Goede waterpomp 1.6tdi?

chris2709

Senior Member
Voor de tweede keer sinds ik de Superb in bezit heb, is de waterpomp defect geraakt. De eerste keer bij 120.000, nu 165.000 km later. De vorige keer is er een imitatiepomp op gekomen begreep ik van mijn garage.

Ik ga nu zelf de riem vervangen, maar wil geen risico lopen een exemplaar te plaatsen wat na 50.000 al weer de geest geeft. Ik zat zelf te denken aan een distributiesetje van Contitech, maar de pomp van Contitech is meteen de goedkoopste. Nou wil natuurlijk niet meteen zeggen dat de goedkoopste ook de slechtste is, maar ja... ik weet het niet.

Hebben jullie suggesties voor een goed merk pomp? Ik ben vooralsnog niet van plan naar de dealer te gaan...
 

Eltjo

Forumguru
Ik begreep dat een pomp van een 1.6 nogal eens het distributieriem vervanginterval niet haalt, maar dit is al te gek.
Ik heb bij 200dkm de distributieriem laten vervangen en gelijk een nieuwe pomp laten monteren, maar de oude originele en nu ook die nieuwe een 100dkm later was cq zijn nog goed. Welk merk kan ik je niet vertellen.
 

Cordoba

Forumguru
@eltjo2 Ik denk dat je de startpost anders interpreteert dan ik:
Voor de tweede keer sinds ik de Superb in bezit heb, is de waterpomp defect geraakt. De eerste keer bij 120.000, nu 165.000 km later.
Zoals ik het lees is het nu dus bij km-stand 285k km, dat is wel wat te vroeg maar niet dramatisch. Bij mijn vorige Fabia overigens ook gehad, daar stond er 90k km voor de wissel, maar de 2e waterpomp verloor na 75k km soms een plens koelmiddel, daarom gewoon de distributiewissel 15k km naar voren gehaald, als je dat bekijkt over de duur dat je met een auto rijdt, kost het je uiteindelijk weinig geld.
 

turboturbo

Forumguru
SFK en Contitech zijn gerenommeerde merken en heb ik al 2x op aanraden door een monteur (waaronder VAG expert HBT) laten installeren op mijn O1.

Wat je vooral niet schijnt te moeten willen is een plastic schoepen. Die van Contitech hebben vzv ik weet metalen schoepen.

Is anders OEM / dealer onderdeel niet een optie voor je, dan heb je geen twijfel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik zou inderdaad juist niet bij de dealer een pomp gaan halen, daarvan weten we al dat die niet zo geweldig zijn. Al kan het zomaar zijn dat andere fabrikanten het niet beter doen, omdat het ontwerp icm de rest van de motor gewoon niet optimaal is. VAG gebruikt tenslotte voor de meeste onderdelen spullen van de grote gerenommeerde merken (Bosch, SKF, etc).
 

Cordoba

Forumguru
Met name ergens rond 2000-2005 zijn er in heel wat VAG-motoren waterpompen met kunststof schoepen geplaatst (af-fabriek), maar na een serie vroegtijdig overleden waterpompen zijn die pompen opgevolgd na een aantal jaren door versies met een metalen schoepenrad (ook als vervangend onderdeel).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Voor wat ik uit de openingspost begrijp heeft de originele het 120k volgehouden en de imitatie 165k.
Ik ben bijna geneigd om te zeggen dat prijs en merk er niet zoveel toe doen…

:arghh:
 

chris2709

Senior Member
SFK en Contitech zijn gerenommeerde merken en heb ik al 2x op aanraden door een monteur (waaronder VAG expert HBT) laten installeren op mijn O1......
Ik heb inmiddels een Contitech setje besteld. Nu nog even op zoek naar een duidelijke montagehandleiding en dan ga ik er vast uitkomen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Eltjo

Forumguru
Nou ben ik toch benieuwd Chris hoeveel je nu met de auto gereden hebt.
Als je eerste stuk bekijkt, kom je op 120 + 165 = 285 dkm. Maar later spreek je je angst uit dat je weer na 50 dkm met een kapotte pomp zit.
Help ons uit onze onzekerheid... hoe zit het? Ik verwacht nu toch wel, gezien leeftijd en diesel >285 dkm...
In ieder geval succes met de montage, is dat te doen? Ik ben er met mijn Passat een keer bij gebleven, daar moest de hele neus er af met een in de lengte geplaatste 1.9tdi. De diesels liggen nu dwars in de S2.
 

Thijs4motion

Forumguru
Heb je het ooit eerder gedaan?
Zorg dat je het juiste gereedschap hebt. Liever teveel dan te weinig. En als ik het goed heb dan moet je bij de nokkenas en de pomp de tandwiel los zetten zodat je ze kunt verstellen. Lees je goed in voordat je alles loshaalt. En het project op de oprit strandt. En regel ook een afpersset zodat je zeker weet dat je pomp afdicht voordat je het hele spul in elkaar zet
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ach, wat kan er nou helemaal mis gaan? In t ergste geval zijn de kleppen krom, de zuigerkoppen beschadigd en de motor vol met metaalgruis, dat valt wel te overzien toch?
 

Thijs4motion

Forumguru
Ik ken de ts niet. Maar er zijn mensen die denken dat alles zo simpel is. Ik ken verhalen waar het al mis ging bij een oliewissel, of even de accu vervangen
 

chris2709

Senior Member
Wees gerust, ik haal niet zomaar wat los. Ik heb inmiddels een complete auto van A-Z gerestaureerd en daarvoor tot op de laatste schroef uitelkaar gehaald. Leer je een hoop van ;). Daarnaast van modern blik meerdere distributieriemen cq -kettingen vervangen en inderdaad alleen als ik me zorgvuldig heb ingelezen. Ik heb een ruime schuur, heb het speciaal gereedschap en afpersen kan ik inderdaad ook.
De S2 heeft nu 285k. Die 50k noemde ik omdat er veel verhalen te vinden zijn over waterpompen die zo rond die stand geen zin meer hebben...
 

Tees

Donateur
Klinkt alsof dat welgoed moet komen
Idd zou een setjes foto's wel leuk zijn ter onzer lering hier!
 

Tees

Donateur
Als die auto die volledig gerestaureerd is een Skoda is, dan zijn die foto's van harte welkom! Maar zo klonk het niet, dus laten we maar alleen de distro en waterpomp doen van deze Skoda :tegek:
 
Bovenaan Onderaan