Greenline of greentech

Darkside

Forumguru
Nee. Was bij Ab Mulder in Apeldoorn. Daar komt de huidige ook vandaan. En ben ik van gewend dat ze beter hun best doen voor de klant.
 

Falcon

Donateur
Het kan geen kwaad om de verkoper daar even op aan te spreken, meestal is men zichzelf er niet van bewust (ja I know, zouden ze wel moeten zijn). Meestal is na zo'n gesprek even het gedoe aan de kant en kan de focus weer gezet worden op de aankoop van de auto.

Mocht je daarna het vertrouwen weer kwijt raken, dan is dat een keuze aan jouw zijde om daar ook na te handelen. Dit kan dan leiden tot een andere verkoper of andere dealer.

Met leaseauto's ben ik er ondertussen wel uit, dat ik niet meer naar een verkoper stap. Zij geven of niet de correcte info of zijn vaak niet op de hoogte van de laatste do and don'ts.

Bel trouwens ook eens wat rond voor modellen die op voorraad staan. Misschien staat precies jouw model + opties er tussen (accessoires kunnen altijd nog later) of hebben ze deze al in de bestelling voor de voorraad staan.

Zo genoot ik van een 3 weken levertijd met mijn Seat Leon en Prius Wagon. Ik wil dan ook niet anders meer.

Plezier bij het proces moet voorop staan en common sense... dit moet een persoon in pak.. aka verkoper niet kunnen beïnvloeden.. toch?
 

Darkside

Forumguru
Klopt had de verkoper er ook op aangesproken dat hij misschien in de war was dat het meteen af-fabriek niet kon ivm 14% bijtelling en dat ie daardoor zijn co2 waarde niet meer haalde. En dat ik het over achteraf had na het op kenteken zetten van de auto.
Maar hij bleef voet bij stuk houden.
Over dat verkopers niet op de hoogte zijn van de laatste do's and don'ts ben ik me allang bewust.
Neemt niet weg dat een verkoper e.e.a mag uitzoeken.

Zo ook bij de seat dealer waar ik in de ochtend was. Ik vroeg hem waarom ik perse een bagagescheidingsnet moest nemen als ik beige lederen bekleding wou. Dit verhinderd nl weer de optie panoramisch dak.
Tijdens mijn proefrit heeft hij toen e.e.a uitgezocht voor mij. Alsmede alle prijzen van losse accesoires.
Zo hoort het mijn inziens. Ik moest nu al zowat bedelen dat ik langer dan een half uur wou proefrijden.

Omdat Ab mulder in het verleden altijd correct en netjes is geweest (en volgens mij meerdere mensen op het forum ook goede ervaringen hebben) geef ik ze nog niet op.
Zodra ik dichter bij kom bij de uiteindelijke bestelling geef ik ze een tweede kans.
 

henriz

Forumguru
Het is natuurlijk ook nog mogelijk om bij Ab Mulder lang te gaan en te vragen om een andere verkoper. Je bent immers nog wel bereid daar te kopen, je bent alleen niet tevreden over die specifieke verkoper.
 

Darkside

Forumguru
Buiten verkopers e.d om ben ik voornamelijk erg benieuwd hoe de 5-bak me gaat bevallen (of niet).
Dus eerst maar eens een proefrit ingepland om met een 1.6 tdi 105pk 5-bak te gaan rijden.
 

henriz

Forumguru
Ik hoop echt voor je dat de 5-bak voldoende voor je is. Het panoramisch dak en het Canton geluidssysteem zijn heel mooie toevoegingen die je op de Greenline gewoon niet kunt krijgen.

Ik ben echter erg gehecht aan mijn 6e versnelling. De 5e gebruik ik alleen bij opschakelen, slechts heel sporadisch bij een inhaalmanoeuvre. Maar dat wil je waarschijnlijk niet horen.
 

Darkside

Forumguru
Geen idee. In vroegere auto's was het eigenlijk niet zo'n probleem.
Totdat ik een 6-bak kreeg die er voor zorgde dat tijdens het cruisen op de snelweg het toerental toch omlaag ging en de auto minder lawaai maaikte. Voor inhaal acties moest ik wel terug naar 5.
Nu DSG gewend maar dat gaat gewoon niet passen in mijn huidige budget. Er moet ergens een grens getrokken worden.
De laatste keer dat ik met de 1.6 tdi en 5-bak reed was in een superb die ik als leen auto mee kreeg.
Daar miste ik wel de 6 versnelling. Maar ik hoefde die dag niet heel ver te rijden. Dus misschien niet echt representatief.
En wie weet zijn de nieuwe 1.6-jes en bakverhoudingen iets anders waardoor het wel acceptabel is.
Om iig een overweging tussen de verschillende opties en uitvoeringen te kunnen maken moet ik er eerst een goede proefrit mee maken.
De overige uitvoeringen EBL, ABL, Greenline, stoelen Columbus etc die ken ik wel. Dus ik kan me goed concentren op het rijden en schakelen.
 

VWim

Forumguru
5 bak of 6 bak is niet zo relevant. Een 105pk 1.9TDI touran met 6 versnellingen maakt in 6 bijna net zoveel toeren als de O3C 1.6tdi in het 4de verzet.
 

MeneerB

Forumguru
De trend van 6 bakken is voor mij één van de redenen geweest om over te stappen op een DSG.
(:ot: plus dat in deze moderne tijd van alles automatiseren schakelen hopeloos ouderwets is. en ook niks met sportiviteit te maken heeft)

Bij mijn vorige (diesel) kon ik de 6 niet gebruiken op provinciale wegen door de te lange overbrenging.
Bij een blok met veel koppel onderin heb je zoveel versnellingen eigenlijk niet nodig. het gaat om de hoogste versnelling.

Gewoon proberen die 5 bak dus.


Dat is ook mijn reactie als ik in andere (oude) auto's met 5-bak rij.

Lijkt me meer gebaseerd op macht der gewoonte dan op toerental en trekkracht, niet ? :pieker:
 

Darkside

Forumguru
Zal best gewenning zijn. Als ik een tijdelijke auto mee krijg, vergeet ik meestal ook koppeling in te trappen als ik moet stoppen voor een stoplicht :D

Hoewel ik in de auto van mijn ex toch echt denk die toeren kunnen makkelijk omlaag op de snelweg door het toepassen van een 6e.

There is only one way to find out.....Tijdens de proefrit a.s. zaterdag
 

Joske

Forumguru
Een 6e versnelling is imo enkel en alleen bruikbaar op de snelweg, voor zuiniger te kunnen rijden. Waarbij een lager toerental misschien ook aangenamer rijden is.
 

Darkside

Forumguru
Zo proefrit zit er op. En die viel niet tegen. Niet de behoefte gehad om een zesde versnelling op te zoeken.
Bij 120km/u een keurige 2300 toeren.
En versnellen van 120 naar 150 gaat ook prima in z'n 5.
Daarbij pakt ie in z'n 2 beter op dan de Greenline. Het is alleen een redelijk rumoerig torretje. Mijn TDI is echt stiller maar ook de eco diesel van PSA is veel beter.
Maar dat mag de pret verder niet drukken. Straks netjes geluid uit de canton :-) die overstemd de bron wel.
 

Darkside

Forumguru
Voor mij wordt het 100% zeker de O3. Vraag is alleen nog welke. Denk 75% een 1.6 EBL

Ik wacht op goedkeuring management voor het verkrijgen van inlog codes.
 

spikehome

Forumguru
Ik twijfel nog een beetje naar de golf.
Maar als het de skoda word is het een ebl met dynamic pack en nog wat opties.
 

Darkside

Forumguru
Golf is zeker mooi. Viel me niet eens tegen hoeveel ruimte hij op de achterbank nog had (variant). En is gewoon net iets netter afgewerkt. Maar ook weer een paar tientjes duurder. En ben al bang dat ik mijn budget ga rekken met al die mooie opties die je nog kan aanvinken.
 
Bovenaan Onderaan