Columbus GPS defect of iets anders?

EdK

Forumguru
Vaak word er ook een metalen plaatje bij een GPS muis geleverd waar je hem op kleeft

eriktv

Forumguru
Is een plastic steun vermoed ik, zie foto 4 waar de oude antenne op staat. De foto staat op de zijkant, rechts zie je de ventilatieopeningen. Ik heb hem geplakt met behulp van de voorbevestigde plakstrip. En op exact dezelfde plek als de oude.

Ik heb zowaar snel reactie van de leverancier en die geeft aan dat dit op zich een goede, maar niet de beste antenne is. Iets met prijsstelling bol.com… Hij adviseert plaatsing boven de airbagmodule, dat wordt dan mijn condens poging. Wel weer nóg meer demonteren, ook het dashboardkastje moet eruit.

eriktv

Forumguru
Het is nogal een zoektocht naar een liggend stuk metaal.. wat is de beste optie?

1 direct op de RNS in plaats van op het stuk kunststof erboven. Wordt wel warm + stoort dat niet?

2 met tyraps op het frame van het dashboard. Wel metaal, maar rond.

3 ergens boven het dashboardkastje, boven de airbagmodule, zei de leverancier. Maar die zie ik niet…?

4 via de lichtsensor naar bovenzijde dashboard. Dan kwartslag gedraaid op het dichte deel tussen de beide ventilatiestroken plakken. Geen metaal, wel vrij “zicht”. En ik moet een klein sleufje slijpen voor het kabeltje, semi “in het zicht”.

Andere suggesties?

IMG_0038.jpeg
IMG_0037.jpeg IMG_0036.jpeg IMG_0032.jpeg IMG_0034.jpeg IMG_0035.jpeg

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
De mijne (O2) zit ergens in de buurt van de airbag, optie 2 in jouw geval. Werkt prima voor mij. Hoe hoger hoe beter natuurlijk, maar ik zie al een stukje vlak staal dat volgens mij prima kan werken.

eriktv

Forumguru
jij bedoelt dit stukje zeker @Tees ? Had ik nog niet eens gezien toen ik me in bochten vouwde voor goede foto’s. Er is niet zoveel metaaloppervlak, maar gaat het hele dashboardframe dan als verlengstuk werken, net als je vroeger iets geleidende aan een fm-antenne op je thuisstereo vastmaakte?

IMG_0049.jpeg IMG_0048.jpeg

Tees

Donateur
Op basis van de foto dacht ik zelf wat verder naar links, boven die ronde witte plastic moer/aansluiting/wat-is-t?
Altijd lastig inschatten op een foto, waar je m nu hebt zit ie maar een beperkt stukje op t metaal, dat is niet ideaal (maar beter dan niets).

Ik weet eigenlijk niet hoe dat precies werkt, ik vermoed idd wel iets met het versterken van t signaal door een geleidende afscheiding.

eriktv

Forumguru
Dat beugeltje boven de stelklep van het ventilatiesysteem (wit rond) is net zo’n beugeltje als wat ik testte. Van wat ik zo kon vinden helpt een groter metalen oppervlak beter i.v.m. reflectie signaal. Dus ik heb er nog geen ei over kunnen leggen wat nu de beste plek is.

Ik kan best een stukje golfplaat (alu?) uitknippen en ergens monteren, maar dan wordt het qua ruimte en risico op rammelen nóg lastiger. Vooralsnog neig ik ook naar optie 2, maar ik heb eind juli pas de eerste goede test met een lange rit. Dus liever even goed studeren + hier peilen dan dat ik wéér de hele boel los moet halen.

EdK

Forumguru
Bij de RR lag hij op de unit zelf, maar goed dat was een JVC / Kenwood en dat was een metalen frame en bij jou dus kunststof.
Bij de Yeti had ik hem op vlak stuk van je foto 2 en werkte perfect.
Nu kon ik daar ook erggg makkelijk bij omdat ik bovenop dashboard een opbergvak had zitten met deksel en te demonteren door 2 schroeven los te nemen.
Had daar later wel een USB aansluiting van de Zenec naar toe gelegd en daarop een USB stick en later een HD voor de eigen muziek

eriktv

Forumguru
Nou hier zit hij nu: bovenop de buis van het dashboardframe. Dashboardkastje dus voor niets gedemonteerd, alhoewel het leuk is om eens te zien hoe alles daarachter werkt :)

Als kers op de taart vergat ik nog het passagiersairbag-off-verklikker-lampje terug te klikken toen ik de auto tussendoor in de garage zette :banghead:. Dat kostte me dus €25 bij de dorpsgarage om de airbagstoring te wissen.

Begin augustus heb ik pas weer een langere rit op de planning, dus dan horen jullie of dit wel stabiel werkt.

IMG_0071.jpeg IMG_0070.jpeg

eriktv

Forumguru
Nou, vandaag een paar uur gereden en wéér een dikke 20 minuten geen GPS. Nog steeds slechter dan met de oude antenne dus :pieker:. Ik heb de leverancier om advies gevraagd en aangegeven dat ik ook wel een "betere" antenne wil tegen bijbetaling. Die "betere" bieden ze niet via bol.com aan kennelijk. Ik wil vooral niet straks voor een vierde keer het halve dashboard openschroeven :nono:

Tees

Donateur
Welke had je origineel gekocht @eriktv? Weten wij ook welke we níet moeten kopen?
Je kan trouwens ook voordat je de boel weer inbouwt controleren hoeveel satellieten hij ziet. Zit volgens mij in t navigatiemenu ergens.

eriktv

Forumguru
Hij vindt 80-90% van de tijd een flink aantal van de 9/10/11 satellieten (te zien via de knop positie in het NAV-menu van de RNS510), dus hij werkt wel. Maar niet altijd, dat is het punt... Ik houd de naam nog even voor me, eerst even kijken hoe ze e.e.a. al dan niet netjes kunnen herstellen via de mail. Het betreft dit artikel, ik zie zo geen naam/model (GPS-002...)

Naamloos.jpg

eriktv

Forumguru
Ik was het dubbele kwijt, in mijn ogen zien al die dingen er vrijwel hetzelfde uit. Ik kocht via bol omdat dit vertrouwd voelde en hij komt van een vrij bekende autozaak. Dus eerst even wachten wat zij adviseren en dan evt verder kijken.

Tees

Donateur
Ja, ze lijken enorm op elkaar. Ik ga bij dit soort dingen maar af op de reviews, een artikel dat veel verkocht is en hoge reviews heeft zal dan wel OK zijn. Maar ook dan kan je pech hebben, kan zomaar zijn dat de jouwe gewoon een kabelbreukje oid heeft.

eriktv

Forumguru
De verkoper geeft aan dat het dan waarschijnlijk aan de RNS GPS-module ligt.. Maar dat ik ook via hun eigen site (Carcare Woensel) een betere antenne kan bestellen. Ze verwachten echter dat dat het probleem niet verhelpt.

Ondertussen ben ik het uit- en inbouwen een beetje zat en ben ik me aan het oriënteren op een Zenec 2055. Met pijn in het hart, want ik vind origineel veel mooier. Maar het is ook een beetje retro vs gemak van Carplay. En ik heb niet zo veel zin om nog veel tijd en geld in de mogelijke oplossing met m’n RNS510 te moeten steken. Maar een Zenec is meteen een hoop geld en minder mooi. Twijfels twijfels…

Wat zouden jullie doen? Nóg een antenne bestellen (tientjes €), de RNS voor reparatie opsturen (paar honderd €€) of een Zenec erin (600 €€€)?

Tees

Donateur
Ik zou sowieso eerst nog een nieuwe antenne proberen. Voor die €10 is dat wel het proberen waard.
En anders zou ik zelf voor een Zenec gaan, ik hou ook van origineel, maar meerdere honderden euros in de reparatie van een verouderd stuk electronica stoppen zou ik het niet waard vinden.

EdK

Forumguru
Al contact opgenomen met KMS in Apeldoorn voor reparatie ?
Op site staan ook veel voorkomende problemen per merk al genoteerd.

eriktv

Forumguru
Ik ga toch maar het €-€€-€€€-stappenplan volgen, met het risico dat de eerste stappen weggegooid geld zijn. De Amazon-antennt is onderweg, stap twee is dan evt contact met KMS. Deze klacht staat niet bij de veel voorkomende problemen, maar komt vast vaker voor.

Als zelfs @EdK van het fanteam niet direct roept dat ik een Zenec moet nemen… ;)

Bovenaan Onderaan