Graag een advies : onderhoudsservice Superb 1.8TSI 2010

VincentPC

Nieuw lid
Er staat nu 113.000 op de teller. De waterpomp is 2x vervangen. Rond de 75.000 en bij de afleverbeurt bij 111.000. De volledige onderhouds historie zit erbij en de auto heeft verder geen grote reparaties of storingen gehad.
Ik heb zelf ook een tijdje gekeken naar een Superb, maar meed de 1.8 TSI Ik heb wel een proefrit gemaakt in een 1.8 160pk, reed prima maar echt veel sneller dan mijn 1.4TSI 122pk is het niet (de Superb is wel wat zwaarder) Misschien heb je geluk en heb je er geen problemen mee maar de kans dat het wel zo is vond ik te groot.
Uiteindelijk is het een Octavia geworden.
Op het moment ook een 1.4 TSI Greentech Ambition op het oog. Wat houdt de 'greentech' eigelijk in? De 1.4 TSI heeft dus geen olie probleem ( in de zin van de zuigerveren op de 1.8 TSI ). Heb je specifiek voor de 1.4 TSI Octavia gekozen inplaats van de Superb, zit er technisch verschil in? Er vanuit gaande dat de Superb een hogere prijsklasse is uiteraard.

Spinal

Forumguru
Wat Greentech precies inhoud weet ik niet, deze uitvoering heeft ieg wel een 15mm verlaagd onderstel.

De reden voor mij om in eerste instantie voor een Superb te gaan is de beenruimte achterin, die is echt gigantisch. Ivm kleine kindjes en de maxi cosi en kinderstoel vond ik dat ideaal. Het enige nadeel vond ik dat het wel een érg grote auto is (de totale lengte is 484cm tegenover 457 van de Octavia)
Mijn buurman had een Octavia als lease auto en ik had bij hem de kinderstoeltjes erin gezet en ook daarin was de beenruimte meer dan voldoende.
Prijstechnisch is de Octavia ook interessanter, ik heb nu een Businessline Elegance wat de meest luxe uitvoering is plus een opendak als extra optie. Een vrij standaard Superb kost al gauw €2000/€3000 meer.

EdK

Forumguru
En hoe is zijn olieverbruik ??
En heb je daar nog afspraken over kunnen maken met de dealer ?

VincentPC

Nieuw lid
Geeft geen blauwe rook. bougies zijn schoon, gecheckt ( wel net grote beurt gehad / 5000km geleden ). Heeft schone olie. De 'garantie pakketen' die aangeboden werden door het bedrijf staat geen garantie voor een revisie in. Ik heb daarom zo een 1500 euro afgedongen. Aangezien de auto 3 maanden stond en de prijs nog steeds redelijk was heb ik het toch gedaan. Voor de rest is de auto namelijk goed onderhouden, tot 70.000 bij lease maatschappij en 30.000 bij prive. Alle boekjes en facturen netjes bijgehouden.

TDI_DSG

Senior Member
Gefeliciteerd. We houden hier wel van foto's. Mijn vorige superb ging tussen de 140000 en 160000 ineens veel meer olie gebruiken. Dus hou het in de gaten...

CDK

Forumguru
Waar ga je de revisie laten uitvoeren? En tegen welke kosten als ik mag vragen? Niet zozeer voor mezelf, maar voor anderen die dit ook overwegen ;)

turboturbo

Forumguru
Jammer maar oke je had er al rekening mee gehouden als ik dit topic zo lees?

Lijkt Me zo haast het meest verstandig als je een 2e hands 1.8TSI koopt dat je dan meteen 4000,- budget reserveert voor dit probleem. Voor een auto van 16.000,- misschien nog overkomelijk. Maar vraag me af wat dit in de toekomst gaat doen als de prijs voor revisie alleen maar ietsje zal stijgen en de handelsprijzen van de 1.8TSI's verder zullen zakken...

Laatst bewerkt:

Octavia32

Forumguru
Ik lees hier steeds over vervangen van de waterpomp soms wel 4x ik heb tot heden deze nog niet hoeven te wisselen.Is hier iets speciaals mee waardoor deze kapot gaat?

Spinal

Forumguru
Jammer maar oke je had er al rekening mee gehouden als ik dit topic zo lees?

Lijkt Me zo haast het meest verstandig als je een 2e hands 1.8TSI koopt dat je dan meteen 4000,- budget reserveert voor dit probleem. Voor een auto van 16.000,- misschien nog overkomelijk. Maar vraag me af wat dit in de toekomst gaat doen als de prijs voor revisie alleen maar ietsje zal stijgen en de handelsprijzen van de 1.8TSI's verder zullen zakke.....

Het beste is om garantie erop af te dwingen bij de aankoop. Sommige op dit forum hebben dat gedaan en daarmee veel geld bespaard. Vroeg of laat gaan ze olie verbruiken, onmogelijk dat dit niet gebeurd omdat het een keiharde ontwerpfout is. Elk jaar olie verversen helpt al een heleboel en zal het probleem uitstellen.
Het vervelende is wanneer je rond de 150.000 een revisie laat uitvoeren op eigen kosten je dan wel nog een hele tijd wil doorrijden met de auto. Met als gevolg je de auto met een km stand van dik over de 200K inruilt en er geen drol meer voor terugkrijgt.

De 'garantie pakketen' die aangeboden werden door het bedrijf staat geen garantie voor een revisie in.

Jeetje, dat is raar.... maar ieg heb je ongeveer de helft van de revisie kosten eraf gekregen.

Bovenaan Onderaan