Greenline ook in 2014 14% bijtelling

Robijzer

Nieuw lid
Het zal denk ik toch pas echt een succes worden als de combi een 14% bijtelling krijgt. Zoals door Skoda ook lang is geroepen/beloofd. Ik hoop daar nog steeds stiekem op. Hopen tegen beter weten in waarschijnlijk. Zo'n ongelofelijk gemiste kans.
 

bonyuri

Actief lid
Je zou denken dat 14% voor de combi ook moet lukken, omdat VW ook een golf station heeft, maar de Skoda is wel zo veel groter, dat het op zich wel kan kloppen dat hij er niet komt
 

Karolina

Forumguru
De hatchback is groot zat, het zal meer een kwestie van smaak zijn. Er zijn genoeg rijders die geen station willen maar een hatchback. De hatch is nog goedkoper ook waardoor je weer iets anders erbij kunt bestellen?
 

VWim

Forumguru
Dat is maar ten dele waar, als je bij Directlease vergelijkt zul je zien dat de combi een voordeliger leasetarief meekrijgt dan de hatchback. Het verschil zal hem zitten in de restwaarde.
 

svdm

Senior Member
Via Twitter zojuist de reactie van skodanederland (@Skoda_NL):

@remepro_nl De Octavia's Greenline uit productie 2013 zullen definitief geen trekgewicht hebben. ^FR 1/2

@remepro_nl Vanaf productie in 2014 krijgt de Octavia Greenline wel een trekgewicht van 1000kg. ^FR 2/2
Wat is er dan zoveel anders aan de 2014 productie, behalve de vermindering van de CO2-uitstoot, dat dit een trekgewicht van 1000 kg. mogelijk maakt? Je zou nl. eerder het omgekeerde denken: 2013 productie met trekgewicht, 2014 productie zonder trekgewicht.

Dat zou betekenen dat je, indien je de zekerheid wil hebben van een trekgewicht, je bestelling nu zou moeten annuleren om vervolgens voor de 2014 productie te gaan (incl. minstens een half jaar extra wachten)!? Dan hadden ze de trekhaak toch ook niet aan mogen bieden bij de 2013 productie (of direct kenbaar moeten maken wat de evt. consequenties zouden kunnen zijn)?

Overigens heb ik niet voor een trekhaak gekozen hoor, maar mijn collega wel!
 

Darkside

Forumguru
Als je wel een trekhaak hebt gekozen. En het blijkt dat je daadwerkelijk 0KG mag trekken.
Dan mag ik aannemen dat je gecompenseerd word voor de trekhaak.
Die zijn ook niet gratis en je hebt er niets aan.
Overigens is volgens mij niets nog officieel bevestigd
 

Ktop

Nieuw lid
Trekgewicht 0 kilo = consumentenbedrog: gisteren hierover gebeld door dealer met de vraag of ik hier een probleem mee heb? Ja natuurlijk! Waar is die trekhaak anders voor. Levering stond over enkele weken gepland en nu blijkt dat ik met de auto niet kan trekken. Uiteraard direct leasemij gebeld. Kort daarop weer door hen teruggebeld. Verhaal blijkt te kloppen. Heeft met de geknepen koeling te maken (zo komt motor sneller op temperatuur en wordt 'ie zuiniger). Auto trekt het in principe fluitend, maar probleem zou kunnen ontstaan als je met 30 graden en een caravan een pas over wil. Leasemij is het met me eens dat dit tot een ontbinding contract kan leiden. Ga je toch trekken dan vervalt de garantie van twee jaar op de motor. Leasemij legt probleem eerst terug bij Skoda. 90% van de leaserijders blijkt een trekhaak te hebben gekozen, dus Skoda heeft wel een probleem.

Zelf ga ik ontbinden als Skoda niets oplost. Technisch moet dat geen probleem zijn als 2014 model wel 1000 kilo aankan.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik geloof niets van dat koelverhaal. Er zit een thermostaat in die je koelcircuit regelt. Bij opwarmen staat de klep gewoon geknepen om je blok op te warmen. Er zit geen kleinere radiateur in, dat geloof ik niet.

Zou voor mij ook reden tot ontbinding zijn.
 

Karolina

Forumguru
Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die bewust gekozen heeft voor kilometervergoeding ipv een lease auto. Onder aan de streep goedkoper voor een 2e hands auto. Jaloers? Nee totaal niet, bewuste keuze.
Je zegt het goed: een van de weinigen.....want bijna iedereen kiest voor een leaseauto en dan als een Octavia in de 14% bijtelling zou vallen, dan was ik snel klaar!
 

Noord26

Forumguru
Precies, de meesten nemen de moeite geen eens om er een berekening op los te laten. Wat bijna iedereen doet wil niet zeggen dat je dat ook moet doen toch; niet nadenken, lekke snel klaar?

Sterker nog, ik begrijp juist heel veel mensen niet die niet even kunnen/willen verder kijken als de neus lang is als er ergens 14% op wordt geplakt. Er zijn legio andere interessante en goedkopere opties. Er wordt teveel waarde gehecht aan het 14% labeltje. Zet alles maar eens op een rijtje, dat laat stiekem een heel ander beeld zien.
 

Karolina

Forumguru
Nou, een basis Octavia 1.6 TDI in de 20% bijtelling is nog altijd een stuk duurder dan een Greenline 1.6 TDI in de 14% bijtelling! Daar heb ik geen rekenmachine voor nodig hoor.
 

RMP

Lid
Ik rijd straks voor nog geen 180€ per maand, aan brandstof, mrb en verzekering zou ik pm alleen al meer kwijt zijn (rijd veel privé).

De octavia is bewuste keuze na lange zoektocht, voor dit geld kan ik geen vergelijkbare auto vinden, waarbij uiteraard ook de factor 'smaak' een rolletje speelt. (Ja, ok, een full hybride V60 had ik liever, maar dat vond de baas qua leasebedrag net ff teveel).

Gelukkig is iedereen vrij in zijn keuze, wat voor de een het beste is, geldt niet voor de ander.

Feit blijft, dat voor degene die het willen, er in 2014 toch ook weer een octavia met 14% bijtelling is, en daar ging dit topic over....
 

Noord26

Forumguru
Natuurlijk, dat begrijpt iedereen. Maar nogmaals, zet alles maar eens op een rijtje qua andere opties.

Ons perspectief was dat wij voordeliger deze occasion SuperB 2 Combi full-option konden rijden ipv een (toen optionele lease) O2 Combi met medium-uitrusting tegen minder kosten. Met dezelfde garantie-voorwaarden overigens. Bij lease zit je verplicht vast aan een splinternieuwe waardoor er toch een kleine tunnelvisie ontstaat.

Staar je niet blind op 14% is mijn advies. Geen bijtelling en elke maand 700-800 netto extra bij je salaris erbij zien velen over het hoofd. Want vrijwel elke werkgever zal je het totale bedrag wat een representatie auto moet kosten niet uitmaken of hij dat aan jou geeft of een lease-maatschappij (die er ook weer op moet verdienen).
 
Laatst bewerkt:

Karolina

Forumguru
@Noord26, je gaat er wel makkelijk aan voorbij dat je dus wel "even" een auto mag gaan aanschaffen van je eigen geld of dat je daar voor mag gaan lenen bij een bank!
Daarnaast, lease is voor de bedrijven een exploitatiepost. Valt die bijdrage aan jou daar ook onder?
 

RMP

Lid
Verschilt per werkgever, bij ons krijg je de helft van je leasebudget (en da's logisch, netto voor jou is niet netto voor de baas). Als je baas je leasebudget 100% aan jou geeft, tref je het, maar is zeker niet de standaard.
 

peterbaarlo

Senior Member
ik rij straks een octavia HB greenline voor 163 euro netto in de maand, ik heb van 2003 tot 2005 100.000 km zakelijk gereden in mijn toenmalige (prive) vw bora 1.9 tdi, dat doe ik dus nooit meer, door de vele km's schreef ik 10.000 euro af op die auto in 2 jaar. ik kreeg het niet rond gerekend met € 0,25 p/km vergoeding die ik kreeg.
overigens worden ook niet alle greenlines geleased, het bedrijf waar ik werk koopt de auto's gewoon. uiteindelijk veel goedkoper dan de lease.
@ noord26 waarom zou je 700 -800 eu meer netto salaris krijgen zonder auto van de zaak? of reken je daar de km vergoeding in mee?
werkelijke gebruikskosten van prive kilometers zullen voor de werkgever een stuk lager liggen.
 

sluwesjors

Actief lid
Sinds 1 januari 2014 moet je mrb gaan betalen voor een 14 procent auto.
Dan is de slagroom er ervanaf.
Toch heb ik voor deze uitvoering gekozen omdat je dan simpelweg veel meer opties hebt voor hetZelfde leasebedrag bij een 20procent uitvoering.
 
Natuurlijk, dat begrijpt iedereen. Maar nogmaals, zet alles maar eens op een rijtje qua andere opties.

Ons perspectief was dat wij voordeliger deze occasion SuperB 2 Combi full-option konden rijden ipv een (toen optionele lease) O2 Combi met medium-uitrusting tegen minder kosten. Met dezelfde garantie-voorwaarden overigens. Bij lease zit je verplicht vast aan een splinternieuwe waardoor er toch een kleine tunnelvisie ontstaat.

Staar je niet blind op 14% is mijn advies. Geen bijtelling en elke maand 700-800 netto extra bij je salaris erbij zien velen over het hoofd. Want vrijwel elke werkgever zal je het totale bedrag wat een representatie auto moet kosten niet uitmaken of hij dat aan jou geeft of een lease-maatschappij (die er ook weer op moet verdienen).
Voor het gemak "vergeet" je even dat niet iedereen een mobiliteitsbudget heeft. Ik heb een leasebudget, maar als ik besluit niet te leasen krijg ik dit niet uitgekeerd... Ik moet dus wel leasen of gebruik maken van een kmvergoeding.... 35 cent/km...:cry: Volgens mij ben jij hier de geluksvogel... :D
 

bonyuri

Actief lid
Trekgewicht 0 kilo = consumentenbedrog: gisteren hierover gebeld door dealer met de vraag of ik hier een probleem mee heb? Ja natuurlijk! Waar is die trekhaak anders voor. Levering stond over enkele weken gepland en nu blijkt dat ik met de auto niet kan trekken. Uiteraard direct leasemij gebeld. Kort daarop weer door hen teruggebeld. Verhaal blijkt te kloppen. Heeft met de geknepen koeling te maken (zo komt motor sneller op temperatuur en wordt 'ie zuiniger). Auto trekt het in principe fluitend, maar probleem zou kunnen ontstaan als je met 30 graden en een caravan een pas over wil. Leasemij is het met me eens dat dit tot een ontbinding contract kan leiden. Ga je toch trekken dan vervalt de garantie van twee jaar op de motor. Leasemij legt probleem eerst terug bij Skoda. 90% van de leaserijders blijkt een trekhaak te hebben gekozen, dus Skoda heeft wel een probleem.

Zelf ga ik ontbinden als Skoda niets oplost. Technisch moet dat geen probleem zijn als 2014 model wel 1000 kilo aankan.

Ik snap het niet. Je koopt een auto waarvan niet duidelijk is wat het trekgewicht is.
Ik ben altijd uitgegaan van 300 kg trekgewicht, net als bij een Focus.

Omdat jij nu niet je caravan over een pas kan (mag) trekken van de zomer ben je boos? Dat heb je toch zelf in de hand?

Had dan een 2.0 liter diesel gepakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan