Citaat uit AMuS: "Auch hohe tempi erfordern nur niedrige Touren; ein Vorteil drehmomentstarker Motoren. Dabei - und das is der besondere Clou an EDE - bestraft er kaum für zügige Fahrt. Verbräuche under fünf liter sind locker drin, bei über sechs feiert der Gasfuss schon mächtig Karneval". Verbruiksmetingen: Minimal (AMS verbrauchsrunde) 3,8, Stadt 5,8, über Land 4,8, Autobahn schnell 6,5 l/100km. Testverbrauch 5,5 l/100 km. Vertaling denk ik niet nodig. Wat mij betreft een staaltje toptechniek. Ik ben nog nooit een liefhebber van BMW geweest, maar met deze prestaties en verbruik ben ik echt om.
@Luuk Thijssen: ik moest ook een paar keer knipperen toen ik deze cijfers las, maar ik heb wel vertrouwen in de door dit blad gepubliceerde cijfers. Ik lees het blad al 40 jaar en al zijn ze wat chauvinistisch, ik heb geen reden om aan hun meetwaarden te twijfelen. Vooral het verbruik wat zij meten op hun zogenaamde "normrunde" geeft mij voor mij een aardig beeld welk verbruik er in de praktijk met een beheerste gasvoet mogelijk is. Ik heb de redactie van Autoweek ook al eens voorgesteld om met iedere testauto een vast parcours, bestaande uit wegen van uiteenlopende orde, met een rustige rijstijl af te leggen. Ik kreeg als antwoord dat ze dat niet praktisch vonden omdat de verkeersintensiteit niet altijd gelijk is.
Ik vind het een beetje flauwekul antwoord, maar heb zelf het idee dat de testprocedure dan teveel tijd in beslag neemt.