Hey, leuke discussie hier.
Kern van het "Skoda" probleem (voorzover dat een probleem is).
De Felicia, en dan in mijn ogen vooral de combi, was een prijsbreker. Een kwalitatief uitstekende auto, met een goed werkend dealernetwerk, met dealers die veel voor hun klanten deden. Vergeet niet, als je een merk moet opbouwen (helemaal als je na Lada de loser van de klas bent) dat dat een grote extra inspanning vraagt van iedereen.
Kortom, Felicia een succes, Octavia 1 een groter succes.....
Maar kijk eens wat er gebeurde.. al die kleine dealertjes die de Felicia en O1 aan de man brachten, waar zijn die gebleven? Inimddels zit op elke autoboulevard wel zo'n groot Skoda geval....... En ja, daar betaal je allemaal aan mee...
Wil ik een goedkope Skoda rijden..... gisteren even een kleine offerte laten maken, kwam voor een Fabia 2 GL (een prima wagen, met prima voordelen) met alle noodzakelijke opties (dakreling en trekhaak) op een kleine 18000 euri;s, waarvan 850 voor rijklaarmaken.....
De vraag is dus niet of Skoda een goedkope goede wagen kan maken (dat kunnen ze, zonder in te leveren op kwaliteit, maar ook hun personeel moet meer verdienen als 15 jaar geleden, vooruitgang heet dat), maar of Skoda in staat is om hun product zo goedkoop mogelijk aan de man te brengen.....
Maar de tijd zal het leren, ondertussen geniet ik nog steeds van de O1.
MVG, Peter