</font><blockquote><font class="small">Citaat: Reizende</font><hr />
Hallo allemaal, graag hoor ik jullie reacties op het volgende:
Op dit moment rij ik naar volle tevredenheid de in mijn profiel genoemde auto. Erg tevreden over alles eigenlijk (behalve die f**k winterbanden, wat rijdt dat [piiieeep] zeg..)
Het betreft een leaseauto. Nu is het zo dat wegens omstandigheden de directeur van ons bedrijf een andere auto gaat rijden (lees: ruimer.) Hij rijdt nu een zwarte VW Passat 2.0 TDI comfortline met 17" lichtmetaal. Deze auto moet terug naar de lease-maatschappij wat betekent dat er een boete aan vastzit. Hij heeft mij aangeboden zijn auto over te nemen,omdat het goedkoper is de Octavia terug te geven, en de extra bijtelling voor zijn rekening te nemen. Ook houdt dit in dat ik na 1 1/2 jaar (als de lease-termijn van de Passat afloopt) ik een auto mag rijden in die klasse met behoud van de bijtelling-vergoeding..
Maar... De Passat heeft geen Maxidot, geen leren stuur en pook, geen sportstoelen en geen parkeersensoren.
Nu voelen jullie hem al aankomen... Wat zouden jullie doen??
En echt even zo objectief mogelijk, want iedereen blijft uiteraard Skoda-fan!
[/ QUOTE ]
Even rekenen
. Stel verschil in cataloguswaarde is EUR 10k. Nadeel van bijtelling is netto (EUR 10k x 22% x(stel) 42%=) EUR 924 netto. Dit moet BRUTO worden gecompenseerd omdat alles dat je van de werkgever krijgt loon vormt. Bruteren betekent dus EUR 924/58x100=EUR 1.593 per jaar (loonkosten voor werkgever, afgezien van de werkgeverswig (in de vorm van premies voor pensioen, sociale zekerheid etc., volgens mij rond 30% van het salaris van de werknemer)). Misschien kom je door die extra bijtelling in de 52%, dan wordt het bruto voor de werkgever duurder. Leasetermijn die nog resteert is 1,5 jaar, dus de boete moet minimaal EUR 1.593 x 1,5 = EUR 2.389 zijn (excl. werkgeverswig). Als de boete lager is, is er voor de werkgever geen voordeel te behalen. Daarnaast is natuurlijk van belang hoe lang de werkgever nog van jou wil genieten. Als dat kortlopend is, kan het ego van de directeur zwaarder wegen dan de langdurig hogere loonkosten. M.a.w.: mooie manier om de loonkosten te laten stijgen. Mocht je akkoord gaan met het aanbod, zet dan alles op papier
.
Mijn vader heeft sinds kort een Passat 2.0 Comfortline. Heb er even in gezeten. Wat een draken van stoelen. Als je Skoda sportstoelen gewend bent, wil je die stoelen niet. En de Passat heeft geen achterruitwisser, die ga je zeker missen. En de kofferklep ga je missen. Ik gooi met gemak mijn racefiets en mtb achterin. Dat gaat je bij een Passat niet lukken.
Dus: als Skoda-rijder ben jij simply clever, dus ik zou uitleggen dat de door de directie geopperde optie naar alle waarschijnlijkheid duurder is dan om jouw jaarlijkse bonus met EUR 1.000 te verhogen (en dat dat laatste dan jouw voorkeur heeft
).
Groet,
JettaFreak