greenline goede keuze?

ronfabia

Nieuw lid
Hey allemaal,:laugh:
Ik zal me ff voorstellen. Ben ron, getrouwd en 3 kids. Nu rij ik een grote vw t4 met veeeel ruimte. En 135 pk. Ik ben aan het overwegen om de combi greenline aan te schaffen. Ik twijvelde wat tussen de ibiza st ecomotive en de greenline. Volgens mij is de skoda iets groter en meer standaard uitgerust. Nu wil ik ff weten of de 1.2 tdi wel genoeg vermogen heeft ?
En hoe is de zitruimte achter de voorstoelen met stoel op achterste stand. Zijn er bij de aanwezige opties echte "must have optie's" ? De maxi dot is dat handig? En ik heb gezien dat je geen trekhaak eronder kan laten zetten, staat niet in optielijst??

Veel vragen maar na 10 jaar bus te hebben gereden wil ik graag goede info, alvorens over te stappen...

Alvast thanks !!!

Ronfabia
 
Hoi Ron,
Voor de greenline had ik een Peugeot 407 1.6HDIf met 108pk. Inmiddels rijd ik de faab nu zo'n 4 maanden/8200km en hij bevalt nog erg goed.
Hoewel het natuurlijk geen vermogen/koppel monster is kom ik met de 1.2 nog aardig uit de voeten. Zeker omdat hij toch nog zo'n 180nm koppel heeft. Wel moet je wat vaker schakelen. De enige manier om erachter te komen of je het voldoende vermogen vind is door te gaan proefrijden. Als ik de specificaties vergelijk op papier en wat ik irl ermee bereik vind ik het erg meevallen.
Ben zelf 1.86m en heb mijn stoel normaal ingesteld (te max naar achter, maar zit ook niet met mijn tanden op het stuur), als ik dan achter ga zitten heb ik nog ca. een handbreedte voor mijn knieën. Ook met je hoofd zit je dan nog comfortabel als volwassene. In vergelijking met de 407 vind ik de ruimte binnen heel erg meevallen. Eigenlijk merk je alleen dat de auto een stuk smaller is.
Wij hebben ook naar de Seat gekeken. Deze viel alleen redelijk snel af omdat hij achter beduidend minder ruimte heeft als de Fabia. Als ik daar de voorstoel goed instel, kom ik er achter bijna niet meer in. En als je er eenmaal inzit, zit je met je hoofd klem. Door de daklijn is ook de kofferruimte een stuk beperkter inzetbaar. Prijs technisch ontlopen ze elkaar niet zoveel. Je hebt bij de Seat 2 uitvoeringen van de Ibiza ST ecomotive. Neem je de duurdere heb je een erg uitgebreid optie pakket. Als je dan de Fabia met extra opties gaat vergelijken met de Ibiza met een vergelijkbaar optie pakket zitten ze eigenlijk binnen €500 tot €1000 van elkaar.
Maxidot kan ik je zeker aanraden. Persoonlijk vind ik het een must-have aan optie. Al was het maar omdat je dashboard ineens een stuk volwassener oogt. Het "mini-dot" display vind ik nogal el-cheapo ogen. Maar da's slechts mijn mening. Ook is het handig om sommige dingen in te stellen en het leest een stuk makkelijker af.
Verder zijn er nog genoeg leuke opties op te noemen zoals het klein leer pakket, dakrailing e.d. Maar dat hangt voornamelijk af van je eigen smaakt en voorkeuren.
De trekhaak staat inderdaad niet in de optie lijst, maar is wel mogelijk. Voor prijzen kan je in het accessoire gedeelte kijken van prijzenlijst van de normale fabia. Reken er wel op dat de dealer er de hoofdprijs voor vraagt.
Als je interesse hebt in een Fabia kan ik je zeker aanraden een uitgebreide proefrit te gaan maken, samen met vrouw en alle kids. Dan weet je pas of de auto ook de ruimte bied die je nodig hebt.
 

emdeegee

Nieuw lid
Hallo Ron,

Voor mijn Greenline had ik de Octavia 2 liter 140 Pk.
De eerste dag dat je in de greenline stapt denk je wel , zooooooo dat is een stuk langzamer, maar daar ben je na een dag al aan gewend.
Vooral als je bedenkt dat het je een heleboel belastinggeld in je portemonnee houdt.
Pas nog met de Greenline op en neer naar Berlijn geweest, geen centje pijn.

Ik heb omdat het in de lease niet zo veel uitmaakt het hele optiepakket erbij genomen.
Door de maxidot lijkt je dasboard inderdaad wat volwassener, en als je de ingebouwde navigatie hebt, krijg je ook nog duidelijke navigatiemeldingen op je maxidot.
Dakrailing is ook wel een must have, kun je nog een dakkoffer monteren als je ruimtegebrek hebt. Met 3 kids heb je denk ik redelijk wat vakantiebagage dat kan dan mooi op het dak.
Trekhaak is geen probleem, kun je eventueel ook achteraf laten in/onderbouwen.

Succes met je keuze!
 
Hallo Ron,

Optie's zijn natuurlijk " persoonlijke" dingen. Ik vond een middenarmsteun met opbergruimte handig. Klein leerpakket, parkeersensoren achter gekozen en ook een trekhaak. Dit moest dan wel een afneembare trekhaak zijn ivm parkeersensoren.
Spijt dat ik geen (volwaardig) reservewiel direct er bij heb genomen. Heb nu zo'n setje waar je zelf de band moet oppompen als je lek rijdt.
 

Noord26

Forumguru
Over welke greenline combi praten we hier? De fabia, superb?

Met 3 kids zou ik zeker voor de Superb gaan ivm breedte in ruimte op de achterbank tov een Fabia. Met 2 heb je genoeg aan een Fabia, met 3 denk ik niet. Zeker niet als je nog stoeltjes moet gebruiken.
 

emdeegee

Nieuw lid
Ik heb ook parkeersensoren, maar bij de Skoda Dealer hebben ze er een gewone vaste trekhaak onder gezet.
Daar hebben de sensoren geen last van, wel gaan de sensoren automatisch uit als er een aanhanger achter hangt en je de stekker in de stekkerdoos van de trekhaak steekt.

Voor het reservewiel heb ik een stalen velg met gebruikte band op de kop getikt voor 62 euro, wel zo'n prettig gevoel als je op vakantie naar het buitenland gaat.
 

turboturbo

Forumguru
...Hoewel het natuurlijk geen vermogen/koppel monster is kom ik met de 1.2 nog aardig uit de voeten. Zeker omdat hij toch nog zo'n 180nm koppel heeft. Wel moet je wat vaker schakelen...
Ik denk dat dat vooral te maken heeft met de relatief lange verhoudingen in de versnellingsbak, dan het 'beperkte' vermogen? Normaal kun je een auto vaak wel aardig schakellui rijden, vooral als je relatief veel koppel en/of vermogen hebt. Dat zou in de niet Greenline / 1.2 TDI met gewone versnellingsbak misschien ook wel kunnen, want aan het vermogen / koppel en gewicht zal het denk ik niet liggen.

Ik zou dat vaker schakelen er overigens graag voor over hebben, om een wat zuiniger verbruik te halen. Maar dat niet alleen: vooral de rust van de lage toeren bij een hogere cruise snelheden (120 km/u) lijken me erg aantrekkelijk. Mijn Fabia draait 4000 toeren per minuut bij 125 km/u. Dat doet een Greenline geloof ik rond de 2500 toeren. Maargoed, ik ga off-topic.
 
Hoi Ron.

De trekhaak ik wel op mijn fabia greenline combi uit februari. Zou wel meteen ook de hulpveren (sterkere veren gewoon) laten zetten. Anders is het met 3 kinderen bagage en een kar/caravan toch regelmatig drempels schaven. De maxidot geeft je ook meteen een temperatuur meter. En dat is essentieel met de 1.2tdi want stel dat je zuinig aan gaat doen dan wordt hij maar langzaam warm. En de maxidot geeft ook een olie temperatuur.
Ik heb de full optie airco climatronic. En zou deze niet nog een keer bestellen. Ik draai liever aan de knoppen blindelings i.p.v te moeten pieteren met druk knopjes die ongemerkt zijn. (je voelt niet welk knopje er onder de vinger zit)
 

van_der_P

Senior Member
Over het algemeen rij ik alleen in de fabia, en ik ben een rustige rijder. En om die reden bevalt de Greenline boven gemiddeld.
Hij is zuinig, maakt weinig lawaai, trekt goed. Maar het is geen raceauto, en ook geen tractor.
Wat je wel goed merkt is als je met 4 volwassen onderweg bent. Daarom is het ook verstandig om de proefrit met de hele familie te ondernemen.
Het is en auto uit Polo/Corsa/Fiesta/ Ibiza klasse, dus je zult zeker consesies moeten doen tenaanzien van de T4
 

cali05

Forumguru
Beste Ronfabia,
Wij hebben jaren een T5 camper gereden (130 PK) alle ruimte en heerlijke stoelen. Daarna een Octavia 2 combi en nu een Fabia Greenline. Ons gezin is kleiner geworden (kinderen het huis uit) en daardoor veranderen ook onze wensen. Persoonlijk heb ik erg moeten wennen aan de fabia. Ik vond de auto ronduit lelijk. Nu hebben we er één sinds 24 juni en bijna 7000 km verder.

  • Trekkracht: boven de 2000 toeren meer dan voldoende. (ook met caravan, overweeg voor de volgende vakantie wel te laten tunen, maar dan vooral voor het comfort)
  • Binnenruimte voor 2 inzittende prima, ik vind het geen reisauto voor 4 volwassenen. Kofferruimte meer dan toereikend
  • Verbruik: aangenaam.
  • Geluidsniveau tijdens rijden: aangenaam.
  • Stoelen: even wennen maar verder prima.(niet al te groot en ik mis het lendesteun).
  • Wegligging en vering. Prima bij een normale niet te sportieve rijstijl (iets bredere velgen en banden (205)
Wij hebben zo'n beetje alle opties genomen incl. leren bekleding. Dat geeft de auto wat extra flair. Ook de ingebouwde navigatie met ipod bediening en handsfree is erg comfortabel. De middenarmsteun is een must wat mij betreft en de stoelverwarming zal zich deze winter moeten bewijzen. Ik heb al eerder geschreven de auto heeft mij prettig verrast heeft en vooral de vaste lasten voor het autrorijden zijn prettig gedaald
 

ronfabia

Nieuw lid
Zoooooo !!!! Al veel reactie's zeg !! Helemaal toppie hoor !
Allemaal goede tips waar ik wat meekan. De 75 pk is dus wel genoeg voor normaal rijden, evt mee caravan maar dan met hulpveren. Maxidot zekers bestellen, net als PDC, trekhaak er gelijk er onder laten zetten dan. Ik ga de auto gewoon particulier gebruiken dus geen leasewagen. In de toekomst laten tunen is interasant maar schijnt toch een economisch delict te zijn dan...Mijn T4 heeft software van JD en bevalt supergoed (310 nM en 135PK) maar t4 weegt wel ff 2100 kg.....rijd 12 km op 1 litertje diesel dus de greenline is dan wel de helft zuiniger.
Gezinszamenstelling: 12, 17 en 19 jaar..............welliswaar zal de achterbank wel vol zitten maar je kunt dus toch wel knap je benen kwijt, valt me mee !!
Uiteraard ga ik de fabia proefrijden, net als de Ibiza, hoewel deze in mijn ogen wat eleganter eruit ziet, zal hij toch afvallen omdat hij toch krapper is op de achterbank en bagageruimte is ook stuk minder. Wordt vervolgd.........
 

Jkz

Lid
Dag Ron, welkom op dit forum.
Ik zat met dezelfde overwegingen als jij, ben ook particulier en kwam uit een golf TDI met 130 pk.
Heb gekozen tussen de Ibiza en de Fabia. Polo was te duur en een stuk kleiner en de Opel corsa en fiat punto vielen af omdat ik vw gewend was. Wat voor mij de doorslag heeft gegeven om voor de fabia te gaan was de afwerking van binnen. De Ibiza heeft veel plastic aan boord wat ik echt niet mooi vind staan. Tenslotte zit je zelf in de auto en moet je daar tegen aan kijken. De motoren zijn verder hetzelfde dus dat maakt niet uit. Voor de rest kan ik me aansluiten bij de vorige bijdrages, rest me nog te zeggen dat ik er geen moment spijt van heb gehad en het een zeer fijne auto vind.
Succes met je beslissing en" follow de skodarijder"!!
 

coqrouge

Nieuw lid
Ik stond ook voor de keus tussen de Ibiza en de Fabia. Zowel de prijs als de ruimte hebben de doorslag gegeven voor de Skoda. Met name de beenruimte achterin en de grotere kofferbak, een groot verschil t.o.v. onze vorige auto, een Volvo V40. Maar die heeft dan weer een grotere kreukelzone aan de voorkant...
De Ibiza vind ik wel mooier om te zien.
 
@coqrouge: het grappige is, de bodem plaat van de kofferbak is van een Ibiza precies even groot als van een Fabia (beide 96x96cm). Alleen bij een fabia kan je de ruimte veel meer gebruiken. Die wordt bij de ibiza nogal bepert door de sterk aflopende daklijn.
 
Ik heb ook de Fabia Combi Greenline besteld, met standkachel trouwens. Moet nog tot ca. week 45/2011 wachten tot levering... veel te lang :tongue:
 
@rdietel.

Met standkachel!! Dat zou ik er nog wel bij willen. Veel voorpret gewenst en nog meer pret wanneer je hem hebt.
 
Dank je wel!
Bij de dealer keken ze niet slecht. Een standkachel voor de Octavia of de Superb, dat kwam wel vaker voor... maar voor de Fabia? Blijkbaar had voor mij nog niemand zo'n wens gehad bij een Fabia, bij deze dealer dan. Het duurde even een paar dagen maar daarna kreeg ik te horen dat er wel een Webasto in kon. Heerlijk, ik erger me al jaren aan dat ijs op de voorruit (in de winter is het toch vaak net boven nul + regen overdag en 's nachts vriezen maar :smiley29:).
En koude starts vervallen dan ook. Bovendien vroeg ik me serieus of of zo'n zuinige diesel wel lekker warm wordt.
 
Precies als je voor de km's/liter gaat dan kan je soms lang wachten ;). Hoeveel was de meerprijs voor de webasto inclusief inbouw?
 
1995,- met inbouw. Is best duur maar ja, de inbouw duurt bijna een hele dag. Je hebt meerdere opties en het verschil zit in wel of niet met (verschillende) afstandsbediening(en). Ik heb zonder afstandsbediening gekozen, scheelt weer minimaal 300 Euro, gewoon schakelklok in de auto zelf (staat toch altijd voor de deur, mocht ik eens de tijd aan moeten passen).
En aanvullend nog het garantie-verhaal: Is normaal één jaar maar omdat ik de kachel vóór aflevering laat inbouwen, krijg ik twee jaar, gelijk aan de garantie voor de auto zelf.
 
Slim. Ik ga ook eens een licht op doen daarover. Afgelopen Februari er mee in Zwitserland en Zuid Duitsland gezeten en het had toen toch verdomde handig geweest (zeker tijdens het inrijden). Enfin bedankt en veel plezier. :)
 
Bovenaan Onderaan