Goedkope grote Skoda op komst

MarcoO2

Forumguru
Goedkope grote Skoda op komst

Uitgegeven:28 juli 2010 14:41
Laatst gewijzigd:28 juli 2010 14:41

De huidige Skoda’s Octavia en Superb zijn de budgetmarkten een beetje ontgroeid. Vandaar dat Skoda werkt aan een goedkope grote auto. De huidige Skoda’s Octavia en Superb zijn de budgetmarkten een beetje ontgroeid. Vandaar dat Skoda werkt aan een goedkope grote auto.

m1fzk9nasg77.jpg

Skoda stopt binnenkort met de productie van de eerste generatie Octavia. Die werd als Tour nog verkocht in verschillende landen om ons heen.

De voornaamste taak van het model was om op de (Oost-Europese) budgetmarkten een goedkope grote auto te kunnen bieden. Bij ons was deze Octavia nooit als Tour te koop.

Budgetkarakter

Volgens Volkswagen-baas Martin Winterkorn zijn de huidige Octavia en Superb kun budgetkarakter een beetje ontgroeid. Er is dus ruimte voor een nieuw goedkoop, groot model. Dat meldt het Duitse Welt.
Die auto moet er in 2012 zijn en wordt een vierdeurs sedan. Die carrosserievorm is in die landen immers het populairst. In een later stadium zal ook een stationwagen volgen. In Duitsland wordt een prijs genoemd van 13.000 euro voor de nieuwe budget-Skoda.

bron: nu.nl

LenK

Forumguru
Dus toch. Uiteindelijk komen die auto's natuurlijk ook hier heen. Concurreren met Dacia e.d.

MarcoO2

Forumguru
Ik hoop dat dit dan de oplossing is voor Skoda om toch (deels) een budgetmerk te kunnen blijven. Liever dan dat ik zie gebeuren dat alle modellen die er nu zijn weer versoberd worden, zoals eerst de planning was.

___JC___

Forumguru
Nadeel van dit lijkt me wel dat het imago van Skoda toch weer geschaad wordt. Om een 4-deurs sedan op de markt te kunnen zetten voor 13.000 euro moet je ergens flink gaan besparen. Helaas is dat meestal op dingen zoals afwerking, gebruikte materialen, technische innovaties en veiligheid. En dat zorgt ervoor dat het Skoda imago beschadigd wordt.

Jammer, kunnen we WEER gaan uitleggen....

Bart_G

Lid
ik leg helemaal niemand wat uit. ;)
Klinkt in ieder geval wel als erg veel auto voor weinig geld. Maar ik denk dat ik met mijn behoorlijk complete Fabia GL, waar ik nog op wacht, nog steeds niet hoef te klagen als deze auto er is.

wimv

Actief lid
@JC: Ik ben bang dat jouw gedachtengang juist is. Net nu we eindelijk van dat imago af zijn, gaan ze verdikkeme misschien weer beginnen ! Maar goed, we shall see.
Op dit moment zitten we te dicht bij VW.

LenK

Forumguru
Nog een merk erbij, dat is wel heel kostbaar lijkt me.

Beter de merken duidelijker uit elkaar neer zetten.
Seat en Audi hebben een eigen gezicht.
Maar Skoda en VW zitten teveel in elkaars vaarwater.

Rene de Wit

Actief lid
Ik snap alleen niet hoe ze erbij komen dat die tour modellen nooit geleverd zijn in NL.
Ik rijd er nl een, hij heet dan weliswaar geen tour maar demarrage en dat is de O1 die tot 2008 leverbaar is geweest. De O2 is al sinds 2004 op de markt.

hemi24

Forumguru
Aangezien Seat toch al is begonnen met "recyclen" van oude Audi modellen, kunnen ze deze voormalige Fiat-licencie bouwer tot budget-budget merk bombarderen...

___JC___

Forumguru
SEAT is duidelijk het sportieve merk voor jonge mensen. En voor 24k is zo een Ex-audi toch nog niet echt een koopje te noemen...
VW is natuurlijk het massa merk en Audi het luxe merk. Ja dan moet Skoda wel (weer) het budget merk worden. Jammer genoeg.

*Begint druk te sparen voor een nieuwe 5-serie over 4 jaar*

Michel

Forumguru
Het staat niet helemaal duidelijk in dat bericht vermeld, maar is het niet zo dat dit goedkope alternatief uitsluitend voor die markten bedoeld is, waar tot voor kort de Tour nog leverbaar was en dus niet voor West-Europa? Een sedan voor een prijs van € 13.000,- is sowieso niet erg populair in deze contreien, want in die prijsklasse is men vaak eerder op zoek naar hatchbacks (3 deurs of 5 deurs). Als men het zo aanpakt en daarnaast gewoon de Octavia's en Superbs met het huidige of misschien nog betere afwerkingsniveau blijft leveren voor de veeleisende(r) West-Europese markt, dan heb ik geen probleem met deze strategie.

Bovenaan Onderaan