet,

JettaFreak
471.gif

ougie

Forumguru
Frankie en JC, natuurlijk wist ik dat er op mijn uitleg over lease rijders gereageerd zou worden. Als je goed leest zie je dat ik "over het algemeen" heb geschreven.
winkie.gif
Natuurlijk zijn er vele uitzonderingen, en zeker tussen Skodarijders. Ik zie alleen het verband tussen dit onderwerp, een caravan en die wollesokken niet.Ik heb inderdaad een caravan, maar kom maar weinig caravaners tegen die wollesokken zijn. Waar je de echte wollesok tegenkomt en in kampeerd, leg ik je graag uit maar dan ga ik wel erg off-topic.

Frankie

Actief lid

Frankie en JC, natuurlijk wist ik dat er op mijn uitleg over lease rijders gereageerd zou worden. Als je goed leest zie je dat ik "over het algemeen" heb geschreven.
winkie.gif
Natuurlijk zijn er vele uitzonderingen, en zeker tussen Skodarijders. Ik zie alleen het verband tussen dit onderwerp, een caravan en die wollesokken niet.Ik heb inderdaad een caravan, maar kom maar weinig caravaners tegen die wollesokken zijn. Waar je de echte wollesok tegenkomt en in kampeerd, leg ik je graag uit maar dan ga ik wel erg off-topic.

[/ QUOTE ]

Hey Ougie.... mijn opmerking was ook maar/deels flauwekul!!! Daarom ook de smiley erachter. Tevens geef ik toe dat ik ook wel doorry met mijn lease-auto... No harm meant and done !!

CU...

Reizende

Actief lid
Wat een reacties allemaal! Bedankt.
Allereerst: Ons bedrijf bestaat uit 15 man waarvan ik de titel adjunct-directeur heb (Puur omdat hij deeltijd werkt vanwege persoonlijke omstandigheden). Ook over mijn salaris heb ik niet te klagen, dus dat ik het op termijn zelf betaal, klopt niet. We zijn een no nonsens bedrijf, vandaar ook dat de directeur "gewoon" in een Passat rijd en de eigenaar in een A6. Wat mijn collega's vinden van het feit dat ik in een "afdanker" van de directeur rij, dat zullen ze me gewoon gunnen! Ook omdat hier iedereen profiteert van de groei binnen ons bedrijf.
Even voor de rekenaars onder ons. Ik liet misschien in mijn bericht naar voren komen dat het alleen om de boete ging. Dat is niet zo. Het ligt ook aan de positieve uitkomst van mijn functionerinsgesprek met de eigenaar van ons bedrijf en de daarbij behorende opslag!
Verder gaat hij zelf sowieso een andere auto rijden, en word ik zeker niet verplicht zijn auto over te nemen.
Ik heb inmiddels besloten om het niet te doen trouwens. Ik ben erg tevreden met mijn O2, en ik heb vanochtend de toezegging gekregen dat ik aan het einde van mijn lease-termijn een auto in een hogere klasse mag gaan rijden.
Wat betreft de opmerking over lease-rijders, die leg ik maar even naast me neer. Dit blijf je toch houden.

Verder leuk om te zien dat er zo wordt gereageerd!

ougie

Forumguru
Goede keuze wat mij betreft, en nogmaals die opmerking over leaserijders, daar stond duidelijk "over het algemeen"bij. In maar weinig gevallen bedoelde ik daar de Skodarijder mee, want die zijn meestal doordacht en eigenzinnig. Vandaag of morgen zul je ze herkennen als het ligt begint te sneeuwen of ijzelen. Daar waar de echte autoliefhebber en doordachte chauffeur rustig aan doet, jakkeren zij lekker door. "rij ik hem vandaag in puin,,,,heb ik morgen toch gewoon weer een nieuwe". Dat bedoel ik eigenlijk met "leaserijders".

Frankie

Actief lid

Goede keuze wat mij betreft, en nogmaals die opmerking over leaserijders, daar stond duidelijk "over het algemeen"bij. In maar weinig gevallen bedoelde ik daar de Skodarijder mee, want die zijn meestal doordacht en eigenzinnig. Vandaag of morgen zul je ze herkennen als het ligt begint te sneeuwen of ijzelen. Daar waar de echte autoliefhebber en doordachte chauffeur rustig aan doet, jakkeren zij lekker door. "rij ik hem vandaag in puin,,,,heb ik morgen toch gewoon weer een nieuwe". Dat bedoel ik eigenlijk met "leaserijders".

[/ QUOTE ]

Ik vind dat je deze opmerking positief begint, maar weer behoorlijk vervelend eindigt !!! die laatste zin slaat n.l. helemaal nergens op. Zou een lease rijder geen autoliefhebber of doordachte chauffeur kunnen zijn ? Ik val gelukkig niet in die/jou catagorie: heb reeds 700.000+ km achter de rug en geen noemenswaardige schade. Of het nu droog is, regent of LICHT sneeuwt.

Echt wat een onzin. Door te zeggen dat de opmerking niet geldt voor Skoda leasers komt het nog dommer over. Sorry dat ik het zeg. Ooit wel eens gedacht dat een Skoda leaser mss eerst een ander merk auto had, of erna ?! Mss moet ik mijn bureau van t werk ook naar de Skoda garage verslepen, daar zou ik immers veel slimmer zijn
confused.gif

Tallguy

Forumguru
Houden we het wel on-topic please? Bashen over leaserijders die waardeloos met hun auto omgaan hebben we al vaker in het forum meegemaakt. Het heeft geen zin die eeuwigdurende discussie opnieuw hier te voeren.

Bovenaan Onderaan