Gierende aircopomp

Hakar

Donateur
Bij aankoop van de auto een kleine 2 maand geleden is de distributie, de multiriem en de waterpomp vervangen.
Zal morgen checken of de riem de aircopomp ook aandrijft.

Geen idee of de airco naar behoren werkt, heb het zelf niet getest, en vrouwlief rijdt altijd ARKO.

Wielkuipschroefjes, spatbordschroefjes, en wielbouten en of moeren ben ik altijd zeer verdacht op, zeker nadat er ooit een wiel van een aanhanger aan mijn auto voorbij raasde.:wavecry:
Werd nog overtroffen door een hoop herrie van een losgekomen spatbord van dezelfde aanhanger. :banghead:

Is er overigens een snelle test voor de werking van een airco, of is dit specialistenwerk?
 

0ri0n88

Forumguru
Is er overigens een snelle test voor de werking van een airco, of is dit specialistenwerk
De snelle test is hem aanzetten en constateren dat die goed koelt (climate control of airco?) Blaast die op zijn koudst geen koele lucht dan weet je genoeg. Dit is natuurlijk niet specialistisch. Ook een airco met minder of te weinig koudemiddel kan nog steeds koude lucht blazen. Je stelt zelf dat de airco nooit gebruikt wordt, dat is zo een beetje het minst fijne voor de airco en de werking ervan. Geadviseerd wordt de airco toch bij tijd en wijle te gebruiken (zomer en winter) en ook hem regelmatig te servicen.
Gezien de auto net aangeschaft is kunnen er meer boosdoeners zijn.
Hij kan gewoonweg leeg zijn (miss al een hele poos)
Compressor kan stuk zijn.
Pomp kan schade hebben.
Leiding lekkage
Expansieventiel
Thermostaat en nog meer.
Airco is complexe materie
Simpelst is de airco te laten servicen en zien wat daar uit komt. Als de airco al de boosdoener is van je geluid uiteraard.
Wellicht nog garantie?
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Garantie, nee niet meer.
Gezien aanschafprijs, en alles wat er uit te halen was met onderhandelen is dat ook niet meer van toepassing.

De kortste klap gevolgd, en auto staat nu bij een airco service.
 

0ri0n88

Forumguru
Ben benieuwd wat eruit komt. Aircoservice zelf kun je geen buil aan vallen. Als het alleen druk testen en vullen is kom je meestal op zo een 90€ uit.
Succes en laat ff weten wat eruit kwam.
 

Hakar

Donateur
Aircoservice is gedaan.
Airco was half leeg tot bijna leeg, 280 gr koel / smeermiddel er uit, 565 gr er weer in.

Airco koelt als een grote, maar helaas geluidje is er nog.

Monteur wees er na de service op dat hij dacht dat een spanrol misschien speling kon hebben.
Het zou dan gaan om de spanningsdemper voor de geribde riem met onderdeel nummer 030145299F.
Heb even op google gezocht, en zie dat dit een spanrol is met daarachter een veerelement.
Lijkt me dat hier dan sowieso speling in is waar te nemen.
In Elsa wordt zelfs beschreven dat je spanrol met een ringsleutel kunt wegkantelen, en daarna door een inbussleutel in de pasboring kan worden geborgd.

Zingende of zoemende geluidje zoals vrouwlief het noemt voor lief nemen, of serieus overwegen om het onderdeel te laten vervangen?
 
Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
Zelf niet technisch genoeg voor om te zeggen ja of nee.

Zelf heb ik wel zoiets van als ik het weet en ook nog een geluid waarneem dat ik het graag opgelost wil hebben.

Aan de andere kant zal er idd altijd speling op zitten, het is meer de vraag tot hoe ver kan, mag en wil je gaan?

Wel fijn dat er met het aircootje niet veel meer aan de hand is en dat die weer lekker koelt, zeker met de komende warmere dagen.
 

Hakar

Donateur
Ik krab nog een poosje opmijn hoofd over what to do.
Even nadenken of ik er een ander topic over ga openen, want het is nu zeker niet de airco, maar het zing en zoem concertje is er wel.
 

Hakar

Donateur
@Peter-036
Wat mij doet dubben is wat ik van het verleden heb meegekregen.

Bij Moto Guzzi werd er in de beginjaren van de V-twin blokken enkel een kettinggeleider voor de distributieketting geplaatst.
Toen het merk een beetje met zijn tijd mee ging, kregen de nieuwere blokken een verende geleider.
Menig bezitter van een fiets met een nieuwer blok, die voorheen een fiets had gehad met een oud blok, sloeg aan het vervangen van de geleider omdat deze niet strak in de passing zat.
Echter de speling die er op zat viel honderd procent binnen de toleranties.
Pas toen de toenmalige importeur zich begon af te vragen waarom er in enen zo veel van die geleiders werden gevraagd en verkocht, heeft hij het in de groep gegooid en verder laten vertellen dat dit normaal was.

Wat ik hier zie op de plaatjes is dat de spanrol lijkt te rusten of te zijn opgebouwd op een verend element.
Dat zou een speling kunnen verklaren.

Nummer 1 is de betreffende spanrol

Naamloos.jpg


De stift kan na montage worden verwijderd
Naamloos1.jpg

Borging door middel van één bout, dus in mijn ogen met verende werking.

Naamloos2.jpg
 

ronald_j

Actief lid
Je weet natuurlijk nooit zeker of we het over precies het zelfde geluid hebben. Bij mijn fabia 1 was het een soort jengelend / zeuren geluid bij lage toeren. Daar heb ik jarenlang mee rondgereden. Airco altijd netjes laten onderhoudrn. Geen verlies van koelmiddel of werking gehad. Ik heb het maar aanvaard als producteigenschap.
 

Roeland80

Forumguru
Als het hier om de Multi riem gaat doe ook je aircopomp aan drijft kan je deze riem er volgens mij wel even afhalen je aircopomp doet het dan even niet en je dynamo word niet aangedreven maar kan je wel even horen of het geluidje weg is..... ik ben niet heel technisch aangelegd hoor....
 

ronald_j

Actief lid
Alleen koppel je dan in een keer een heleboel dingen af. Als het geluid dan weg is kan het nog steeds liggen aan de riem, dynamo, airo etc.
 

Hakar

Donateur
@Roeland80 @ronald_j

Wat Roeland voorstelde zweefde ook door mijn hoofd.
Wat Ronald aangeeft klopt ook.

En als ik dan toch bezig ben, kan ik net zo goed die spanrol met nummer 030145299F vervangen.
Is het alleen weer een zoekplaatje welk merk, want ook daarin verschillende aanbieders met verschillende merken en verschillende prijzen.
Laagste prijs scheelt meer dan de helt ten opzichte van de duurste, en tja welke is beter?
 

Hakar

Donateur
Had de spanrol al een poosje liggen.
Ben uiteindelijk voor een gates gegaan.
Bij alles wat ik zocht kon ik alleen maar een complete spanningsdemper voor wagens met airco vinden, en die moet dus nu worden vervangen.
Normaal zou dat van bovenaf kunnen, als je het hitteschild van de uitlaat verwijderd.
Dan ontstaat er een ruimte waar doorheen je bij de bevestigingsbout aan de achterkant van de demper kunt komen.
Maar dan moeten wel de onderste boutjes van het hitteschild los willen.
Of het komt omdat ik nog niet ben uitgeslapen, of omdat de boutjes mogelijk al 180k + vastzitten, maar met mijn gereedschap helaas de kopje van de boutjes nu rond.

Maar, er is hoop.
Nu de auto op de steunen, en van onderen net achter het oliefilter een dop met verlengstuk er in gekregen.
Zo na de koffie eens proberen of de zooi los wil komen.

Afbeelding geleend van http://www.oemepc.com
Nummer 13 is de bout die los moet.

225903400.png
 

Hakar

Donateur
Na enig improviseren is het dan toch gelukt om de bout van onderaf te kunnen lossen.
Nieuwe spanner er in gemonteerd, riem er om gelegd, de hele mikmak aan beschermplaat onder blok, beschermplaat wielkast, wiel, en luchtfilterkast weer gemonteerd.
Vrouw een stukje laten rijden, geluidje wat zij ooit aangaf nog aanwezig.

EN een nieuw geluidje, wat af en toe richting huilen gaat.
Dan weer stationair, dan weer met verhoogd toerental, dan weer een poosje niet, en dan weer wel.
Met een draadstang als stethoscoop kan ik het geluid niet koppelen aan de dynamo of de spanrol.
Aircopomp kom ik zo niet bij helaas.

Nieuwigheid? was eerste opmerking vrouwlief, ik kon alleen maar mijn schouders ophalen.
Ergens wordt het geluid veroorzaakt, maar waar en waardoor?
 

Hakar

Donateur

Turboturbo.
Bedankt voor het meedenken.
Alle voorgaande posts, voor ik binnenkwam met mijn probleem hebben betrekking op een ingeschakelde airco.
Alle waarnemingen die vrouwlief heeft gedaan, en daarna ikzelf ook deden zich voor met uitgeschakelde airco.
Ook het nieuwe geluid wat we gratis hebben gekregen deed zich voor bij uitgeschakelde airco.

Door jouw reactie weer op pagina 1 van dit topic begonnen met lezen, en na een post of 5 gelezen te hebben, de auto weer gestart met vrouwlief aan het stuur en de pedalen.
Eerst was er het haar inmiddels bekende maar door haar vervelend gevonden geluidje aanwezig bij wat gasgeven.
Buiten de auto hoorde ik dat niet, links doof rechts slechthorend.
Na enige tijd stationair draaien kwam het nieuwe geluidje uit het niets opzetten.
Ook vrouw hoorde het in de auto en gaf wat gas bij, waarmee het geluid in sterkte veranderde.

Toen de airco ingeschakeld, maar beide geluiden bleven, of de airco nu op 18 of op 22 was ingesteld.
De motor een poos laten draaien, maar geluiden namen niet af.
Toen airco weer uitgeschakeld, en geluiden bleven.

Regelventiel kan het in mijn ogen niet zijn met de verschijnselen zoals ze optreden.
Maar wat wel is me tot nog toe onduidelijk.
 

turboturbo

Forumguru
Excuus Hakar, ik heb over je vermelding van dat het geluid zich ook voor doet bij airco uitgeschakeld, heen gelezen!

En ik weet natuurlijk ook wel beter als ik eraan twijfel of je het gehele topic al minstens eenmaal had doorgelezen :)
 
Bovenaan Onderaan