Greenline aangeschaft voor het Milieu ???

pierre27

Actief lid
Goede avond,
ik heb mijzelf de vraag gesteld:
Had je de Greenline ook aangeschaft, indien er BPM en Wegenbelasting voor betaald zou moeten worden ????
Met andere woorden, heb je hem aangeschaft ter verbetering van het milieu, omdat de uitstoot zo weinig (wat is weinig?)
en het verbruik veel minder is ????
:407::407:
HELAAS NEEN
Uitstoot zal weinig mensen boeien en daar behoor ik ook bij.
Het milieuprobleem is complex en diffuus, zowel qua oorzaak als qua gevolgen.
Bevolkingsgroei-ozonvorming-verzuring-vermesting-fijn stof en milieugevaarlijke stoffen zijn de drijfveren voor milieuproblemen.
:laugh:
Ik heb hem aangeschaft om mijn belastingdruk enigzins te verlichten, onze belastingdruk behoort tot een van de hoogsten ter wereld, ...
laten we het daarom maar niet over de verpakkingsbelasting hebben om vuile verpakking te ontmoedigen.
Dat niemand het daar meer over heeft, verwondert me.
Ik heb overigens op de site van het ministerie van financiën gelezen dat de grens van <95gr. wel aangepast/geindexeerd zou kunnen worden in de loop der jaren.
Ofwel; voor 2010 betaal je geen MRB, maar als ze willen (en dat doen ze gegarandeerd) passen ze het voor 2012/13 naar bijv <85gr aan en moet je met je nieuw gekochte zuinige auto toch weer MRB gaan betalen?
Danwel de overheid is een uiterst onbetrouwbare partner.
Wat nu gestimuleerd wordt kan even later weer uit de gratie zijn en extra zwaar worden belast, voorbeeld "grijs kenteken".

Maar ondanks alles, niettegenstaande dat, is er geen mooier geluid dan een tokkelende 1.2 Turbo-Fabia-Dieselmotor.
Echte mannen rijden Diesel en de overheid stimuleert het een echte man te zijn...
... en terwijl ik dit type kijk ik even met een liefdevolle blik naar onze artic-greenen Skoda Fabia 2.5 TDI Greenline.
Prettige avond verder,
Pierre:yeah:
 

FredV

Banned
Je hebt gelijk als je zegt dat de grens aangepast kan gaan worden.
Maar in het verhaal dat ik van het min F heb gelezen, staat ook dat het naar evenredigheid zal gaan.
Zoals nu dus de bijtelling 14-20-25%.
Ik heb inderdaad niet de illusie dat het gratis zal blijven.

Wat er ook staat is dat elektrische auto's prioriteit hebben en blijven houden.
Dus dan nu geen diesel maar de elketrische.. ehhh fiets?
Maar extra zwaar belast, zoals je stelt, nee, dat geloof ik niet.
 

FabiaGL

Actief lid
Met andere woorden, heb je hem aangeschaft ter verbetering van het milieu, omdat de uitstoot zo weinig (wat is weinig?)
en het verbruik veel minder is ????
Nee, natuurlijk niet. Ik geloof niet in een beter wereldwijd milieu door zuinigere auto's, ik geloof in een lager verbruik en wat ruimte in de portemonee.
Ik zal 1 voorbeeld geven: de vulkaan 'Merapi' die nu actief is stoot veel meer uit dan alle Bluemotions en Greenliners bijelkaar. Heeft de Merapi ook een DPF filter?
Van de wereldwijde co2 uitstoot kan in het gunstigste geval 80% worden opgenomen door de oceanen.
Co2 is onmisbaar in de natuur: hoe meer co2, hoe meer de bomen en planten zullen groeien en bloeien. Ik heb zelf in een kas gewerkt en wij kregen co2 van energiecentrale EON aangeleverd, er kon niet genoeg co2 door de leiding de kas instromen of het werd opgenomen door de rozen.
Het is natuurlijk wel een feit dat de industrie en het vervoer de lucht in de menselijke omgeving op korte termijn vervuilen, hierdoor is het dus wel zo dat fijnstof slecht voor je longen en andere organen is maar op het klimaat heeft dit geen enkele uitwerking.
 

Roel

Lid
... en terwijl ik dit type kijk ik even met een liefdevolle blik naar onze artic-greenen Skoda Fabia 2.5 TDI Greenline.
Prettige avond verder,
Pierre:yeah:

Die is vast niet BPM vrij :1884:

Verder: echte mannen rijden diesel?
Zegt dat niet in de buurt van JC (en dan bedoel ik niet onze forum JC).
Echte mannen geven niets om het mlieu en rijden met een (dikke) benzine motor:super:
 

wanderer

Senior Member
echte mannen etc....
niet waar, Den Haag heeft altijd een hekel gehad aan diesels, kijk over de landsgrenzen, denk dat 80% in Europa rondknort in een dieseltje, met Frankrijk voorop...
 

GJS

Senior Member
Waar staat dat dan?
Tik in google "oceanen co2" in en je ziet alleen maar links naar dat oceanen co2 opnemen.
 

FabiaGL

Actief lid
Waar staat dat dan?
Tik in google "oceanen co2" in en je ziet alleen maar links naar dat oceanen co2 opnemen.
Sorry je hebt gelijk, ik bedoelde dat oceanen 80% van de co2 zouden kunnen opnemen in het beste geval.
Ik zal de tekst aanpassen.
 

hemi24

Forumguru
En wie durft nou gewoon toe te geven dat 'ie een Greenline heeft aangeschaft uit economische gronden?!?
 

FredV

Banned
tuurlijk, ik ook: aan alle kanten voordeel:
geen bpm, geen MRB, goedkopere brandstof, lager verbruik en goepdkopere verzekering.
En heb de ruimte niet meer nodig.
 
En wie durft nou gewoon toe te geven dat 'ie een Greenline heeft aangeschaft uit economische gronden?!?


Dat moet ik dan zijn....:laugh:

Echt puur en alleen gekocht voor de portemonnee. Nog nooit in een nieuwe auto gereden en nu kon ik er één kopen die mij nog minder kost dan het aanhouden van mijn 10 jaar oude Scenic. Huppetee, hier met die centen!!

Dat ik door het rijden van deze auto het milieu minder beschadig is natuurlijk kolder.....maar daar is al genoeg over geschreven.


(Stiekem vind ik de GL toch wel een mooie auto en o,o,o wat rijdt deze toch wel verschrikkelijk lekker!!)
 

corsaar

Senior Member
Veel, heel veel willen toegeven dat ze de Fabia kochten voor hun eigen voordeel
en niet vanwege het milieu.
 

Greenliner

Senior Member
Iedereen koopt hem voor het milieu, tenzij je een nog schonere auto erop ingeruild hebt of nog geen auto reed toen je de Fabia kocht. Ik kocht hem in de eerste plaats ook vanwege de ruimte en de prijs en omdat ik een dieselmotor lekker vind rijden. Verder denk ik dat veel mensen bedrogen zouden uitkomen als ze het totale sommetje van inruil, afschrijving, gemiste rente op spaargeld en de afschaffing van het belastingvoordeel zouden maken.
 

robbiebee

Actief lid
Ook ik heb de auto puur op economische motivatie gekocht, ik erger mij al jaren aan het dieseltje pesten want een diesel met roetfilter is over het algemeen schoner dan een benzineslurper. Verder maak ik heel weinig kilometers dus niet rijden kost minder als met een MRB auto, en tegen de tijd dat deze regeling wordt afgeschaft kan ik mijn Greenline vast voor een goede prijs verkopen ( of de MRB moet gekoppeld worden aan de CO2 uitstoot), en zien we wel weer verder. :2133:
 

Wasmachineman

Forumguru
Als...als ik een nieuwe auto privé zou moeten kopen zoals vele van jullie zou ik denk ik ook een F2 GL combi kopen! Vanwege de finacieele voordeeltjes dus maar ook vanwege ruimte en uitstraling. En vanwege dit Forum natuurlijk! En een beetje ook voor het milieu hoor...
 
nee niet vanwege het milieu.
maar we vonden het een mooie die binnen ons budget paste.

Het bijkomnde MRB en BPM voordeel was mooi meegenomen, hetzelfde geldt voor het mileu aspect.
 

erik2907

Actief lid
Nee, want elke auto stoot CO2 uit, net zoals de mens! Gewoon een simpel natuurkundig verschijnsel is CO2. En moeder aarde? Die houdt zich prima in balans door af en toe eens even te schudden (aardbeving) en te spugen (vulkanen) :)
 
Puur uit economische gronden, milieu aspect heeft niet meegeteld.

Ik heb ook helemaal niks met het merk Skoda, maar eerlijk is eerlijk:ik heb geen spijt van mijn beslissing.
 
Bovenaan Onderaan