Graag een advies : onderhoudsservice Superb 1.8TSI 2010

VincentPC

Nieuw lid
Beste mede forum leden,

Ik heb een vraag en hoop deze beantwoord te krijgen van een van jullie.

Afgelopen week heb ik een aantal autobedrijven bezocht voor een 2e hands SuperbII uit 2010, km stand +/- 105.000. Twee van deze Superb lijken een redelijke deal, mits het onderhoud compleet is.
Bij een van deze is op 103.000 km de waterpomp vervangen, of vervanging ketting/spanner is meegenomen, niet bekend.
Bij de ander is de ketting en spanner vervangen bij een nog onbekende km stand. Het bedrijf zou navraag doen om iets op papier te krijgen om aan te kunnen tonen wanneer en bij welke km stand dit is gebeurd.

Omdat de auto met de waterpomp er aan de buiten en binnenkant zeer goed uitziet ben ik daar meer in geintereseerd. Maar vraag mij af wat de kosten zouden zijn als ik daar preventief de ketting en spanner zou laten vervangen. Wie heeft hier ervaring mee? Voor beide auto's wordt +/- 14.000 euro voor gevraagd.

alvast bedankt voor een reactie
 

Noord26

Forumguru
Ketting en spanner all-inn kost €999 bij VAG Techniek. TSC de Betuwe zat op €750 excl btw = €907,5.

Waterpomp komt erg veel voor. Kost ongeveer 300 bij de dealer all-inn. Teller staat hier op 160.000 en er zit al de 4e waterpomp in (wel steeds onder garantie, want er zit 2 jaar garantie op reparatie bij een Skoda dealer).

PS. Houd ook rekening met olie verbruik..
 
Laatst bewerkt:

VincentPC

Nieuw lid
Ok, aardige bedragen dus.

Ja voorals nog geen olie verbruik bekend. De Superb met 105.000 km heeft bij de 103.500km een grote beurt gehad, olie ziet er goed uit en geen 'sludge' in de motordop. Dit had een andere Superb wel. Dit heb ik eens met een Golf 1.6 gehad, was de koppakking stuk, koelvloeistof bij de olie en resulteerd in sludge. Een andere Superb had vaste stukjes in de olie, vond ik ook geen echt goed teken.

De Superb die ik op het ook heb start wel mooi, geen ratelend geluid bij de start.
 

Noord26

Forumguru
Klinkt goed. Alleen vreemd om een auto een grote beurt te laten geven en hem 1500km later in te ruilen.

Dus optimistisch of pessimistisch gedacht? Als koper zou ik mijzelf pessimistisch opstellen. Maar dat is persoonlijk.

Studie is meestal het gevolg van korte stukjes rijden waarbij de olie nooit echt op temperatuur komt.
 

VincentPC

Nieuw lid
Ja inderdaad, ik ben ook eerder pessimistisch. De verkoop van een auto is leuk maar ik zit niet graag 3 maanden later weer tegenover een verkoper om de kosten van een grote reparatie te discussieren.

Is de ketting / spanner op een andere manier te checken? Is deze uberhaupt makkelijk te checken bij een dealer?
 

Noord26

Forumguru
Zou mij eerder druk maken om olie verbruik. Zo lang als er niets ratelt bij koude start is er geen probleem is mij verteld door meerder garages. Ketting en spanner kost 1/3 van een revisie van zuigers om olie verbruik op te lossen.
 

TDI_DSG

Senior Member
Het is al eerder gezegd maar denk dat olieverbruik jouw grootste risico is. Ik heb nu mijn 2e superb 1.8 TSI DSG en de eerste was ook van 2010. Op het laatst verbruikte hij 1 liter olie op 1000 km. Daar word je niet blij van als je ziet wat een liter olie kost. Ik zou met de verkopende partij duidelijke afspraken maken over eventueel (toekomstig) olieverbruik.
 
De 1.8 TSI met motorcode CDAA staat bekend om zijn hoge olie verbruik vanwege een verkeerd ontwerp van de olieschraapveer. Dit resulteert in een hoog olie verbruik en uiteindelijk een vastloper indien onbehandeld.

Er zijn mensen welke uiteraard al ruim 100.000km verder zijn en 0 problemen hebben maar over het algemeen is het een duidelijk verhaal en ben je vroeg of laat toch écht een keer aan de beurt.

Leesvoer;
http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=84
 

Noord26

Forumguru
Hier 160.000 op de teller. Houden €2500,- achter de hand voor een revisie. Verbruik zit nu op 1 liter per 4000km, ongeveer. Litertje LL castrol 5w30 kost maar iets van €8,- overigens. Maar dat is niet het probleem. Zie de link naar Hartog ook hierboven. En hieronder de belangrijkste richtlijn.

----

Een hardnekkige fabel is dat een goede motor geen olie verbruikt, dat klopt niet. Zonder olieverbruik kan de verbrandingsmotor niet lang werken. Alles tussen de 1:3.000km en 1: 30.000km. olieverbruik is prima en hard nodig voor het correct functioneren. Als het maar constant blijft en niet steeds meer wordt zoals bij deze motoren het geval is. Een motor die geen olie verbruikt bestaat niet, dan heeft hij last van vervuiling door brandstof/vocht of koolstof waardoor het oliepeil eigenlijk een combinatie van substanties is en een vals beeld geeft.
 
Laatst bewerkt:

VincentPC

Nieuw lid
motor code :
ACCDAAX01

Het is dus niet/zeer lastig te beoordelen of een Superb 1.8 TSI uit 2010 met 105.000km olie verbuikt als deze bij een dealer/autobedrijf staat. Buiten dat ie zwarte roetwolk zou moeten trekken maar dan is het wel overduidelijk.
 

Noord26

Forumguru
Duidelijk afspraak over maken. Met 600km op een tank zou er pas na 8 tankbeurt minimaal een melding mogen verschijnen. Uitgaande van een gemiddelde rijstijl en gematigd olieverbruik..
 

Spierings

Forumguru
motor code :
ACCDAAX01

Het is dus niet/zeer lastig te beoordelen of een Superb 1.8 TSI uit 2010 met 105.000km olie verbuikt als deze bij een dealer/autobedrijf staat. Buiten dat ie zwarte roetwolk zou moeten trekken maar dan is het wel overduidelijk.
Van olie zal je nooit zwarte rook krijgen maar blauw, maar dit zal bij een verbruik van 1 op 1000 niet eens te zien zijn als deze langs de olieschraapveer verbruikt...

Gewoon zorgen dat je een goede garantie krijgt...
 

Spinal

Forumguru
Hij gaat een keer olie verbruiken, dat is zeker. Het ontwerp van de olie afvoer in de zuigers is verkeerd. De gaatjes zijn te klein en raken verstopt. Het enige wat je kunt doen is vaker je olie verwisselen (om de 15.000 ipv 30.000) en hopen dat het dan beter gaat. De site van Hartog Tuning, heeft hiervan mooie plaatjes op de site. Die hebben zelf andere zuigers en zuigerveren laten ontwikkelen met een soort wafel stuctuur ipv gaatjes en dan ben je permanent vanaf. Dat kost alleen wel 3000 euro....
Voor info en plaatjes: http://www.hartogtuning.nl/oh_ht_news.php?f=84

Overigens daait de waterpomp mee met de multieriem en niet met de ketting, dus vandaar dat er verder niks vervangen is tijdens het vervangen van de waterpomp
 
Laatst bewerkt:

VincentPC

Nieuw lid
Nou olie wisselen om de 10.000km zou ik niet eens erg vinden aangezien je een groot aantal keren dit kunt doen voor de prijs van een rivisie a 3000 euro. Echter neemt dit het probleem niet weg natuurlijk.
Wij rijden ongeveer 10.000-15.000km per jaar.

Er is een garantie bij te kopen bij het autobedrijf.....maar vraag mij af of zoiets als dit onder een dekking valt en een bedrijf hier een risico wil nemen.
 

Spinal

Forumguru
Dat zou je kunnen vastleggen. Alleen wat als hij buiten de garantie olie gaat verbruiken, de garantie loopt een keer af natuurlijk.

Is een 1.4TSI geen optie? Dan heb je het probleem van het olie verbruik niet. Ikzelf rij ook met een 1.4TSI (Octavia) en het bevalt me prima
 

Jan Krukas

Senior Member
Halo Vincent ik rijd met een Superb 1.8 combi van 15-8-2010 met 164000 km op de teller,
Elk jaar voor de vacantie ververs ik de olie (LL. 5w30) ik rijd dan met de caravan (1500kg 2.50mtr breed)
Naar Italie en ik heb nog nooit Olie bij hoeven vullen mischien komt dit om dat ik elk jaar ververs!!
Het zijn wat mij betreft lekkere en complete auto,s succes met je nieuwe aankoop.

Gr. Jan.
 

VincentPC

Nieuw lid
Dat zou je kunnen vastleggen. Alleen wat als hij buiten de garantie olie gaat verbruiken, de garantie loopt een keer af natuurlijk.

Is een 1.4TSI geen optie? Dan heb je het probleem van het olie verbruik niet. Ikzelf rij ook met een 1.4TSI (Octavia) en het bevalt me prima

Hoeveel km heb je al op de teller met de 1.4 TSI ? bepaalde onderdelen al moeten vervangen en zo ja bij welke km stand?
Ben nu maar eens aan het vergelijken met de 1.8. De 1,4 zou wel eens een betere en meer safe optie kunnen zijn denk.
 

VincentPC

Nieuw lid
Halo Vincent ik rijd met een Superb 1.8 combi van 15-8-2010 met 164000 km op de teller,
Elk jaar voor de vacantie ververs ik de olie (LL. 5w30) ik rijd dan met de caravan (1500kg 2.50mtr breed)
Naar Italie en ik heb nog nooit Olie bij hoeven vullen mischien komt dit om dat ik elk jaar ververs!!
Het zijn wat mij betreft lekkere en complete auto,s succes met je nieuwe aankoop.

Gr. Jan.

bedankt voor de info Jan. Rijdt je de auto al vanaf het begin? En al onderdelen moeten vervangen en zo ja bij welke km stand?
 

Spinal

Forumguru
Hoeveel km heb je al op de teller met de 1.4 TSI ? bepaalde onderdelen al moeten vervangen en zo ja bij welke km stand?
Ben nu maar eens aan het vergelijken met de 1.8. De 1,4 zou wel eens een betere en meer safe optie kunnen zijn denk.

Er staat nu 113.000 op de teller. De waterpomp is 2x vervangen. Rond de 75.000 en bij de afleverbeurt bij 111.000. De volledige onderhouds historie zit erbij en de auto heeft verder geen grote reparaties of storingen gehad.
Ik heb zelf ook een tijdje gekeken naar een Superb, maar meed de 1.8 TSI Ik heb wel een proefrit gemaakt in een 1.8 160pk, reed prima maar echt veel sneller dan mijn 1.4TSI 122pk is het niet (de Superb is wel wat zwaarder) Misschien heb je geluk en heb je er geen problemen mee maar de kans dat het wel zo is vond ik te groot.
Uiteindelijk is het een Octavia geworden.
 
Bovenaan Onderaan