gr.beurt +APK+distibutieriem

Mart70

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Mijn octavia 1.9 DTI heeft 100.000 km's onder het blok door laten glijden, tijd voor een grote beurt, een eerste APK en een verse distributieriem.

Dit mailtje kreeg ik op aanvraag van het garagebedrijf:

De kosten komen +/- op 750,= Euro

Oliefilter
Luchtfilter
Interieurfilter
Brandstoffilter

Distributieriem
Geleiderol distributieriem
Spanrol distributieriem
Waterpomp

Olie, koelvloeistof en div. vloeistoffen
Arbeidsloon en 19% BTW

Is dit redelijk? Ik heb namelijk geen idee aangezien ik deze werkzaamheden nog nooit bij mijn eerdere auto's heb laten doen.
De Skoda dealer kwam op ongeveer 1200 / 1300 Euro !!!

Alvast bedankt voor jullie reaktie.
 

VEEJAY

Forumguru
Ow das wel heftig, de mijne zit op 90.000, kan ik alvast beginnen met sparen...

Kun je trouwens laten nakijken of de distributieriem al vervangen is of vervangen moet worden?
 

yup

Lid
Die prijs van 1200-1300 euronen kan NOOIT.

Skoda dealer hanteert vaste prijzen:

http://www.skoda.nl/media/downloads/Onderhoudsbrochure_internet.pdf

90.000 km beurt kost 345 euro, dit is ALTIJD icm materialen, materialen worden NIET apart berekend, hier zit interieurfilter, brandstoffilter, luchtfilter, carterstop, motorolie etc. bij.
APK icm grote beurt kost 46 euro
Distributieriem O2 1.9 TDi kost 419 euro

En wat voor BS is het om koelvloeistof te vervangen? DAt hoeft niet he, dat hoeft pas bij 6 ton + vervangen te worden. Ik heb het ook niet gedaan met 220k op de klok, en mijn kvs is nog steeds kraakhelder. Dit is longlife zooi gebouwd zodat het een autoleven mee gaat!

Dan kom ik uit op ongeveer 790 euro!
 

Daan75

Lid
Hallo allemaal,

Mijn octavia 1.9 DTI heeft 100.000 km's onder het blok door laten glijden, tijd voor een grote beurt, een eerste APK en een verse distributieriem.

Dit mailtje kreeg ik op aanvraag van het garagebedrijf:

De kosten komen +/- op 750,= Euro

Oliefilter
Luchtfilter
Interieurfilter
Brandstoffilter

Distributieriem
Geleiderol distributieriem
Spanrol distributieriem
Waterpomp

Olie, koelvloeistof en div. vloeistoffen
Arbeidsloon en 19% BTW

Is dit redelijk? Ik heb namelijk geen idee aangezien ik deze werkzaamheden nog nooit bij mijn eerdere auto's heb laten doen.
De Skoda dealer kwam op ongeveer 1200 / 1300 Euro !!!

Alvast bedankt voor jullie reaktie.
Die prijzen zijn veel te hoog, zelfs bij mijn 2.0 TDI koste de distributie nog geen 500 euro.
 
Heb vorige week mijn distributieriem, waterpomp en grote beurt gehad bij de garage om de hoek.
€ 660,00 voor een 1.9 Tdi 77 kW PD. De riem + spanrol kost al € 167,50. Het PD model is goedkoper voor distributieriem omdat er iets minder rollen op zitten.
Distributieriem "gewone" 1.9 Tdi om de 90.000 km voor een PD model 120.000 km.
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Dat is ook raar. Ik heb een Octavia 1 1.9 DDI met 110 PK en ik moet om de 150.000 km de distributieriem vervangen.
Waarom moet jij hem dan nu al vervangen?


Marcel
 

yup

Lid
Dat is ook raar. Ik heb een Octavia 1 1.9 DDI met 110 PK en ik moet om de 150.000 km de distributieriem vervangen.
Waarom moet jij hem dan nu al vervangen?


Marcel

150k?

Wat voor motorcode bouwjaar is jou wagen want het is volgens mij 90.000 km of 120.000 km, bij TDi's kan het niet een hoger kilometrage zijn dan 120.000 km.
 

Mart70

Nieuw lid
Die prijs van 1200-1300 euronen kan NOOIT.

Skoda dealer hanteert vaste prijzen:

http://www.skoda.nl/media/downloads/Onderhoudsbrochure_internet.pdf

90.000 km beurt kost 345 euro, dit is ALTIJD icm materialen, materialen worden NIET apart berekend, hier zit interieurfilter, brandstoffilter, luchtfilter, carterstop, motorolie etc. bij.
APK icm grote beurt kost 46 euro
Distributieriem O2 1.9 TDi kost 419 euro

En wat voor BS is het om koelvloeistof te vervangen? DAt hoeft niet he, dat hoeft pas bij 6 ton + vervangen te worden. Ik heb het ook niet gedaan met 220k op de klok, en mijn kvs is nog steeds kraakhelder. Dit is longlife zooi gebouwd zodat het een autoleven mee gaat!

Dan kom ik uit op ongeveer 790 euro!

Bedankt voor je link en reaktie,
Maar is het niet zo dat als de waterpomp vervangen wordt dat de vloeistof afgetapt wordt, of heeft dat er niets mee te maken ? :crazy:
 

bwman

Lid
hmm ik vraag mij af waarom je waterpomp moet vervangen worden tenzij hij stuk is natuurlijk anders zie ik niet in waarom deze vervangen moet worden, gisteren nog gevraagd aan mn dealer wanneer de riem moet vervangen worden en das idd op 120k gisteren remblokjes laten vervangen was on 130 euries kwijt wat niet zo veel is vind ik.
 

Vacaro

Senior Member
Ik betaalde 637.44 voor:-klein onderhoud (120000km).
-nazicht +reiniging airco
-distributieriem en nodige spanrollen
-batterij voor tweede sleutel + hercoderen van sleutels
-deksel dashboardkastje afgesteld
-ruitensproiervloeistof
En nog een vervangwagen van €35.- Golf Plus.
 

Bijlagen

  • Octavia20090512 001.jpg
    Octavia20090512 001.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 74

Ronnie

Forumguru
hmm ik vraag mij af waarom je waterpomp moet vervangen worden tenzij hij stuk is natuurlijk anders zie ik niet in waarom deze vervangen moet worden, vind ik.

Het is nogal een beetje werk om een distributieriem te vervangen. Als je dan alles los hebt liggen, vervang je dan ook de waterpomp, welke ook aangedreven wordt door de distributieriem, dan is het maar een keer werk.
Hetzelfde met de koppeling; alleen een plaat vervangen wordt bijna nooit gedaan, bijna altijd plaat,drukgroep,druklager. Dit is ook omdat het nogal veel werk is om de versn. bak te demonteren.
 
hmm ik vraag mij af waarom je waterpomp moet vervangen worden tenzij hij stuk is natuurlijk anders zie ik niet in waarom deze vervangen moet worden, gisteren nog gevraagd aan mn dealer wanneer de riem moet vervangen worden en das idd op 120k gisteren remblokjes laten vervangen was on 130 euries kwijt wat niet zo veel is vind ik.

Het is vrij logisch. Als een nieuwe distributieriem geplaatst is, is deze stugger en strakker van de oude. De kans dat het lager van de waterpomp het begeeft door de strakkere-stuggere getande riem is reeel aanwezig. Bij mij moet ter vervanging van de getande riem alles naast de plaats van de getande riem alles uitgebouwd worden.
 

bwman

Lid
heb ik bij mijn vorige wagens nooit laten doen (bij diegene waar de riem moest vervangen worden) en nooit geen problemen mee gehad.maar t klinkt inderdeed logisch
 
Het blijven toch machtige prijzen vind ik. Wij kochten een Skoda voor de lage prijs en goede kwaliteit. Maar het onderhoud noem ik absoluut niet goedkoop. Maar ja, het is dan ook VW van onderdelen en onderhoud hé.
 

Captain Hook

Forumguru
Het blijven toch machtige prijzen vind ik. Wij kochten een Skoda voor de lage prijs en goede kwaliteit. Maar het onderhoud noem ik absoluut niet goedkoop. Maar ja, het is dan ook VW van onderdelen en onderhoud hé.
Tja, overal waar dit type motoren wordt gebruikt, gelden deze onderhoudsrichtlijnen.
Dus of het nou een VW, een Skoda, een Seat of een Audi is. Zelfs bepaalde Mitsubishi's en nog menig andere fabrikant gebruikt die TDI blokken van VAG.
En onderhoudsprijzen zijn VOORAF bekend; de prijslijsten kun je vantevoren bekijken. M.a.w. er zijn geen verborgen kosten. Maar vergis je niet, ook Toyota kan er wat van. Mijn Skoda hoeft maar 1 x per 30KKm voor een onderhoudsbeurt, maar de Toyota van mijn vrouw 1 x per 15KKm, per saldo maakt het allemaal niet zoveel uit... :ahum:
 

LeJo

Lid
@SKODA 4X4
Ik zie dat ze maar 4liter olie in uw blokkie doen... Tiens tiens tiens... Normaal gezien moet er in elke TDI (skoda) 4.5liter olie!!! Dus eigenlijk doen ze er een halve liter te weinig in. OF ze laten het carter niet genoeg uitlekken en rij je nog met een halve liter vuile olie rond. Ik hoop dat het een foutje is in de factuur of van de mekanieker die dit fout heeft door gegeven aan de balie. Want anders sta je er wel snel terug om een litertje te laten bijvullen... Mja ieder mss zo zijn manier van geld verdienen?!?
 
Bovenaan Onderaan